MASAK!!

1.2K 87 9
                                    

"Hyung, hari ni nak masak apa?" Tanya Mingyu kepada Jin sambil menggaru kepalanya. Dia memandang Jin yang juga sedang memikirkan hal itu juga.

"Hyung pon tak tahulah. Ramai sangat rasa dalam rumah ni. Sampai tak tahu nak masak apa." Balas Jin kembali sambil memandang Mingyu.

"Hyung, takkanlah kita berdua je yang kena masak dan sediakan makanan. Tak penat ke nanti kita masak dorang bersenang-senag je. Dulu bolehlah dorang goyang kaki sebab tak ramai macam ni." Luah Mingyu lagi.

"Siapa kata kita berdua je yang masak. Memang kita berdua yang masak tapi diaorang kena tolong sediakan bahan-bahan untuk kita masak." Balas Jin selamba.

"Jom kita pergi depan panggil dorang semua." Ajak Jin kepada Mingyu lalu dua orang manusia itu pun berjalanlah menuju ke ruang tamu.

"BTS! SEVENTEEN! SF9! SILA BERKUMPUL DI RUANG TAMU SEKARANG JUGA!" Jerit Jin.
Tidak sampai tiga minit semua ahli sudah turun ke ruang tamu tersebut kerana hyung yang paling tua sudah memanggil. Mereka kemudiannya berdiri dalam keadaan berkawad menghadap Jin dan Mingyu.

"Hari ni korang nak makan apa? Hyung bagi korang pilih apa yang korang nak makan hari ni." Kata Jin lalu tersenyum memandang manusia-manusia di hadapannya.

Manusia-manusia tersebut sudah mula teruja kerana diberi peluang untuk memilih menu tersendiri dan pelbagai-bagai jenis makanan singgah di fikiran masing-masing.

"Tomyam! Laksa! Chicken Chop! Mi Kari! Mi Bandung! Sup Tulang!" Pelbagai-bagai jenis makanan yang disebutkan dan Mingyu mula menulis di atas kertas kosong menu yang diminta mereka semua.

"Hyung dengan Mingyu tak penat ke kitorang mintak macam-macam menu ni? Kan korang berdua je yang masak?" Tiba-tiba Dino bertanya dan menyebabkan mereka yang lain juga terfikir akan hal itu.

"Sapa kata hyung dengan Mjngyu je yang akan masak?" Soal Jin dengan senyuman sinisnya.

"Korang nampak tak ruang dapur tu besar mana?" Soal Mingyu sambil menunjuk ke arah dapur seperti dapur gambar media di atas.

"Nampak. Tapi apa kaitan besar dapur tu dengan korang nak masak?" Soal Hwiyoung pelik.

"Sebab korang mintak macam-macam macam ni ingat hyung dengan Mingyu ni mampu ke uruskan berdua je? Korang kan ramai, daripada korang dok sorok kumamon Suga tu lepastu sorok boxer Spiderman Dino tu baik korang tolong kitorang berdua ni masak. Pahala pon dapat. Sempena bulan Ramadhan yang akan menjelang lagi tiga bulan dari sekarang ni. Amaghilah kita sama-sama buat kebaikan." Jelas Jin panjang lebar.

Jungkook, Jimin dan Taehyung yang mendengar perkataan masak itu nula memandang sesama sendiri sambil membulatkan biji mata.

"MWO?" Jeritan dua puluh tujuh jejaka itu bergema sehingga ke luar rumah tersebut menyebabkan burung gagak yang sedang bertenggek di dahan pokok mangga bertempiaran terbang tak cukup sayap

Йой! Нажаль, це зображення не відповідає нашим правилам. Щоб продовжити публікацію, будь ласка, видаліть його або завантажте інше.

"MWO?" Jeritan dua puluh tujuh jejaka itu bergema sehingga ke luar rumah tersebut menyebabkan burung gagak yang sedang bertenggek di dahan pokok mangga bertempiaran terbang tak cukup sayap. Manakala Jin dan Mingyu merasakan ada sesuatu mengalir dari dalam telinga diorang keluar.

"Korang ni tak payahlah menjerit. Kitorang tak pekak lagi! Habis berdarah telinga aku Jin hyung." Kata Mingyu geram sambil mengelap telinganya menggunakan tisu yang tersedia di situ. Begitu juga dengan Jin.

"Sebagai denda Chani, Hwiyoung, Dino, Seungkwan dan Hansol kupas 100 biji bawang merah dan 100 labu bawang putih." Arahan Jin itu menyebabkan maknae-maknae itu ternganga luas dan lalat pun hampir nak masuk namun sempat dihalau Seungkwan.

'Alaaaa, aku baru je nak masuk! Huh! Tada guna yitu yorang' Rungut lalat itu dan menjeling Seungkwan lalu terbang namun malang apabila dia melanggar dinding ruang tamu itu.

Tamatlah riwayat si lalat bernama Jinggout itu. Alhamdulillah.

'Betul ke lalat tadi jeling aku? Ke aku dah tak betul lepas Jin hyung suruh kitorang kupas 200 bawang?' Seungkwan berdialog dengan dirinya sendiri lalu melihat jenazah lalat itu. Innalillahiwainnailaihirojiuun.

"Kau gula, Youngbin, Inseong Namjoon, J-Hope dengan Jaeyoon pergi beli barang-barang yang Mingyu listkan ni!" Arah Jin lalu menyerahkan tiga helai kertas yang panjangnya hingga ke lantai. Terbuntang biji mata keenam-enam jejaka itu melihat kertas tersebut.

"Taeyang, Jungkook, The8, Woozi dan DK potong bawang-bawang yang dorang berlima ni kupas!" Arah Jin sambil menunjuk kepada Chani, Hwiyoung, Dino, Hansol dan Seungkwan. Mereka berlima hanya mengangguk lemah.

"Rowoon, Zuho, Wonwoo, Hoshi dan Jun kena basuh semua pinggan yang korang makan semalam. Ada hikmahnya aku dengan Mingyu lupa nak basuh semalam." Arah Jin lagi lalu menunjuk ke arah meja yang terdapat pinggan mangkuk serta bekas-bekas makanan yang disusun secara bertingkat-tingkat.

"Okay sekarang tinggal 95 liner." Kata-kata Jin itu membuatkan S.Coups, Jeonghan, Joshua, Jimin, Taehyung dan Dawon meneguk air liur yang terasa seperti pasir. Mereka memandang wajah Jin dan Mingyu yang tersenyum jahat itu dengan berdebar-debar.

"Jimin basuh semua baju-baju yang berbakul-bakul kat dalam bilik basuhan tu. Taehyung jemur baju-baju yang Jimin basuh. Pastikan tak ada satu pon pakaian tang tertinggal walaupun boxer Spiderman Dino." Arahan Jin itu membuatkan Jimin dan Taehyung terketar lutut kerana itulah pekerjaan yang paling dielakkan mereka.

"Dawon sapu sampah daripada ruang tamu, dapur, ruang rehat dan bilik-bilik yang ada dalam rumah ni. Pastikan tak de satu sampah pon yang tercicir. S.Coups, Jeonghan dan Joshua lap semua tingkap dalam rumah ni sampai berkilat dan semua benda yang boleh dilap." Arah Jin garang sambil menjegilkan mata kepada Dawon, S.Coups, Jeonghan dan Joshua. Pantas mereka berempat mengangguk laju seperti burung belatuk yang sedang mematuk dahan pokok.

"Sekarang pukul 9.00 pagi, pastikan pukul 12 tepat semua yang hyung suruh siap! ARRASO!" Arah Jin sambil membuat muka garang.

"ARA!" balas mereka bersemangat walaupun dalam hati hanya tuhan yang tahu perasaan mereka.

"Bagus mula SEKARANG!" Kata Jin lalu mereka semua memulakan arahan gyung paling tua itu.

"Jom Mingyu kita lepak dua kat sana. Sekali sekala dapat berehat terasa aman pulak." Ajak Jin kepada Mingyu lalu dua orang manusia itu pun berjalan sambil berborak-borak apa pun author tak tahu. Apa yang pasti kedua-dua makhluk tuhan itu gelak tak ingat dunia. Jangan contohi mereka kawan-kawan.

946 words guys. Author kekeringan idea. 😂 Author nak bagitau yang lepas ni author akan update dua minggu akan datang sebab author duduk asrama. Asrama pulak balik dua minggu sekali. Harap-harap readers semua tak bosan baca fanfic yang merapu+mengarut lagi membosankan ni. Kesian dorang kena buli dengan Jin dan Mingyu. Takpa bakal suami mithali haruslah macam dorang. Hahaha.

Inseong pout guys

Йой! Нажаль, це зображення не відповідає нашим правилам. Щоб продовжити публікацію, будь ласка, видаліть його або завантажте інше.

Inseong pout guys. 😂

WE ARE FAMILY!! BTSEVENTEENSF9Where stories live. Discover now