Part 37. Segi Tiga Perjumpaan

44.9K 1.6K 19
                                    


Tiga tahun lepas...

Luna sedang menyiram pokok bunga. Tiba-tiba... dia rasa sakit di bahagian ari-ari. Luna mula mengerang kesakitan. Pinggangnya bagaikan dicucuk-cucuk. Sakit sangat!

Luna cuba melangkah namun dia hanya berdaya membongkokkan badannya sambil tangan di perut. Riana yang baru keluar dari pintu rumah sebelah menjerit apabila melihat keadaan Luna.

"Luna!!,"

Riana mula panik. Segera Riana berlari masuk ke dalam kawasan rumah sebelah dan mendapatkan Luna. Riana menjerit nama suaminya dari rumah itu. Rian yang terdengar jeritan panik Riana sudah mula mengagak apa yang dah terjadi. Sambil berlari ke rumah sebelah, Que dihubungi.

"Que, Hospital Paradise cepat! Luna dah nak due. Jumpa kat sana nanti," pesan Rian lalu terus menutup talian dengan pantas.

Rian menghampiri Luna yang kesakitan dan Riana yang tengah panik. Luna dipimpin oleh Rian dan Riana masuk ke dalam kereta di garaj.

Rian memandu laju ke Hospital Paradise.

Di kawasan unit kecemasan... Di luar bangunan...

Rian dan Riana pimpin Luna masuk. Dahi Luna berkerut. Peluh mengalir di sebalik tudungnya. Pekerja perubatan menghampiri dengan membawa kerusi tolak. Luna diletakkan dan ditolak masuk untuk menerima rawatan. Rian dan Riana menunggu di luar dengan perasaan gementar dan cemas.

Beberapa minit kemudian, Que sampai. Dia terus memghampiri mereka berdua dengan kelam kabut.

"Luna macam mana?," tanya Que risau.

"Tak tahu," kata Riana sebak. Macam nak nangis pun ada. Cemas sangat agaknya.

Rian cuba tenangkan Riana. Bahu isterinya itu dipeluk.

Beberapa puluh minit kemudian...

Seorang doktor keluar dari bilik bersalin. Ahli keluarga dibenarkan masuk melawat. Que dan Riana masuk kerana hanya dua orang saja dibenarkan. Riana hampiri Luna yang kelihatan pucat dan lemah itu. Jelas wajah penat Luna.

Riana menangis kegembiraan dan terharu di sisi Luna. Gembira kerana Luna berjaya harungi saat genting itu dan terharu kerana Luna sudah berjaya bergelar ibu.

"Proses Puan Luna lahirkan bayi memang mudah. Alhamdulillah. Baby kejap je dah selamat keluar. Tak degil nampaknya anak puan no," sempat doktor perempuan itu berjenaka.

Luna tersenyum lemah. Jururawat masuk ke dalam bilik itu sambil membawa bayi yang baru saja dilahirkan tadi selepas sudah siap dicuci dan dibalut dengan kain. Luna tersenyum menyambut bayinya. Anak dia.

"Lepas ni daftar ya," pesan doktor kepada Que.

Kemudian doktor itu keluar. Luna memandang anaknya yang terbaring di sebelahnya dalam pangkuan dengan penuh kasih sayang.

"Nanti saya daftarkan sendiri," kata Luna perlahan.

'Biarlah dia orang tak tahu siapa ayah bayi ni. Kalau dia orang ingat anak aku ni berbintikan Abdullah pun aku tak kisah,' fikir Luna.

Que dan Riana hanya diam tanpa membantah.

Mereka tahu Luna tak nak beritahu mereka biodata sebenar bayinya. Sebab tu Luna nak daftarkan sendiri. Kalau mereka yang tolong... mestilah Luna kena bagitahu nama ayah dia dan sebagainya.

"Apa nama anak buah Riana ni?," tanya Riana teruja.

'Comel gila baby ni!,' komen Riana. Geram betul dia dengan kegebuan si kecil. Comel!

Luna diam sekejap untuk berfikir.

"Luthfia Amisya," jawab Luna spontan.

Riana menjerit kecil. Suka. Teruja. "Comel! Geramnyaaa!,"

"Nak panggil princess saya ni apa?," sampuk Que pula.

"Isya nak?!," cadang Riana.

Luna mengangguk setuju. Ikut jelah. Asalkan anak dia dah selamat dilahirkan... Luna dah lega. Luna dah tak kisah apa-apa. Que turut menyokong cadangan Riana.

"Nama yang sesuai untuk si kecil yang comel," komen Que sambil tersenyum.














"Luna?," panggil Que.

Luna tersentak.

"Ha? Apa?," tanya Luna blur.

"Mengelamun pula,"

Luna tersengih comel. Que hanya tersenyum. Que berhentikan keretanya di sebuah mall besar. Kereta diparking. Mereka berdua memasuki pusat beli belah tersebut.

"Jadi... nak beli apa untuk Isya?," tanya Que.

"Maybe books? Buku cerita atau buku contengan. Awak pun kan tahu dia suka benda-benda macam tu walaupun baru tiga tahun," kata Luna smabil tersenyum lebar.

Kalau sebut pasal Isya je memang bibir Luna akan tersenyum. Wajah dia juga akan berubah ceria. Que turut tersenyum bila fikirkan Isya. Dia juga sayangkan si kecil itu. Que dah macam ayah angkat Isya sebab dia jaga Isya dari kecil sekali dengan Luna.

Isya mampu menawan hati semua orang dengan mudah. Isya dapat buat orang sayang pada dia sekelip mata. Isya bukan lah budak yang manja dan ceria sangat... Perangai Isya lebih kepada rare tapi cute.

"Bagus lah tu. Bila besar nanti mesti jadi budak bijak. Ikut siapa lah ni?," tanya Que dengan nada bergurau.

Luna hanya tersenyum. Mereka masuk ke kedai buku. Beberapa buah buku kanak-kanak yang bergambar di beli.
















The Unexpected LifeWhere stories live. Discover now