HGS 26|Bab 26 - Lapan tahun

15.6K 1K 93
                                    

Awak tak pernah tahu
apa yang ada dalam hati saya

 

≿━━━━༺❀༻━━━━≾

 

Nadiya Kasheqa

Aku lepaskan keluhan berat buat kesekian kali. Tiada mana-mana dacing dalam dunia yang mampu menimbang seberat mana kekusutan yang ada dalam minda. Jujur, aku pun tak tahu apa yang lebih mengusutkan fikiran kala itu. Semuanya seakan-akan bertimpa-timpa, berselirat dan sukar untuk dicari punca.

Hal parut.

Keterlanjuran aku dan dia semalam.

Permintaan bonda.

Dan doa Wina...

Kusut, aku lantas mengambil keputusan untuk naik ke atas namun sebaik kaki menjejaki anak tangga yang pertama, langkahku lantas statik dan dipaku ke lantai.

Muka ku angkat merenung ke tingkat atas.

Kata-kata dia tadi sepintas lalu menusuk ke sanubari.

"Kau tu memang degil! Kepala batu. Kau tahu tak, Sofia dulu tak adalah degil macam kau ni. Dia turut je apa yang aku kata sebab dia tahu aku sayang dia. Hidup aku senang je dulu tau sebab dia tak degil macam kau. Kau tu yang susah sangat. Aku suruh makan je pun, bukannya suruh buat benda bukan-bukan. Susah ke nak jadi taat macam dia..."

Bibir kukemam lembut.

Ya...

Saya mengaku memang saya degil, Am.

Saya tak mampu jadi seorang isteri yang taat.

Tapi tak bermakna saya suka kalau dibandingkan dengan perempuan lain, lagi-lagi oleh suami sendiri. Walaupun awak tak pernah nak anggap saya sebagai isteri, tak boleh ke awak cuba hormat saya sebagai seorang manusia yang ada hati dan perasaan juga? Awak tak pernah tahu apa yang ada dalam hati saya, Am...

Awak tak pernah tahu...

Sebelum aku menitiskan air mata pilu, lebih baik aku menjarakkan diri buat seketika. Angin malam mungkin mampu memujuk dan membelai emosi aku yang kian membadai.

Berfikir-fikir, aku lantas mengambil keputusan untuk keluar menghirup angin malam buat seketika. Pintu utama kubuka, lalu tanpa memandang belakang, aku terus menapak keluar.

Sejuk dihembus angin malam, aku berpeluk tubuh untuk mengepung haba dalam batang tubuh.

Aku terus berjalan tanpa tujuan yang jelas sehingga akhirnya kakiku berhenti di hadapan tasik yang tidak jauh dari rumah.

Aku perhatikan sekitar tasik. Lampu  taman terang benderang dan masih ada beberapa pasangan yang duduk melepak di bangku batu. Semuanya berjauhan antara satu sama lain, dan sibuk dengan hal masing-masing tanpa mempedulikan hal sekeliling.

Walaupun ada bangku batu yang boleh dijadikan alas punggung, aku langsung tak berminat duduk di situ malah sebaliknya rumput kering menjadi pilihan aku melabuhkan punggung. Aku lantas duduk memeluk lutut betul-betul di depan gigi air.

 Aku lantas duduk memeluk lutut betul-betul di depan gigi air

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Her Greatest Secret [ Editing Process ] | Her Scar Series #1Where stories live. Discover now