Nak Kahwin Imam Muda!

By ZhanaMatha

407K 15.8K 505

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca NKIM yang setia :) Terima kasih banyak-banyak atas... More

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Announcement :)
Bab 31
Pre-Order 'Nak Kahwin Imam Muda!' (NKIM)
Dapatkan novel 'Nak Kahwin Imam Muda!' di MPH
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
The End..dan Selamat Hari Raya

Bab 38

5.6K 234 1
By ZhanaMatha

Selepas makan malam, aku dan Umar solat Isya' berjemaah. Selepas itu dia membaca Quran sementara aku bersiap-siap untuk tidur. Aku teringat kata-katanya selepas Solat Maghrib tadi, 'saya boleh tunggu..'. Adakah maksudnya malam ni dia tidak akan tidur di atas katil bersama aku..?

Hati aku rasa berdebar-debar sekali lagi. Macam mana kalau dia nak tidur sekatil dengan aku? Boleh ke aku menolak? Ke berdosa? Ish, segannya aku nak tidur sekatil dengan lelaki ni. Eh, dia bukan lelaki la Hana - dia suami kau! Monolog aku bertambah dashyat dengan diri sendiri..

Ya Allah, kenapala gelabah sangat aku ni. Mungkin betul cakap mummy, aku ni naïve sangat agaknya. Macam mana perasaan perempuan lain yang baru kahwin? Diorang semua ok ke sama je gelabah macam aku?

"Apa yang berkerut-kerut tu Hana?" tegur Umar yang baru selesai membaca Al-Quran. Naskhah Al-Qurannya yang kelihatan lusuh itu diletakkan di meja sebelah katil.

"Err..tak de pape" aku menggeleng-gelengkan kepala ku dengan pantas. Bantal yang tak berdosa aku tepuk-tepuk beberapa kali dengan penuh semangat.

"Betul tak de apa-apa?" Umar menduga sekali lagi. Dia melihat gelagat aku dengan wajah yang sedikit lucu.

"Ermm.." aku menggigit kuku aku sekali lagi. Perluke aku berterus terang kepada Umar tentang jiwa kacau aku ni? Ke..nanti dia ingat aku ni mengada-ngada sangat? Erk!

"Hana tak nak saya tidur atas katil dengan Hana ke?" tanya Umar perlahan.

"Ermm.." sekali lagi aku mengeluarkan bunyi yang sama. Eh, dia boleh baca fikiran aku la! Ha, kalau dia dah boleh tau sendiri kan senang. Anggukla kepala tu..anggukla! Eh, kenapa keras pulak tengkuk aku tak nak mengangguk ni..

"Kalau Hana segan, saya boleh tidur di atas sofa tu malam ni. Tak mengapa.." Umar terus mencapai bantal dan meletakkannya di atas sofa.

"Eh bukan.." Eikk?! Apasal aku terkeluar cakap 'bukan' pulak? Aku nak ke dia tidur sekatil dengan aku?

"Bukan?" Umar terhenti daripada menyusun bantal-bantalnya dan berpusing mengadap aku.

"Hana ok saya tidur di sebelah Hana?" Umar bersuara lagi. Dia merenung aku dengan pandangan matanya yang redup.

"Err.." aku bersuara ragu-ragu sekali lagi. Ya Allah apa kena dengan aku ni?! Apa yang aku nak sebenarnya ni? Ishh, rasa macam nak ketuk kepala sendiri dengan tukul besi pun ade jugak. Come on Hana make up your mind!

Umar terus datang menghampiri aku dan menyuruh aku duduk di atas katil. Dia duduk di sebelah aku dan memandang wajah aku lama seperti cuba memahami perasaan hati perempuan aku yang cukup kompleks ini.

"Awak nak dengar cerita tak?" tanya Umar perlahan.

"Cerita apa?"

"Cerita sebelum tidur.." Umar tersenyum memandang aku.

"Ok.."

Umar menyelak comforter di katil dan memberi isyarat untuk aku masuk. Dengan perlahan-lahan aku baring di atas bantal dengan rasa musykil. Dia kemudiannya pergi ke bahagian katil sebelah lagi dan duduk bersandar di kepala katil.

"Ceritanya bermula begini.."

Wah, ni betul-betul nak bercerita ni. Aku berpusing dan mengadap Umar yang beriya-iya mula membuka cerita.

"Di sebuah kampung, ada seorang budak lelaki yang saaaangat nakal. Dia suka bermain di tali air."

"Ermm..tali air tu apa?" aku bertanya dengan jujur.

"Puan Hana ni tak kenal tali air rupanya.." Umar tersengih memandang aku.

"Tali air ni..adalah saluran untuk mengalirkan air ke sawah" Umar menerangkan kepada aku sambil membuat gaya tangan sekali.

"Ooo.." melopong aku mendengar penjelasan Umar.

"Neneknya setiap hari berpesan, jangan bermain di tali air tu. Bahaya. Banyak pacat. Kadang-kadang ular pun ada."

"Ular? Eeeee.." bergetar badan aku membayangkan ular yang licin dan berkilat. Umar tersengih lagi memandang aku yang kegelian.

"Pada suatu hari, sedang budak tu dok asyik berkubang tiba-tiba dia terasa ada sesuatu benda yang licin lalu di kakinya. Apalagi dia pun menjerit sekuat-kuat hati lari lintang pukang keluar tali air. Tapi dia masih rasa yang benda licin tu masih melekat di kakinya. Apa lagi, semakin laju la dia lari sambil menjerit-jerit panggil nenek dia. Sampai di rumah, nenek dia tanya apa yang bising-bising tu? Apabila nenek dia nampak je muka budak lelaki tu nenek dia terus ketawa terkekek-kekek"

"Kenapa nenek dia ketawa?" aku bertanya.

"Sebab rupa-rupanya ada rumpai melekat dekat seluar dia. Tapi sebab budak tu takut sangat dia tak berhenti check pun terus lari balik rumah.."

Aku tersenyum melihat Umar yang bagai digamit nostalgia bercerita.

'Semenjak hari itu, budak tu pun tak mandi dah dekat tali air lagi. Tamat la ceritanya" Umar memandang aku dengan tersenyum.

"Awak ni nakal jugak ye masa kecik-kecik dulu!"

"Eh siapa kata budak tu saya?" Umar mula tersengih-sengih.

"Kalau bukan awak siapa lagi.." aku menjelingnya dengan mesra.

"Ye, saya memang nakal masa kecil dulu. Penat atuk dan nenek terpaksa melayan karenah saya. Ibu pulak sehari suntuk bekerja jadi memang kerja saya memeningkan kepala atuk dan nenek je la"

"Ibu kerja apa dulu?" aku bertanya. Daripada posisi baring aku bangun duduk mengadap Umar.

"Ibu saya pernah buat macam-macam kerja. Kerja kampung, tolong orang meniaga, ambil upah jahit baju, buat kuih.."

"Ye ke, rajinnya ibu awak" aku teringat akan wajah ibu Umar yang murah dengan senyuman.

"Memang ibu tak boleh duduk diam. Selagi ada kudrat, semua benda dia nak buat." Umar menyambung lagi.

"Tapi mesti seronok kan duduk kampung? Saya ni..kampung pun tak de" kataku dengan nada sedih.

"Ye ke. Jangan risau, nanti bila-bila saya bawak awak balik kampung saya yea" ujar Umar.

"Kampung awak sama tak macam kampung-kampung yang selalu saya tengok dalam cerita Melayu kat TV tu?"

"Macam mana tu?" Umar bertanya.

"Ada sawah bendang, ada sungai, ade itik ayam lembu kambing.." aku cuba mengingat apa lagi perkara-perkara yang selalu dikaitkan dengan kampung.

"Mungkin gambaran kampung awak tu lebih tepat dengan kampung masa saya kecil-kecil dulu. Sekarang ni..kampung saya tak macam dulu lagi" ujar Umar.

"Kenapa?"

"Ye la, sekarang semua orang dah berpindah nak duduk di bandar. Orang-orang muda sudah tidak ramai nak usahakan sawah dan kebun. Orang-orang tua pula semakin lama dah tak ada kudrat lagi. Jadi kebanyakan sawah dan kebun ditinggalkan begitu saja.."

"Ye ke.." tiba-tiba aku rasa kecewa. Angan-angan aku untuk merasai pengalaman hidup di kampung semakin pudar..

"Eh, kenapa Hana sedih?" Umar bertanya apabila melihat wajah aku yang berubah.

"Tak de pape.." aku mengeluarkan ayat biasa perempuan. Biasakan perempuan ni suka benar nak cakap macam ni lepas tu mengharapkan lelaki faham pulak tu..

"Kalau Hana teringin nak tengok suasana kampung, nanti saya bawa Hana ke suatu tempat nak?" Magic la mamat ni, setakat ni memang asyik boleh baca je fikiran aku..

"Tempat kat mana?" aku bertanya dengan nada ceria.

"Adalah..surprise honeymoon kita nanti" kata Umar tiba-tiba.

"Ok!" ujarku girang. Wah..surprise honeymoon kat mana lah agaknya tu..

"Baiklah..selamat malam Puan Hana. Saya tidur di sofa dulu.." kata Umar sambil turun daripada katil.

"Eh, jangan. Awak tidur sini la" dan aku terus turun dan mengambil bantal yang telah Umar susun di sofa dan meletakkan kembali di sebelah bantal aku.

"Baiklah" Umar tersenyum memandang aku. Aku masuk kembali ke dalam comforter dan cuba menenangkan diri aku. Hana, calm yourself down. Kau ni dah jadi isteri orang. Buat gaya macam isteri orang. Aku cuba mengingatkan diri aku yang senang gelabah tak tentu pasal ni.

Umar memadamkan lampu dan baring di sebelah aku. Namun kami dipisahkan oleh bantal peluk yang sengaja aku letak di tengah-tengah.

"Selamat malam Hana. Jangan lupa baca doa tidur ye" ujar Umar.

"Selamat malam Umar. Insha-Allah.."

Dan pada malam itu, pertama kalinya aku tidur di samping suamiku. Perasaan gelabah aku tadi semakin hilang dan diganti dengan perasaan yang aman. Aku mendengar nafas Umar yang berombak tenang. Semakin lama helaan nafasnya menjadi semakin dalam dan aku tau dia sudah pun tidur nyenyak. Bagai diulit dengan helaan nafas Umar, lama-kelamaan mata aku pun menjadi semakin berat dan lena pun datang menjemputku ke alam mimpi bersama-sama Umar di sisi..

Continue Reading

You'll Also Like

91.2K 5.6K 101
Berdasarkan kisah cinta yang mengikut cara Islam. Ia mengandungi lapan kisah yang digabungkan dalam cerita ini dan masing-masing saling berkaitan. Se...
70.7K 1.4K 5
"Salah ke Aura nak jadi bini kedua? Nabi Muhammad s.a.w pun ada isteri ramai." AURA MYSHA "Aura akak tahu Aura suka kan suami akak" FARRA WARDAH "Aur...
298K 6.8K 17
||||||||||||||||||||||| Ini bukan kisah wali Allah. Bukan juga kisah imam muhaddis. Hanya sekadar sebuah kisah tentang pemuda yang mendambakan syur...
5.7K 186 31
"Aisyah....tak layak untuk bahagia ke?" - AISYAH HUMAIRAH "Kau adalah segala-galanya bagi aku." - ALHANDI IRFAN "Kebahagiaan Aisyah adalah kebahagiaa...