Bila Kuli Jadi Artis

Door ayennn_99

10.2K 322 10

Mayurie Rosella, nama yang pelik, namun pemilik nama itu adalah gadis yang biasa-biasa saja. Yuri seorang gad... Meer

Bab 1
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35

Bab 2

407 11 0
Door ayennn_99

Sebulan berlalu dengan pantas,namun pertemuan yang berlaku antara Yuri dan pemuda kacak itu memang tidak mudah dilupakan.Yalah wajah pemuda itu mirip dengan Lee Min Ho, pelakon yang sangat tampan di mata kebanyakan peminat drama korea.Bukan senang nak jumpa tu.Ha,ha,ha.Merepek sudah!.

Em..memang dia sangat tampan daripada pandangan mata Yuri.Walaupun sebulan sudah berlalu, wajahnya masih berlegar legar dalam otak gadis itu. Seperti baru sehari lepas mereka bertemu.Jauh dalam sudut hati,Yuri berharap dia dapat berjumpa dengan pemuda kacak itu sekali lagi.Tidak puas memandang wajah kacak yang menyakitkan hati itu!Kulit pemuda itu putih,hampir saja menyamai tona kulit Yuri.Hidung mancung.Bibir merah tanda bukan seorang perokok.Rambut mengikut gaya terkini.Dia tinggi lampai dan badannya sasa.Keningnya hitam dan matanya..

“Yuri,janganlah termenung lagi.Terlepas juga bas kamu nanti.Kamu masuk kerja pukul 3.30 petang kan?” Pertanyaan Hasnah buat Yuri tersentak.Dia tersengih seperti kerang busuk memandang wajah tua ibunya yang terjenggul di pintu bilik.

“Ya mak.Kejap lagi Yuri keluar.” Jawapan Yuri membuatkan ibunya terus berlalu ke ruang tamu.Sebenarnya Yuri bukanlah selalu berada di rumah.Sepanjang Yuri bekerja,dia menginap di hostel Pizza Star.Ini kerana jarak rumahnya dengan Pizza Star mengambil masa satu jam jika menaiki bas.Untuk menjimatkan wang tambang bas dan masa,Yuri berkeputusan menginap di hostel bersama Farah dan Kak Azimah yang Yuri gelar Kak Ima.

Oleh kerana dia demam,barulah dia bercuti selama dua hari dan pulang ke rumah yang terletak di Kampung Sayang.Kampung Sayang? Ya..itulah nama kampung Yuri.Jangan ditanya mengapa nama kampungnya begitu,kerana Yuri tidak tahu akan jawapannya.Selesai menyisir rambut yang pendek seperti gaya rambut Emma Watson,Yuri menggapai sebuah topi Nike dan mengenakannya di atas kepala.Uniform Pizza Star yang bewarna merah berbelang hitam tersarung lengkap di atas tubuh.Yuri mengambil sebuah beg sandang yang terisi dengan beberapa helai baju sebelum bergegas ke luar daripada bilik.

“Yuri,badan kau dah makin gemuklah Fir tengok.Jaga sikit makan tu.Nanti takde orang nak kahwin dengan kau.” Suara sumbang abang ketiga Yuri yang bernama Firdaus membuatkan gadis itu mencebik bibir.Yuri memandangnya sekilas sebelum mendapatkan ibunya yang sedang menjahit baju koyak.

“Hek eleh,tahulah dia tu kurus.Tak payah nak sibuk hal orang pulak.Kau tu kurus,ada orang nak ke? Poyo lebih.” Yuri menjawab selamba.

Abangnya itu ketawa mengekek.Begitulah hubungan Yuri dengan abang ketiga yang hanya tua tiga tahun daripada umurnya.Disebabkan jarak umur yang tidak jauh beza,Yuri lebih selesa berkau dan beraku dengan abangnya itu.Berbeza apabila Yuri memanggil abang sulung dan abang kedua.Kadang kala,orang luar yang tidak mengetahui perhubungan baik antara Yuri dengan abangnya itu,sering beranggapan yang mereka dua beradik sering bergaduh.Padahal,tidak pernah sekalipun Yuri bergaduh dengan abang ketiga yang digelar Fir itu.Memang Mayurie Rosella kalau bersuara,satu kampung boleh dengar.Abangnya pula,jika ketawa bagai pontianak mengilai.

“Alah,Fir lelaki.Lelaki takpe takde makwe.Sekarang memanglah takde orang nak.Tapi bila Fir dah cukup duit nanti,Fir suruh je mak meminang mana mana perempuan yang Fir suka.Kau tu perempuan,mana boleh meminang lelaki.Jadi,jagalah berat badan tu.” Sakat Firdaus lagi.Gemar melihat wajah cemberut adiknya.Adik yang pandai berdikari dan tidak menyusahkan orang tua.Walaupun Yuri sekadar kuli di Pizza Star,Firdaus tetap bangga dengan kerajinan adiknya itu.Masakan tidak,kebanyakan remaja sekarang,jika tidak mahu menyambung pelajaran hanya tahu goyang kaki di rumah mengharapkan ibu bapa mencari rezeki.Firdaus bersyukur adiknya tidak sebegitu.

“Mak,tengok Fir ni!!!” Yuri menjerit nyaring sambil menggoyang goyang lembut lengan  ibunya.Saja hendak mengadu dengan Hasnah.Anak manjalah katakan.Walhal Yuri bukanlah anak bongsu.Yuri masih ada seorang adik yang berusia sembilan tahun.

“Ya Allah,mak nak menjahit ni Yuri.Betullah cakap abang kamu tu.Badan tu jangan gemuk sangat.Nanti susah nak cari baju.” Hasnah menyokong pendapat anak bujangnya.

Lepas ke hal baju pulak.Dongkol Yuri dalam hati.Dia mula tarik mucung sedepa.

“Sampai hati mak cakap Yuri macam tu.Yuri bukan gemuk sangat pun.” Yuri buat suara sedih.Padahal langsung tidak ambil hati dengan kata-kata ibunya.Yalah,memang Yuri agak gemuk.Berat 65 kilogram dengan ketinggian 160 sentimeter. Sudah melebihi berat badan. Jadi,tidak perlulah terasa dengan kenyataan yang dilemparkan.

“Yalah,memanglah sekarang ni kamu tak gemuk sangat.Tapi,kalau kamu tak jaga makan, nanti bertambah gemuk badan tu.Lagi satu,mak tak berkenan betullah dengan gaya kamu sekarang ni. Rambut tu dahlah pendek, bertopi pulak,kadang kadang seluar hip hop pun kamu pakai.Kamu nak jadi lelaki ke Yuri?”

Sekali ibunya mengeluarkan ceramah,bingit telinga mendengarnya.Seluar hip hop? Seluar jeans pendek lelaki bersaiz besar dengan rantai silver di belakang poket merupakan seluar kegemaran Yuri.Itulah seluar hip hop yang dimaksudkan Hasnah.Sudah banyak kali ditegur,namun Yuri buat tidak dengar.Bagi Yuri seluar itu sangat padan dengan dirinya.Tidak nampak seksi dan cool habis! Bukan Yuri tidak berminat untuk bergaya feminim. Namun Yuri rasa dengan susuk tubuhnya yang tidak langsing apatah lagi menawan juga dengan kerja Yuri selaku staf Pizza Star,Yuri langsung tiada masa untuk berhias cantik apatah lagi nak berfeminim bagai.Cukuplah sekadar gaya yang mengikut kata ibunya menyerupai lelaki itu.Yuri peduli apa? Asalkan nalurinya tidak bertukar songsang,itu sudah cukup memadai.

“Mak ni ada pulak cakap macam tu.InsyaAllah mak,bila Yuri dah ada kerja yang lebih baik nanti,Yuri akan berhias cantik dan nampak keperempuanan habis.Mak jangan terkejut pulak bila berduyun duyun lelaki meminang anak emak ni.” Yuri menggiat ibunya sebelum mencium pipi dan menyalam tangan wanita itu.

“Em,yalah tu.Berangan tak sudah.Hati-hati jalan.” Hasnah malas melayan kata-kata anak daranya itu.Semakin dilayan semakin lambat dia hendak pergi kerja.Yuri menapak ke luar rumah dan menunggu bas di tepi jalan untuk menuju ke Kota Tinggi.Selang satu jam Yuri sudah terpacak dalam Pizza Star.Setelah meletakkan beg sandang dalam hostel yang terletak di tingkat atas Pizza Star, Yuri bergegas ke bahagian bawah.Selesai punch card kedatangan kerja,dia bergegas ke tandas untuk memakai apron dan memperkemaskan lagi uniformnya.

“Rugi semalam Yuri kau tak datang.Kita ada pengurus baru.Handsome gila. Akak cair tengok dia.”

Kak Azimah yang muncul entah dari mana tiba-tiba saja menyapa Yuri.Dia berdiri di sisi gadis itu sambil membetulkan tudungnya.Kak Ima merupakan satu satunya staf yang Yuri anggap seperti kakak kandung sendiri.Dia mempunyai sikap yang lemah lembut dan penyayang.Yuri suka untuk bermanja manja dengannya.Tambahan lagi,mereka berdua tinggal sebilik.Banyak perkara yang dikongsi bersama.

“Alah,hari ni bukan Yuri tak boleh tengok pun.” Yuri menjawab malas.Bukan boleh dikira sangat citarasa Kak Ima ini.Kadang kala,lelaki yang dia cakap hensem semua tak masuk dengan citarasa Yuri dan begitu juga sebaliknya.Biasalah citarasa masing-masing kan berbeza.Ada orang yang minat Hindustan,mengatakan Shah Rukh Khan itu hensem.Walhal,pada mata Yuri pelakon itu tidak hensem langsung.Namun,bakat lakonannya memang awesome.Mata Yuri lebih berkenan dengan wajah-wajah pelakon Korea dan Inggeris.

“Em,betul juga tu.Sekejap lagi jumpalah kau dengan dia.Macamana demam,dah sembuh ke?”

Aik,Kak Ima ni,ingat pula dia nak bertanya tentang kesihatan aku? Ingatkan taksub sangat dengan ketampanan pengurus baru sampai terlupa perihal adik angkat sendiri! Getus Yuri dalam hati.

“Alhamdullilah.Dah sihat kak.” Yuri menjawab pendek sebelum berlalu keluar daripada tandas. Teringin juga melihat wajah pengurus baru yang dikatakan hensem sangat tu.

Yuri menoleh ke kiri dan ke kanan.Tiada pula muka baru dalam restoran itu.Namun,mata Yuri mati pada sebatang tubuh segak yang bersweater  hitam sedang berjalan menuju ke arahnya. Langkahnya kemas dan teratur sekali.Matanya tajam menikam pemandangan. Yuri bermimpi ke? Mamat ini buat apa lagi dekat sini? Buat apa? Makanlah wei! Adegan yang sama berulang,sekali lagi jantungnya berhenti berfungsi apabila pemuda itu berdiri tegak dihadapannya.Dia mengukir senyuman manis.Yuri bertambah sesak nafas!

“Er..encik nak makan apa?” Tiba-tiba saja soalan itu terpacul keluar daripada mulut.Pemuda itu terkebil-kebil memandang Yuri sebelum tergelak kecil.Ya Allah,indahnya senyuman dia! Kelihatan lekuk lesung pipit di pipi kiri dan kanan pemuda itu!

“Nak makan awak.” Jawapan ringkas itu cukup untuk buat Yuri terkedu dan wajahnya membahang menahan malu.Yuri tak tahu nak cakap apa.Hanya memandang kiri dan kanan untuk melarikan diri.Malangnya,dia tidak boleh lari.Jika dia lari,pemuda itu akan kata Yuri gila.Jatuhlah maruahnya nanti!

“Ha,kat sini pun awak Yuri.Puas saya cari awak di merata tempat,tapi tak jumpa.” Suara Miss Fatin Hamimah,merangkap pengurus Pizza Star,Kota Tinggi menyelamatkan Yuri.Segera saja Yuri menjauhkan diri daripada pemuda itu dan mendekati Miss Fatin.Malangnya,pemuda itu kelihatan mengikuti langkah Yuri.Alamak,takkanlah dia hendak membuat aduan pada Miss Fatin tentang kelancangan mulutnya berkata kali lepas?! Mustahil,perkara itu berlaku sebulan lepas.Jika hendak diungkit,pasti daripada dulu lagi pemuda itu sudah membuat aduan.

“Er..ada..ada apa Miss Fatin cari saya?” Yuri tergagap gagap berbicara apabila lelaki itu masih merenung.Kali ini wajahnya kelihatan serius.Dia berdiri bersebelahan Miss Fatin dan memandang Yuri seperti Yuri melakukan kesalahan besar.

“Em saya nak perkenalkan awak dengan pengurus baru Pizza Star,Kota Tinggi.Kenalkan ini Encik Daniel Ervin.Dia menggantikan posisi saya bermula semalam.”

Terkedu dan tak terkata.Itulah reaksi Yuri ketika itu.Pemuda yang pernah mencari pasal dengannya itu ialah pengurus baru Pizza Star?! Masak kau Yuri! Sudahlah tadi dia kata dia nak makan kau.Nampak sangat yang dia berdendam dengan kau.Aduhai,janganlah sampai kena buang kerja.Patutlah kali lepas bukan main lagi dia mengelilingi Pizza Star ini seperti hendak membuat lawatan.Rupa-rupanya memang dia ingin melawat tempat dia bakal bekerja.

 “Ervin,kenalkan ini Mayurie Rosella atau Yuri.Staf servis terbaik Pizza Star.”

Alamak,sesi perkenalan daripada Miss Fatin betul betul buat wajah Yuri semakin tebal! Staf servis terbaik? Staf servis terbaik apa kalau dia selalu memprotes permintaan pelanggan.Dan salah seorang daripada pelanggan itu adalah pemuda di hadapannya itu. Tak payah nak labelkan terbaik sangatlah jika dia sekadar kuli di Pizza Star itu.Yuri menatap sekilas wajah Ervin.Dia masih menunjukkan wajah serius.

“Oh,staf terbaik.Baguslah kalau macam tu.Saya akan menilai sejauh mana baikknya awak sewaktu melayan kerenah pelanggan.Selamat bekerjasama Yuri.” Akhirnya Ervin membuka mulut dan menghulurkan salam.Penuh dengan sindirin.Yuri teragak agak menyambut salam Ervin dan sekali lagi pemuda itu tergelak apabila merasakan tangan Yuri yang sejuk beku saat berada dalam genggamannya.Tak guna punya orang! Segera saja Yuri menarik tangan daripada terus bersalaman dengannya.

“Okeylah Ervin.Aku ada kerja lain buat.Aku pergi dulu.Bye.” Miss Fatin berlalu dengan senyuman lebar di wajah.Disebabkan dia sudah dinaikkan pangkat sebagai Pengurus Kawasan barulah Pizza Star menerima seorang pengurus baru.Dan Yuri tidak menyangka yang pengurus baru itu ialah Daniel Ervin.Mata Yuri mengiringi langkah Miss Fatin yang keluar daripada Pizza Star.

“Ambil ni.” Sekali lagi kepala Yuri diselubungkan dengan satu objek hitam apabila dia kembali membuka bicara.

Yuri mendongkol geram apabila mendapati sweater pemuda itu yang terbang di atas kepalanya.Suka sangat main campak campak.Aku masukkan dalam tong sampah.Baru padan muka dia!.Cemuh Yuri dalam hati.

“Tolong letakkan sweater saya tu dalam ofis.Jangan curi curi cium saya punya sweater.Takut nanti awak tidur termimpikan saya pulak.”

Yuri membuat aksi loya tekak.Apa kena dengan pemuda di hadapan dia ini? Sudah gila ke? Ingat dia buang tebiat ke untuk mencium pakaian seorang lelaki.Yuri tahulah dia tu wangi,tapi dia taklah gila sangat untuk mencium pakaian lelaki yang tidak dikenali.Oh tidak,kalau Yuri kenal pun,Yuri takkan buat macam tu!

“Maaflah Encik Ervin.Saya ni masih waras dan taklah miang sangat untuk buat perkara sebegitu.Kalau Encik Ervin takut yang saya akan cium sweater encik ni,lebih baik encik letak sendiri sweater ini ke dalam ofis.” Yuri bersuara bengang seraya menghulurkan sweater itu ke arahnya.Ervin buat tidak hairan dan berpaling ke arah lain.Cuba menahan gelak yang bakal meletus setiap kali melihat reaksi gadis comel itu.

“Saya tak takut pun kalau awak nak cium sweater saya.Saya lagi suka kalau awak buat macam tu.” Ervin berbicara perlahan.

“Ha?!” Yuri seperti emndengar pemuda itu mengungkapkan sesuatu perkataan.Namun dia tidak dengar dengan jelas.Dia ni bercakap macam dalam kelambu!

“Awak ni banyak cakaplah Yuri.Pergi letak sweater saya tu dalam ofis sekarang.” Ervin beri arahan tegas.

Patutlah tadi Yuri tidak perasan yang dia adalah pengurus baru Pizza Star.Ini kerana dia mengenakan sweater untuk menutup uniform pengurus Pizza Star.Kemeja bewarna biru muda berkotak kotak kecil dengan tali leher bewarna merah adalah pakaian formal pengurus setiap cawangan Pizza Star.Dia memang kelihatan segak dan mengancam habis dalam uniform itu.Amboi,sempat pula kau memuji orang yang mencari pasal dengan kau Yuri!

“One more thing...” Dia ini memang tak boleh nampak aku berjalan terus agaknya.Ada saja hal yang ingin diperkatakan.Yuri menggengam kuat sweaternya sebelum berpaling ke belakang menghadap wajahnya.

“Apa?”

“Just call me Ervin.Tak perlu nak berencik bagai.Saya nak cepat mesra dengan semua staf saya.” Tegas saja bicaranya.

Lantak kaulah encik pengurus.Apa kau ingat kalau aku panggil kau Ervin,aku boleh cepat mesra dengan kau ke? Boleh jalanlah.Yuri bermonolog dalam hati.

“Okey.” Yuri membalas pendek dan terus berlalu menuju ke pejabatnya.Tidak mahu memanjangkan cerita.Entah apalah nasibnya sepanjang Ervin menjadi pengurus tempat dia mencari rezeki.Pasti haru biru!

Ga verder met lezen

Dit interesseert je vast

805 110 10
Special thanks to @seojeong09 for cover book💓 Who are you, spammer?
634 103 9
don't stop smile because I'm yours Beautiful cover by @seojeong09
295K 5.8K 22
Kisah antara 2 orang asing yang tak mengenali, tinggal serumah.
88.9K 4.9K 57
'I was enchanted to meet you' Pertemuan yang tidak diduga, walaupun hanya sementara namun memberi kesan kepada Qaira Alana, seorang perempuan yang be...