Bila Kuli Jadi Artis

By ayennn_99

10.3K 322 10

Mayurie Rosella, nama yang pelik, namun pemilik nama itu adalah gadis yang biasa-biasa saja. Yuri seorang gad... More

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35

Bab 12

307 8 0
By ayennn_99

Setelah dua hari bercuti Yuri kembali bekerja di Pizza Star.Kebetulan dia bekerja shift pagi pada hari Sabtu.Sebuah lori besar menghantar stok sejuk beku restoran daripada pengilang molek terparkir di hadapan Pizza Star.Semua stok diletakkan atas tangga untuk dikira jumlahnya sebelum disimpan dalam freezer.Setiap minggu,pada hari sabtu,stok bahan sejuk beku yang baru akan sampai menggantikan stok yang lama.

“Hei Yuri,apa khabar? Kau dah sihat ke?”

Aizul yang baru selesai membuat bancuhan doh di dapur mendapatkan Yuri yang sedang memerhatikan dua orang bangla memunggah barang daripada lori ke atas tangga Pizza Star.Aizul adalah salah seorang daripada staf Pizza Star yang bertugas sebagai rider juga pembuat pizza.Yuri dan dia mula bekerja di Pizza Star pada tarikh yang sama.Jadi mereka berdua bersahabat baik.Tambahan lagi,Aizul jenis periang.

“Alhamdullilah.Sihat Aizul.Aku bukan cedera parah pun.Wei,siapa pengurus bertugas pagi ni?” Yuri pantas bertanya.Rasanya bukan Ervin sebab dia tidak perasan wajah pemuda itu di dapur tadi.Tidak semena-mena terbit perasaan rindu itu menatap wajah yang selalu mencari pasal dengannya itu.

“Kak Ayu.Dia ada dekat belakang tadi buat doh dengan aku.” Jawapan Aizul sedikit mengecewakan Yuri.

“Oh,takpelah kalau macam tu.Hei,kau kena angkat ke semua stok ni?” Yuri pura-pura bertanya soalan yang dia tahu jawapannya.

“Habis,siapa lagi nak angkat.Aku jelah staf lelaki yang kerja pagi ni.” Aizul mengeluh kecil dan Yuri tersenyum sumbing.

Biasalah,staf lelaki yang bekerja shift pagi hari sabtu memang lepak kerana terpaksa mengangkat stok ke freezer.Jarak antara tangga dengan freezer tidak begitu jauh.Masalahnya setiap kotak yang mengandungi stok sejuk beku itu mempunyai berat 20 kilogram setiap satu.Sudahlah stok tersebut melebihi 20 kotak.

“Takpelah Zul,aku tolang kau angkat stok ni.” Yuri sentiasa ingin membantu sahabat baiknya.

“Eh,janganlah Yuri.Tangan kau baru baik.Nanti kalau kau cedera,tak tentu pasal bos kita mengamuk.Kau tu dahlah pekerja kesayangan dia.” Aizul menghalang niat murni Yuri.

Yuri terkejut mendengar ayat terakhir Aizul.Dia pekerja kesayangan Ervin? Pekerja kesayangan yang kena hina dan tengking.Aizul tersalah informasilah ni!

“Pekerja kesayangan kepala kau.Tangan aku okeylah.Bukan koyak pun.Aku nak tolong kau.Kau jangan banyak songeh.Jom kita angkat semua stok ni bersama.”

Yuri tidak mengendahkan Aizul dan terus mengangkat sebuah kotak menaiki tangga menuju ke freezer.Akhirnya,Aizul mengalah dengan permintaan Yuri dan dia turut menjalankan tugasnya.Sebenarnya tugas Yuri pagi itu adalah sebagai staf servis.Jadi,sebelum restoran dibuka,dia perlu menyapu dan mengemop lantai.Oleh kerana,semua tugasnya sudah selesai,barulah dia sudi membantu Aizul.Apa guna jadi sahabat kan?

“Auch!” Tanpa disengajakan kaki Yuri tergelincir pada anak tangga kedua tatkala dia mengangkat kotak stok yang ketiga.Mujurlah ada satu tangan yang menampung bahagian belakang Yuri,menghalang dia daripada jatuh terbaring di atas lantai.Jika tidak mahu dia ke hospital untuk kali kedua!

“Ya Allah,dia ni! Cuba hati-hati sikit waktu buat kerja tu!” Berderau darah Yuri apabila mendengar suara itu.Segera dia mengimbangkan diri dan berdiri tegak.Yuri berpaling ke belakang.Jelas kelihatan sesusuk tubuh tegap sedang memandangnya dengan renungan penuh kebimbangan dan rasa tidak puas hati.

Yuri memerhatikan majikannya itu daripada atas hingga ke bawah.Ervin menggenakan seluar track pendek paras lutut bercorak loreng dengan t-shirt berkolar warna hijau muda.Mata Yuri sempat mengerling ke arah kaki pemuda itu yang terdedah.Mujurlah putih melepak dan tidak berbulu lebat.Jika tidak seram Yuri melihatnya.Dileher Ervin tergantung sebuah fon telinga besar.Rambut dia kelihatan sedikit kusut tapi seksi habis! Ketika itu dia kelihatan santai dan mengancam habis.Yuri tertelan liur sendiri.

“Awak buat apa kat sini? Kerja ke?” Yuri berbasa basi.Daripada gaya pemakaian Ervin ketika itu,mustahillah dia bekerja.Jadi,buat apa dia berkunjung ke Pizza Star pagi-pagi ini?.

“Tak kerja pun.Saya cuti hari ni.” Ervin jawab selamba sebelum menghadiahkan gadis dihadapannya dengan senyuman lebar.Lega rasa hatinya bila dapat menatap seraut wajah comel itu.Dua malam tidurnya tidak lena kerana bimbangkan gadis itu.Alhamdullilah akhirnya perasaan rindunya dapat dikurangkan hari ini.

“Jadi,kenapa datang Pizza Star pagi ni? Lebih baik awak tidur atau berehat dekat rumah.Belum pukul sembilan pagi pun ni.” Teguran Yuri yang sedang melihat jam tangan mematikan lamunan Ervin.Gadis dihadapannya ini memang sukar untuk dIfahami!

“Amboi,menghalau kita pulak.Saya tak boleh tidur nyenyaklah Yuri.Asyik terfikirkan tentang orang tu.Rindu sangat dekat dia.Hati ni meronta-ronta nak tahu dia dah sihat ke belum.Dan apa yang paling penting jiwa ini resah dan gelisah bila tidak dapat menatap wajahnya setiap hari.Saya rasa bagai pungguk rindukan bulan.”

Sebaik saja Ervin  tamat berkata,Yuri ketawa mengekek.Senak sekejap perutnya saat itu.Yuri yang tadinya berdiri terduduk di tangga.Ayat bermadah tidak kena tempat.Geli telinga Yuri mendengarnya.Ervin yang melihat gadis itu pertama kali ketawa sebesar itu dihadapannya tersenyum senang.

“Cliche gila ayat awak Ervin.Poyo betul.Geli gila saya dengar awak cakap macam tu.” Yuri menyambung gelak dan Ervin menarik muncung sedepa.Berpura-pura merajuk.

“Sampainya hati.Orang ikhlas rindukan dia,dia boleh kata orang poyo pulak.” Ervin menggumam kecil dan mula merenung Yuri dengan pandangan tidak puas hati.Ingin melihat reaksi gadis manis itu

Yuri menyelesaikan sisa tawanya dan dia kembali berdiri berhadapan dengan Ervin.Dalam hati Yuri berkata.Pemuda ini memang suka bikin jiwa aku kacau.Sekejap dia menggelarkan dirinya kita dan sekarang orang pulak.Dahlah cara bercakap tu manja sangat!.Ingat aku ni kekasih dia ke apa?

“Maaf sebab gelakkan awak.Siapa suruh buat lawak pagi-pagi ni.Okeylah Ervin,saya nak tolong Aizul angkat stok-stok ni.Awak kalau takde kerja nak dibuat.Pergi balik rumahlah.”

Sekali lagi Yuri menyarankan  Ervin agar pulang ke rumah daripada terus membuang masa di Pizza Star.Pemuda itu terkebil-kebil melihat Yuri yang kembali mengangkat kotak stok sejuk beku .Belum sempat Yuri menaiki anak tangga pertama,kotak yang berada di tangannya dirampas laju oleh Ervin dan dia menonong naik ke tingkat atas.Yuri melopong dan terpaku di situ.Dalam masa tidak sampai seminit,Ervin kembali berdiri di hadapannya.

“Saya tak suka awak angkat barang-barang yang berat macam ni.Tak baik untuk tubuh awak.Awak pergilah buat kerja lain.Biar saya saja yang tolong Aizul angkat semua stok ni.Kerja angkat-angkat barang,kerja lelaki.Jagakan saya punya I Pod.”

Ervin berbicara lembut namun cukup tegas buat pendengaran Yuri.Tanpa sempat Yuri memprotes,Ervin menanggalkan fon kepalanya dan menyarungkan fon tersebut ke telinga Yuri.I Pod bewarna putih kepunyaan pemuda itu diletakkan dalam poket vest yang Yuri pakai.Sebelum Ervin mengangkat kotak-kotak stok yang lain,dia mengusap-usap lembut kepala Yuri yang bertopi.Yuris masih begitu.Terpana dengan senyuman dan layanan Ervin .

Seperti sebuah patung cendana,Yuri berdiri di kaki tangga memerhatikan Ervin dan Aizul mengangkat semua stok itu.Aizul sempat menyapa Ervin dan mereka berborak sambil melakukan tugas.Ervin begitu cepat dan tangkas sekali mengangkat dua buah kotak tersebut sekaligus.Kelihatan urat dilengannya timbul setiap kali dia mengangkat beban yang berat itu.Namun,wajahnya tetap ceria dan dia kelihatan tidak kisah melakukan kerja itu.Baru sekarang Yuri tersedar bahawa Ervin memiliki sebuah pesona atau perwatakan yang amat menarik hati.

“Hei sayang,are you okey?” Seperti baru tersedar daripada mimpi,suara Ervin menjamah pendengaran Yuri.

Ervin berdiri di hadapan gadis itu dan menurunkan fon kepala miliknya daripada pendengaran gadis itu dan digantungkan di leher Yuri..Bagaimanalah Yuri boleh begitu ralit memerhatikan pemuda itu hingga tidak sedar semua stok sudah disimpan ke dalam freezer.Aizul pun telah berlalu ke dapur untuk membuat tugasan lain.

“Okey.Okey.” Yuri sedikit menggelabah menjawab pertanyaan Ervin.Cepat saja Yuri menanggalkan fon kepala dan I Pod sebelum memulangkan dua objek itu kepada Ervin.Ervin menyambut sebelum tersenyum kecil.Suka melihat wajah gadis itu merona merah walaupun Ervin kurang tahu apa sebenarnya yang difikiran Yuri.Dan dia selalu berdoa,dirinya selalu termasuk dalam angan-angan gadis itu.

“Saya hauslah sayang.Boleh tolong buatkan saya air Mocha Freppe tak?” Ervin duduk di sebuah kerusi makan Pizza Star dan merenung Yuri manja.Permintannya ketika itu kedengaran mengada-ngada betul.Dia ingat aku ni orang rumah dia ke? Kata Yuri dalam hati.

“Ervin,tolonglah jangan panggil saya sayang.Kalau staf-staf lain dengar,entah apa pula yang mereka akan kata nanti.”

“Suka hati merekalah nak kata apa pun.Saya tak kisah.” Jika tidak melawan,memang tidak boleh agaknya.

“Awak tak kisah tapi saya kisah!” Yuri melawan kembali.

Kurang suka mendengar Ervin menggelarnya sayang sedangkan  antara dia dan pemuda itu tidak mempunyai sebarang hubungan istimewa.Bagi Yuri panggilan sayang  hanya layak digunakan untuk orang yang istimewa dalam hidupnya.

“Okey.Saya tak nak gaduh dengan awak .Tolong Yuri,buatkan saya segelas air.Saya haus ni.” Buat pertama kali Ervin mengalah dengan Yuri.Dia tahu tiada gunanya bertekak dengan gadis itu.Akhirnya akan memakan jiwanya saja.Jadi lebih baik jangan cari gaduh.

...........................................

Dalam pukul 9.30 pagi barulah Ervin keluar daripada Pizza Star.Itu pun setelah Yuri menghalaunya banyak kali agar tidak menggangu kerjanya dan menyarankan agar Ervin berehat di rumah.Sempat juga Yuri memulangkan kemeja pemuda itu yang telah dibasuh bersih akibat basah dengan jus oren di rumah Kak Nita kali lepas.

Sebentar tadi,setelah Yuri membuat air Mocha Freppe,Ervin hanya minum separuh gelas. Boleh pula dia meminta agar Yuri menghabiskan sisa minumannya itu.Bila Yuri kata tak nak majikannya itu mula tarik muncung sedepa dan bermasam muka.Walhal hari itu dia juga yang beria benar memarahi Yuri kerana memakan sisa makanan orang lain.Hari ini dia pulak suruh Yuri minum sisanya.Pelik betullah Daniel Ervin ni!.

Masuk pukul dua petang,mata Yuri sekali lagi terbeliak apabila melihat Ervin kembali melangkah masuk ke dalam Pizza Star.Kali ini dengan pakaian lain.Dia memakai sehelai kemeja putih yang bersulam gambar burung phoenix besar warna biru di bahagian belakang dan sehelai jeans Levis.Dia kelihatan ranggi dan stylo sangat dengan pakaian itu.Yuri yang berdiri bersebelahan dengan bar hanya merenung dirinya tanpa berkelip-kelip.

“Kenapa tenung saya macam tu? Saya hensem sangat ya?”

Belum sempat Yuri membuka mulut,Ervin sudah berdiri di sisi Yuri.Sempat pula dia memuji diri sendiri.Perasan yang Yuri ralit merenungnya daripada tadi.

“Baju…”

“Kenapa dengan baju saya?” Ervin bertanya bila perkataan itu keluar daripada bibir Yuri.

“Baju awak cantik.”

“Baju saya je cantik?”

“Takkan saya nak cakap awak cantik?”

“Cakaplah saya hensem.Saya memang hensem kan?” Ervin tersenyum bangga bila melihat wajah meluat Yuri.

“Berapa awak beli?”

“Apa?”

“Baju kemeja ni? Saya teringin nak beli dan pakai.”

“Sayang!” Pertanyaan serius Yuri buat Ervin terjerit kecil.Gadis itu ingin bertukar songsang ke apa kerana berminat memakai baju lelaki? Yuri ingin melarikan diri ke tempat lain namun Ervin sempat menarik hujung lengan uniformnya.Dia kembali berdiri di sisi pemuda itu.

Bauan yang datang daripada tubuhnya membuatkan Yuri terbuai seketika.Bau yang segar dan menyamankan.Apabila Yuri sedar Ervin sedang merenung wajahnya,segera saja Yuri menapak ke kanan beberapa langkah untuk menjauhkan diri daripada pemuda itu.Malangnya,setiap kali Yuri melangkah ke tempat lain,Ervin akan ikut melangkah sama.

“Huh,awak buat apa lagi datang ke Pizza Star ni Ervin? Awak kan cuti.” Akhirnya Yuri malas melarikan diri.Dia menghela nafas panjang dan bertatap mata dengan Ervin yangtidak penat mengekirinya.Ervin tersenyum lebar dan menggosok kuat kepala Yuri.Hampir tercabut topi gadis itu.Yuri mendongkol geram dengan telatah Ervin itu.

“Saya rindukan awak,sebab tulah saya datang sini.” Berdiri bulu roma apabila Ervin tiba-tiba sahaja berbisik lembut di cuping telinga Yuri.Yuri menolak lembut bahu pemuda itu.Tidak mahu menjadi perhatian staf-staf yang lain.

“Ya Allah,tak habis-habis dengan rindu dia.” Yuri menjawab perlahan.Masih teringat insiden pagi tadi.

“Rindu saya takkan habis selagi awak takde depan mata saya.” Ervin menyambung ayatnya dan Yuri mengeluh panjang.Mengapa pemuda itu gemar mengungkapkan perkataan yang boleh membuatkan dirinya perasan.

“Suka hati awaklah Ervin nak cakap apa pun.Saya sedang bekerja ni.Jadi tolong jangan ganggu kerja saya.”

Jawapan Yuri menyebabkan Ervin mencebik bibir tanda tidak hairan dengan kerja Yuri. Yuri bergegas mengambil oder pelanggan daripada sebuah meja.Ervin asyik merenung setiap langkah gadis itu.Selesai mengambil oder,Yuri menuju ke arah komputer untuk memasukkan senarai oder pelanggan tersebut.Apabila kertas yang mengandungi semua senarai pesanan berserta bilnya keluar daripada sebuah mesin kecil yang terletak bersebelahan komputer,dia berlalu ke bar.

Kak Ifa  siap menyediakan minuman mengikut pesanan pelanggan dan Yuri terus menghantar minuman tersebut ke meja mereka.Semua pesanan makanan dan minuman dalam Pizza Star menggunakan sistem komputer.Jadi,semua staf tidak perlu terjerit-jerit menyatakan oder pelanggan sama ada minuman atau makanan kepada tukang buatnya.

Selang beberapa minit Yuri dapat melihat Ervin melangkah menuju ke pintu hadapan Pizza Star.Eh,takkan dia nak balik pulak?.Tiba-tiba rasa kesal.Matanya tidak lepas daripada memandang setiap langkah pemuda itu yang tersusun kemas.Gaya Ervin berjalan persis seorang model.

Tiba di pintu hadapan Pizza Star Ervin sempat berbual dengan Zakiah yang menjadi penyambut tetamu dan Kak Ima yang menjadi juruwang.Beberapa ketika,Zakiah membuka pintu,menyambut kedatangan dua orang pelanggan perempuan yang berpakaian cantik.Yuri seperti mengenali dua perempuan itu.Belum sempat dia berfikir panjang Ervin menunjukkan jari telunjuknya ke arah Yuri kepada dua perempuan itu.Entah apa yang diperkatakan Ervin hingga menyebabkan dua orang perempuan itu menuju ke arah Yuri.

“Apa khabar Yuri? Rindunya akak dekat kamu.Ervin kata kamu jatuh motor.Kamu okey ke sekarang?” Bertalu-talu soalan yang keluar daripada mulut perempuan tidak dikenali itu.Dia memeluk tubuh Yuri dan mengusap-usap lembut pipi gadis itu.Patutlah Yuri rasa macam kenal.Rupa-rupanya Kak Nita!

“Yuri baik-baik je kak.Cedera sikit je masa jatuh motor tu.” Yuri tersenyum lebar memandang kakak angkat merangkap guru muziknya itu.Ini kali pertama Nita berkunjung ke tempat Yuri bekerja.

Sekilas pandang Yuri sempat menjeling Ervin yang sedang berbisik dengan seorang lagi perempuan yang berselendang biru.Perempuan itu tergelak kecil setiap kali Ervin menuturkan bicara.Ish,kenapa Yuri rasa sakit hati dan meluat?!

Apabila Yuri mengamati wajah gadis berselendang itu,baru Yuri ingat yang gadis itu adalah perempuan berbaju sejuk yang bersama Ervin sewaktu Ervin pertama kali berkunjung ke Pizza Star dahulu.Teman wanita dia ke?.Cantik.Orangnya tinggi lampai macam Ervin.Kulit putih dan senyumannya manis.Padanlah dengan Ervin.Tiba-tiba Yuri rasa rendah diri.

“Awak ni Mayurie Rosella kan? Gembira berjumpa dengan awak.” Perempuan itu menghulurkan salam dan Yuri menyambutnya hambar.Sebaik salam terlepas,gadis itu terus merangkul erat tubuh Yuri.

“Ervin banyak bercerita pasal awak dekat saya.Harap kita dapat berkenalan rapat.” Perempuan itu berbisik di telinga Yuri sebelum meleraikan pelukan.Dia kemudian memegang kedua belah pipi Yuri dan merenung mata Yuri lama.Yuri hanya mampu menelan liur apabila diperlakukan sebegitu.Mesra sungguh layanan perempuan ini terhadapYuri.Padahal,mereka baru saja berkenalan.

“Macammana kak? Dia comel kan?” Ervin bertanya kepada perempuan itu dan Yuri terkedu.

“Em,comel sangat.Hari tu akak tak sempat nak telek muka dia.Tapi dia ni mempunyai kecantikan semulajadi.Kulit dia licin dan mata dia cantik.Kalau digilap oleh tangan akak,pasti dia kelihatan seperti artis.”

Perempuan itu menjawab sebelum melepaskan tangannya daripada terus melekap di wajah Yuri.Ini yang berpakat hendak memuji aku tidak tentu pasal,kenapa pula? Memuji ke memerli?.Aku boleh kelihatan seperti artis? Biar betul perempuan ni?! Yuri menggaru-garu kepala yang tidak gatal akibat tidak memahami perbualan mereka berdua.

“Tak payah nak gilap sangatlah kak.Saya tak suka buah hati saya jadi tumpuan ramai.” Selamba badak Ervin sahaja mengatakan yang aku ini buah hati dia.Eh,bukan ke perempuan cantik ini teman wanitanya? Tapi mengapa dia panggil akak pulak?.Yuri berteka teki.

“Maaflah Yuri.Dia orang berdua ni kalau dah mula bercerita memang tak ingat dunia.Ini kakak sulung Ervin,Dania Farhanah.Dia ni seorang jurusolek profesional.Sebab tulah bila melihat seseorang dia akan belek habis-habisan.”

Penjelasan Kak Nita membuatkan dada Yuri yang sesak tadinya,lega tiba-tiba.Jadi perempuan ini adalah kakak Ervin.Patutlah mereka berdua mesra semacam.Amboi,kau cemburu ke Yuri?!

“Maafkan saya sebab membelek wajah awak.Yuri boleh panggil saya Kak Nana.” Lembut sekali tutur bicaranya dan Yuri sekadar mengangguk-angguk kecil.

“Hari ni saya nak belanja makcik dengan kakak saya makan di sini.” Ervin memberitahu tanpa dipinta.Ingin tergelak melihat wajah terkejut Yuri.Sengaja ingin memperkenalkan kakaknya dengan gadis yang berjaya menawan hatinya itu.

“Awak tolong ambil oder dan sediakan makanan kami ya sayang?” Ervin menyambung ayatnya dan membuatkan Yuri melopong.Dia ini jenis manusia yang tidak makan saman.Sudah banyak kali dilarang pun tetap dia ingin memanggil Yuri sayang.Kak Nita dan Kak Nana tersengih-sengih memandang Yuri.Mahu tidak tebal wajah Yuri ketika itu.Ervin bergurau tidak pernah kena tempat dan masa!.

“Okey,duduklah dulu.Saya pergi ambil menu.”

Yuri malas bertengkar dengan Ervindi hadapan Kak Nita atau Kak Nana.Jadi,dia layankan saja permintaan pemuda itu.Apabila mereka duduk di meja nombor 25,Yuri berlalu ke hadapan dan meminta pertolongan Farah agar membawa menu sekaligus mengambil oder mereka.Yuri mengambil oder pelanggan lain.Daripada jauh Yuri dapat melihat Ervin menjeling tidak puas hati.Dia membebel  dekat kakaknya sambil menjuihkan bibirnya ke arah Yuri.Mungkin dia membebel tentang Yuri yang tidak mengikut arahannya.Kak Nita dan Kak Nana kelihatan tergelak melihat kelakuan Ervin.Tanpa sedar bibir Yuri mengukir senyuman.




Continue Reading

You'll Also Like

2.8K 152 36
Valentine ! Bungasku Terumpang! Special for Valentine Day's Jerpan pandak ditulis Paradise Kiss Genre :Romence Sinopsis Penatai siku lelaki ka en...
5.9M 238K 49
[ 1st BOOK = ARS ] ___________________ Dia berbahaya. Dia penuh dengan misteri. Dia penuh dengan muslihat. Dia... Danny Asyraf Lee. Mafia yang digeru...
3M 163K 70
Romance | General Fiction | Action You know the little ones that you are cubs. Do not dream about what I feel. You are a woman without any honor. I h...
5.8K 630 29
Kehidupan baru setelah menghabiskan peperiksaan akhir SPM! Terlepas daripada peperiksaan yang mencabar, mereka semua menikmati cuti selama tiga bulan...