Bila Kuli Jadi Artis

By ayennn_99

10.3K 322 10

Mayurie Rosella, nama yang pelik, namun pemilik nama itu adalah gadis yang biasa-biasa saja. Yuri seorang gad... More

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35

Bab 14

255 6 0
By ayennn_99

Mak Piah,tukang basuh pinggan mangkuk kotor Pizza Star tersenyum lebar apabila Yuri  menyatakan yang dia akan mengambil alih tugasnya malam itu.Orang tua yang berusia 57 tahun itu sudah enam tahun berkhidmat di Pizza Star.Akibat  kematian suami dan hanya mempunyai seorang anak angkat yang tidak berguna,dia terpaksa bekerja untuk menampung hidup sendiri.Mujurlah,Pizza Star masih memberikan ruang untuk golongan tua seperti Mak Piah bekerja.Jika tidak Yuri pun tidak tahu orang tua itu hendak makan apa.

Pernah juga Yuri dan beberapa orang staf Pizza Star yang lain bertanya sampai bila Mak Piah hendak bekerja.Dan jawapannya,selagi tulang empat keratnya boleh berfungi,selagi itulah dia akan keluar mencari rezeki.Dia tidak mahu tinggal di rumah orang tua-tua atau menumpang di rumah saudara mara.Mak Piah tidak mahu membebankan sesiapa.

Kadang kala Yuri kasihan melihat keadaan orang tua itu.Malangnya,apalah daya dia hendak menolong.Dia pun kuli.Lainlah kalau dia banyak duit,bolehlah dia menghulurkan sumbangan untuk membantu orang tua itu.Mak Piah selalu mengalami asma dan sakit-sakit badan sewaktu bekerja.Walaupun kerjanya hanya membasuh pinggan mangkuk,namun bagi Yuri kerja seperti itu agak teruk untuk wanita seusianya.

Apabila memandang seraut wajah tua itu,Yuri  teringat akan bapanya.Sepatutnya dalam usia seperti itu mereka tidak perlu bekerja lagi.Tapi,apakan daya untuk menampung keluarga,mereka perlu menghabiskan usia tua mereka dengan membanting kudrat yang ada. Sudahlah kos kehidupan sekarang agak tinggi dan pelbagai perbelanjaan diperlukan.Banyak kali Yuri berfikir,alangkah bagusnya jika dia ditakdirkan menjadi seorang yang kaya raya.Sudah tentu dia tidak akan membenarkan abah bertugas sebagai pengawal keselamatan lagi.Dia lebih suka jika bapanya duduk di rumah dan menghabiskan waktu tuanya bersama emak dan membanyakkan amal ibadat kepada Allah.Namun,dia tahu itu semua hanya angan-angan.Beruntunglah kepada insan yang dilahirkan dalam keluarga sedia kaya.Tidak perlulah mereka bersusah payah memikirkan cara untuk mencari duit.

“Sayang,mengelamun apa tu? Saya panggil banyak kali tak dengar?” Satu bisikan lembut menyapa telinga menyebabkan Yuri tesentak.Sebuah pinggan yang dia pegang,terhempas ke bawah.Pecah berderai di atas lantai dapur Pizza Star.

Semua staf yang berada di dapur saat itu terkejut dan Yuri memandang gerangan orang yang telah memeranjatkannya.Terkebil-kebil mata coklat cair itu melihat Yuri.Geram betul!.Entah bila Ervin berdiri di situ,dia tidak perasan.Suka sangat menggangu! Yuri tidak mempedulikan pertanyaan atau pandangan Ervin.Bengang sebab  pemuda itu menipu sewaktu pertandingan teka-teki tadi.Bukan hendak minta maaf pun.Bahkan,setelah permainan itu tamat Ervin masih setia menggelakkan Yuri.Sengal punya Daniel Ervin!

Sepanjang satu jam Yuri berada di dapur membasuh pinggan mangkuk,tidak pula pemuda itu datang menjenguk.Sekarang baru sibuk hendak mengacau.Yuri tiba-tiba rasa hendak merajuk dengan perbuatan Ervin itu.Eh,yang kau nak sentap tak tentu pasal ni,apahal pulak Yuri?

Belum sempat Ervin bertanya soalan lain ,Yuri segera mencangkung dan mengutip serpihan kaca di atas lantai.Tidak mahu serpihan kaca itu terpijak oleh staf Pizza Star yang lain.Malang tidak berbau,sewaktu mengutip salah satu daripada serpihan itu tangan Yuri terkena pada bahagian tajam dan terluka.Kelihatan beberapa titis darah mengalir keluar daripada jari telunjuknya.

“Ya Allah,Mayurie Rosella,siapa suruh awak kutip kaca tu pakai tangan!”

Ervin terjerit kecil apabila melihat jari Yuri berdarah.Yuri tidak sedar yang Ervin meninggalkannya dan pergi mengambil penyapu dan pengaut sampah.Kemanalah fikiran dia melayang hingga tidak perasan akan hal sekeliling.Ervin menarik tangan Yuri agar berdiri dan pemuda itu membelek jari Yuri yang terluka dengan penuh perhatian. Yuri terkejut melihat air muka Ervin yang penuh kebimbangan dan tidak seceria tadi.

“Tunggu sini sekejap,saya ambil handyplastdalam ofis.” Ervin bergegas meninggalkan Yuri dan memasuki ofis.Yuri memegang dada.Rasa pelik semacam.Ya Allah,kenapa Ervin buat memek muka macam tu? Macamlah aku ini sedang cedera parah.Dia betul-betul bimbangkan keselamatan aku ke?.Bimbang itu tanda sayang.Dia sayangkan aku ke?.Yuri baru sedar akan sesuatu.

Tidak sampai beberapa saat,Ervin kembali di hadapannya dengan handyplast.Dia menarik tangan Yuri dan menampalhandyplast itu di bahagian jari yang terluka.Yuri memandang wajah Ervin yang  sedang membelek jarinya itu lama.Mengapalah makhluk ciptaan Allah di hadapannya itu begitu menggoda dan menggetarkan kalbu?.

“Dahlah,awak tak payah basuh pinggan lagi.Jari tu dah terluka nanti pedih pulak kalau terkena air.Biar saya ambil alih tugas awak.” Ervin memberi arahan dengan wajah yang masih mengukir riak kebimbangan.

“Saya okeylah.Luka sikit je.” Yuri menjawab sambil tersenyum kecil.Cuba mengembalikan mood ceria pemuda itu.Terus hilang perasaan marah Yuri terhadapnya apabila Ervin melayan dia sebaik itu.Sanggup Ervin hendak menggantikan tugasnya hanya kerana jari Yuri terluka.

“Jangan degil.Lagipun tadi memang saya main tipu,kalau tidak awak yang menang,saya yang kalah.Jadi biarlah saya je yang basuh pinggan mangkuk ni.Awak pergilah buat kerja dekat luar.” Dia mengaku yang dia main tipu.Tak patut betullah dia ni!.Yuri ingin tergelak saat itu.

“Em,takpelah kalau macam tu.Awak basuh pinggan mangkuk,saya tolong susun.Boleh?” Yuri rasa bersalah jika membiarkan majikannya itu melakukan tugas membasuh seorang diri.Itu tugas kuli.Ervin orang atasannya.

“Degil betullah awak ni.Suka hati awaklah kalau macam tu.Hati-hati masa buat kerja.Jangan asyik berangan saja.” Ervin memerli dengan wajah serius.

Banyak juga pinggan mangkuk kotor yang perlu dicuci malam itu.Yuri dapat melihat Ervin menyinsingkan lengan baju dan melakukan kerjanya dengan cepat dan tangkas.Apabila dia sudah selesai mencuci,Yuri menyusun semua pinggan mangkuk itu di atas sebuah rak.Sudu dan garfu Yuri lap dengan sehelai kain putih hingga kering sebelum diletakkan dalam sebuah bekas.

Daripada gaya Ervin mencuci pinggan mangkuk,Yuri dapat merasakan pemuda itu sudah biasa dengan kerja itu.Mungkin dia pernah membantu ibunya mencuci pinggan mangkuk di rumah sendiri.Yuri memandai membuat andaian.Berdiri disisi Ervin dan melakukan tugas bersama menyebabkan hati Yuri berasa gembira.Yuri rasa sangat dekat dengan pemuda itu dan selesa bekerja dengan Ervin.Mengapa perasaan Yuri semakin pelik sekarang ini?.

Sewaktu jam menunjukkan pukul 9.15 malam Yuri dan Ervin terpaksa meninggalkan kerja membasuh pinggan mangkuk.Ini kerana staf servis di bahagian hadapan tidak cukup tangan melayan pelanggan.Biasalah,hujung minggu sebegini agak ramai orang yang ingin makan malam.Mak Piah yang tadinya membantu Aizul memotong piza kembali melakukan tugas mencuci yang Ervin dan Yuri tinggalkan.

Keadaan di bahagian hadapan Pizza Star agak bingit kerana dipenuhi pelanggan.Hampir semua meja penuh dan ramai yang sedang menikmati makanan.Yuri dan Ervin sama-sama mengemas meja yang kotor dan menghantar pesanan makanan mengikut nombor meja.Semua staf lain turut sibuk melakukan tugasan masing-masing.

“Kak,tolong ambil oder meja nombor 16.Ika seramlah nak ambik oder meja dia orang.” Ika berbicara perlahan dengan Yuri sebaik saja Yuri menghantar gelas kosong ke bar. Yuri membuang pandang ke arah meja yang dikatakan Ika.Terdapat empat orang lelaki dewasa duduk di situ.

“Okey.”

Yuri malas untuk berbual panjang dengan Ika.Masih ramai pelanggan yang memerlukan khidmat mereka.Pantas dia bergegas menuju ke meja nombor 16.Ervin yang sedang mengambil oder meja nombor 14 sempat melemparkan senyuman manis kepadanya.Yuri membalas senyumannya.Dengan senyuman itu,semangat untuk bekerja terasa bekobar-kobar apabila melihat wajah Ervin.

“Boleh saya ambil oder sekarang?”

Yuri mengeluarkan sehelai kertas dan sebatang pen daripada poket apron.Empat pasang mata di hadapannya memandang dengan senyuman gatal.Salah seorang daripada mereka adalah pelanggan tetap Pizza Star.Namanya Hamid.Seorang kontraktor yang berusia 54 tahun dan mempunyai tiga orang isteri.Dia adalah salah seorang daripada kenalan Kak Ifa.Jadi,Kak Ifalah yang menceritakan perihalnya kepada Yuri.Mungkin tiga lelaki lain di meja itu adalah rakan sekerja Hamid.

“Dah lama abang tak nampak awak Yuri.Rindu abang nak tengok awak.”

Hamid memulakan bicara dan Yuri hanya tersenyum.Padahal dalam hati sudah berbakul makian dihadiahkan untuk orang tua gatal itu.Pantang nampak muka Yuri,ada saja ayat menggelikan yang hendak diungkapkannya.Meremang seluruh bulu roma di atas badan ini apabila dia menggelarkan dirinya abang.Umur sudah sebaya dengan ayah Yuri ada hati hendak berlagak muda.Dasar orang tua tidak sedar diri!.

“Em,encik nak oder apa ni?” Yuri mengulang lagi ayat yang sama.Mujurlah prinsip pekerja restoran seperti Yuri,customer always right.Jika tidak,sudah lama dia tinggalkan meja itu.

“Betullah kata kau Mid.Cantik budak ni.Putih gebu.Eh,kenapa dengan jari adik ni?”

Tersirap darah Yuri apabila salah seorang daripada sahabat orang tua gatal itu menyentuh jarinya yang berbalut dengan handyplast.Pantas saja Yuri menarik tangannya dan mendengus kecil.Mereka berempat ketawa miang melihat reaksi Yuri .Jika diikutkan panas hati,ada yang kena tampar sekejap lagi ni!.

“Maaflah encik,masih ramai pelanggan lain yang menunggu saya untuk ambil oder mereka.Boleh saya ambil oder meja encik sekarang?” Yuri masih cuba tersenyum namun nada suara berubah tegas.

“Alahai cik adik manis ni.Janganlah marah-marah.Abang cuma nak bergurau dengan adik.” Sampuk seorang lagi sahabat Hamid dan mereka berempat kembali mengetawakan Yuri.

Belum sempat Yuri membuka mulut untuk mengeluarkan ayat seterusnya,terasa bahunya dipaut seseorang daripada arah belakang.Tanpa perlu Yuri memandang,dia dapat mengecam siapa yang berani melingkarkan tangan pada bahunya itu.Bau wangian yang dipakainya memang Yuri dah cam sangat.Tapi,apa pula tujuan dia memaut bahu Yuri?.

“Sayang,ada pelanggan nak jumpa sayang dekat depan Pizza Star.Sayang pergi jumpa dia sekejap biar saya ambil oder meja ni.”

Berderau darah Yuri apabila Ervin bersuara dengan kuat.Jelas wajah empat orang lelaki tua di hadapannya berubah serta merta.Terkejut dengan kedatangan Ervin yang tiba-tiba dan memanggil Yuri sayang,Yuri mengerling ke arah Ervin.Dia terkejut apabila melihat wajah pemuda itu yang masam mencuka dan langsung tiada secalit senyuman di situ.Ervin memberikan isyarat mata agar Yuri beredar dari situ.Yuri segera mengikut arahannya dan berlalu pergi.

Setelah melangkah agak jauh daripada meja tersebut,Yuri sempat mengintai Ervin yang sedang bersoal jawab dengan empat orang tua gatal itu.Beberapa ketika Yuri berlalu ke pintu hadapan Pizza Star untuk memastikan yang tiada pelanggan ingin menemui dirinya.Dia pasti Ervin hanya menipu dengan mangatakan ada pelanggan ingin menemuinya kerana dia tidak mahu Yuri mengambil oder meja tersebut.Ervin cemburu ke?

Beberapa minit berlalu Yuri kembali ke kawasan bar.Ervin berada di situ dengan wajah yang agak masam.Mujurlah pelanggan semakin berkurangan,jadi Yuri sempat untuk menyapa dia.

“Takde pelanggan pun yang nak jumpa saya? Kenapa awak panggil saya sayang dekat depan pelanggan tadi?” Yuri pura-pura bertanya untuk mendapatkan kepastian.

“Siapa lelaki tua tadi tu? Sesuka hati dia saja nak pegang tangan awak.Dahlah gelarkan diri dia abang.Tak sedar diri betul!” Ervin bertanya laju dan cuba menahan perasaan marah.Dia melihat semua insiden yang terjadi sebentar tadi.Ringan saja tangannya ingin menghayunkan buku lima pada pelanggan tua tidak sedar diri yang sewenang-wenang menyentuh jari buah hatinya.

“Salah seorang daripada lelaki tu adalah pelanggan tetap Pizza Star.Biasalah Ervin,orang tua gatal.Dia orang memang tak sedar diri pun yang dia orang tu dah tua.Bumi sudah kata pergi,kubur pula kata mari.Tapi,tetap mereka berlagak macam orang muda.” Yuri cuba membuat lawak.Namun,Ervin langsung tidak ketawa.

“Saya tak sukalah awak layan pelanggan yang macam tu.Sesuka hati dia saja nak sentuh tangan awak dan nak menggatal dengan awak.Benci betul saya tengok.”

Ervin mendengus kecil sebelum meraup wajah dengan tangan.Seperti meluahkan perasaan bengang dan geram.Daripada nadanya mengungkap kata dia seperti sedang menahan api cemburu yang bergelodak.Dia cemburu dengan empat orang tua gatal itu ke?.Yuri masih berteka teki.

Customer always right.Saya akan layan kerenah pelanggan selagi tidak melebihi batas.Itu prinsip kerja Pizza Star.” Yuri cuba menyedapkan hati pemuda itu.

“Saya tahu.Tapi saya betul-betul tak suka.Lain kali kalau orang tua gatal tu makan dekat sini lagi,awak jangan ambil oder meja dia.” Yuri tergelak kecil mendengar arahannya.Macamlah seorang kuli sepertinya boleh memilih meja pelanggan mana yang perlu diambil oder.

“Kenapa,awak cemburu ya?” Pertanyaan mengejut Yuri menyebabkan wajah Ervin yang tadinya putih bertukar merah.Dia melihat Yuri sekilas sebelum berpaling ke arah lain.Ervin menggelabah.

“Er..mana ada.Saya tak cemburu pun.” Ervin memberikan jawapan yang membuatkan Yuri sedikit terkilan.I

Belum sempat Yuri bertanyakan Ervin akan hal lain,Kak Ifa memasuki bar dan bertanyakan Yuri hal Hamid.Mungkin dia perasan yang Yuri mengambil oder meja Hamid sebelum Ervin campur tangan.Yuri menceritakan serba sedikit apa yang terjadi tanpa menyebut perihal Ervin yang memanggil dirinya sayang.Yuri tidak mahu menjadi bahan gosip di Pizza Star.

Ervin yang tadinya tidak mahu bertentang mata dengan Yuri akhirnya menunjukkan minat pada cerita Kak Ifa.Cerita mengenai pengalaman kebanyakkan staf servis Pizza Star dalam melayan kerenah pelanggan yang gatal seperti Hamid dan rakan-rakannya.Yuri tidak perlu mendengar cerita Kak Ifa dengan teliti.Ini kerana sepanjang dia bekerja di Pizza Star,sudah banyak peristiwa yang berlaku di hadapan matanya.Mujurlah dia dilindungi Allah dan dijauhkan daripada mengalami peristiwa yang memalukan.

“Kalau akak tak silap tahun lepas masa Miss Fatin jadi pengurus,ada seorang pelanggan mabuk meraba punggung seorang staf servis.Tapi kita orang tak boleh buat apa-apa pun sebab pelanggan tu memang mabuk sewaktu makan di Pizza Star.”

Cerita Kak Ifa menyebabkan Ervin kembali menatap wajah Yuri.Dia merenung Yuri lama dengan renungan yang penuh simpati dan bimbang.Entah apalah yang difikirkan lelaki di hadapannya itu.Ervin tersedar apabila Yuri mencucuk pinggangnya dengan jari telunjuk.

“Kenapa?” Yuri bertanya ringkas.Riak wajah Ervin seperti terganggu saat itu.

“Er..awak pernah mengalami pengalaman macam tu?” Pertanyaan Ervin membuatkan Yuri tergelak kecil.Patutlah semacam saja wajahnya memandang Yuri.Jauhnya dia berfikir.

“Tak pernahlah.Insya-Allah saya akan cuba elak daripada mengambil oder pelanggan yang gatal.Lebih selamat kalau suruh staf lelaki yang ambil.”

Jawapan Yuri menyebabkan Ervin menghembus nafas lega.Kemudian Ervin mengusap-usap lembut kepala Yuri dengan tangannya.Pandangan matanya sedikit bersinar berbanding tadi.Daripada pemandangan mata Yuri,Ervin betul-betul bimbang jika peristiwa buruk seperti cerita Kak Ifa berlaku kepadanya.Dia sangat prihatin soal Yuri.Dia sayangkan Yuri atau hanya Yuri yang syok sendiri?

Continue Reading

You'll Also Like

49.7K 2.9K 25
(Songjihyo&kimtaehyung fanfic) Hidup sebagai seorang nerd di sekolah yang selalu menjadi target pelajar untuk dibuli dan pada masa yang sama seorang...
3.7K 799 51
Yoongi yang dilahirkan dengan wajah yang cacat dan hanya kerana wajahnya itulah yang menyebabkan dia sering ditolak oleh masyarakat di sekelilingnya...
41.7K 966 13
Alissa seorang gadis yang mempunyai beberapa peristiwa pahit dalam hidup menyebabkan dia trauma dengan lelaki. *published in June 2018* Highest ranki...
5.9M 238K 49
[ 1st BOOK = ARS ] ___________________ Dia berbahaya. Dia penuh dengan misteri. Dia penuh dengan muslihat. Dia... Danny Asyraf Lee. Mafia yang digeru...