Part 66. Maaf

45K 1.5K 58
                                    

Jelas Sara nampak tidak senang dengan situasi ni.

"Sara, aku...,"

Entah kenapa Luna rasa bersalah dengan Sara. Even Sara pernah hantar dia masuk bilik hotel entah siapa dulu.

Tapi kejadian tu buat dia berjumpa dengan Zariel. Penyebab kisah mereka bermula.

Kisah yang membawa dia ke kehidupan dia sekarang.

Luna rasa bersalah bila perkahwinan Arman dan Sara ada masalah bila kedua-kedua keluarga dalam problem. Keluarga Sara yang berpakat dengan keluarga Arman pun kena juga dengan Zariel.

Rasa bersalah muncul atas sifat berprikemanusiaan dia. Persahabatan yang dia pernah ada dulu mungkin palsu tapi tetap terakam juga indah sesetengah kenangan. Lama kan mereka dah kenal.

Luna rasa dia kena slow talk dengan Zariel. Kita siapa nak hukum manusia? Kenapa kita tak boleh memaafkan sesama manusia kalau Allah pun maafkan hambanya?

Luna nak move on dan lupakan apa yang telah orang buat para dia. Dia nak maafkan semuanya. Mungkin hidup dia buat dia sedar semua ni.

Dia nak jadi insan yang lebih baik. Luna nak bina personaliti yang seiring dengan pemakaiannya yang sopan. Kalau taat pada agama tetapi berdendam dan suka menghukum orang buat apa kan?

Dia nak ubah hidup dia dan Zariel. Dia nak hidup tenang.

Luna takut kalau dia tinggalkan suami dan anak dalam keadaan yang kurang sedar tentang agama. Mana tahu masa dia tak lama kan?

Sara cepat-cepat nak beredar dari situ tapi pegangan lembut Luna di hujung bajunya buat Sara terhenti.

"Sara, aku nak cakap dengan kau,"

Muka Sara nampak agak risau.

"Jangan risau aku takkan buat kau dalam masalah. Aku jamin kalau kau ikut aku, aku akan tolong kau,"

"Buat apa kau nak tolong aku?," soal Sara tak percaya.

Luna diam dan menarik Sara ke cafe berdekatan. Airis hanya mengikut. Dia juga musykil dengan niat Luna.

Mereka bertiga duduk di meja yang sama. Luna menarik nafas dalam-dalam bila lihat Sara tak selesa. Tahu yang Sara takut dengan dia. Lebih tepat lagi, takut dengan suami dia.

"Firstly, I'm sorry," ujar Luna perlahan tapi kedengaran ikhlas.

Tak pernah Sara mimpi atau sangka yang permohonan maaf keluar dari mulut Luna untuk dia. Dia yang banyak buat salah pada Luna bukannya Luna. Muka Sara nampak pelik. Tak sangka yang Luna akan minta maaf.

"Luna?," soal Airis hairan.

Airis pun pelik. Kalau dia jadi Luna. Dia rasa dia akan gelak dan ejek nasib Sara kut. 'Astagfirullahalazim jahat ya kau Airis,' fikir Airis sendiri.

"Aku minta maaf sebab aku keluarga kau dan Arman ada masalah dengan Zariel. Aku minta maaf sebab aku mengaku aku bukan kawan yang baik. Maaf sebab aku dulu, kau dengan Arman tak boleh bersama. Logiklah kau sakit hati. Aku faham perasaan kau sebab aku pun perempuan," kata Luna.

"Aku--," belum sempat Sara nak cakap Luna potong.

"Aku tak kisah kau nak benci aku atau nak cakap aku hipokrit sekalipun... but the true is I'm really sorry," kata Luna dengan senyuman nipis.

Wajah Sara mendung. Perasaan terharu muncul tetapi dia tak nak tunjuk sangat. Tipu kalau dia kata dia tak malu. Sara rasa malu sangat dengan Luna sekarang. Ni balasan dia agaknya. Sara dah redha dan insaf.

"Aku yang patut minta maaf, Luna. Aku tikam kau. Aku khianati kau. Aku buat banyak perkara buruk kat kau. Burukkan kau. Semua lah. Aku minta maaf,"

Pertama kali Airis rasa Sara ikhlas dan jujur. Luna rasa sebak. Tipu kalau Luna kata dia tak ada langsung perasaan sayang walaupun sikit pada kawan yang dah berbelas tahun kenal.

The Unexpected LifeWhere stories live. Discover now