3

44.5K 1.2K 37
                                    

"Saya nak ke- keluar dari bilik ni boleh?" Soal aku tersekat sekat kepada dia yang sedang memakai baju. Dia menjongketkan kening sebelahnya "nak buat apa?" Soalnya pula. Kemudian dia menghulurkan  aku sepasang sepersalinan. Aku hanya mengambilnya tanpa banyak soal.

Sudah hampir seminggu aku bersamanya. Pada mulanya, aku bertindak ganas dengannya. Aku melawan dia sehingga dia pernah ditampar oleh aku juga.

Tapi beberapa hari kemudian, dia mengugut aku semula perihal keluarga aku yang membuatkan aku cuba berlembut dengannya. Tak sanggup aku jika ibu dan adik aku dibunuh.

Minta minta dijauhkan.

"Saya nak masak. Lapar" jawab aku. Dia memandang aku lalu dia mengambil satu alat kawalan di tepi katil. Butang ditekan lalu kedengaran bunyi dari pintu bilik.

"You nak masak apa masaklah. Tapi I pesan awal awal, kalau niat you nak lari lupakan jelah. Semua tempat kat sini berkunci and we're not even in Malaysia" pesannya. Walaupun suaranya tenang tapi aku dapat rasakan kekerasan dalam ayatnya.

"Bukan kat Malaysia? Habistu kita kat mana?" Soalan aku yang terpendam akhirnya terluah. Dia diam. Mungkin tidak mahu aku tahu di mana kami berada jadi aku cuma mengangguk tanda faham sambil perlahan lahan memakai baju yang diberi oleh dia.

"Awak.. baju lain ada? saya dah selalu sangat pakai baju macam ni" kata aku sambil menunjukkan baju kemeja berwarna putih. Dia menjongketkan keningnya sekali lagi.

"You nak masak kan? Pergilah" balasnya. Aku mengomel geram. Aku tanya lain, kau jawab lain!

"Ha fikir apa tu? Nak lagi ke?" katanya dengan senyuman gatal. Cepat cepat aku menggeleng dan bergegas keluar dari bilik tersebut.

                              ————

Sekarang aku berada di dapur setelah 10 minit aku cuba untuk mencari dapur. Terlalu besar tempat ni. Rumah apa ni?

Aku membuka peti ais untuk mencari bahan masak. Tapi apa yang aku jumpa hanyalah tin minuman beer, salad, sos , dan nugget sahaja. Aku mengerutkan dahi.

'Dia minum arak?'

Sekali lagi aku dikejutkan dengan satu pelukan dari belakang. Siapa lagi kalau bukan dia. Aku hanya mengambil nugget dari peti ais sambil bertanya.

"Kenapa dalam peti ais tak ada barang?" Aku cuba untuk meleraikan pelukan tersebut untuk membuka api. Tapi dia tarik aku makin dekat.

"Sebab I bukan jenis masak" selamba dia menjawab. Aku mengangguk dan cuba untuk meleraikan pelukan dia lagi tapi asyik dihalang oleh dia.

"Awak, saya nak masak nugget lah. Saya lapar"

"Masak jelah" balasnya dan dia menyembam mukanya di bahu aku. Aku menjulingkan mata aku ke atas dan akur. Aku berjalan perlahan lahan ke stove diikuti dia dari belakang. Masih memeluk aku.

Api dibuka dan kuali aku ambil lalu aku tuangkan minyak yang berada di sebelah aku ke dalam kuali. Sesekali aku merasakan dia perlahan lahan meramas tepi pinggang aku tapi hanya buat tak endah.

Nugget aku letakkan ke dalam kuali setelah minyak panas. Dia pula masih menyembam mukanya di bahu aku dan menggosok dagunya di leher aku.

"Takpayahlah" kata aku.

"Takpayah apa?" Soalnya pula. Gosokkan dagunya masih diteruskan. Aku masih cuba untuk tidak melayan dia. Nugget yang sudah masak separuh aku terbalikkan dan angkat nugget tersebut dengan senduk. Pinggan aku ambil dan letak nugget disitu.

Apabila aku mahu sudah memasukkan nugget yang baru ke dalam kuali. Dia menggeletek tepi pinggang aku membuatkan aku terjatuhkan nugget yang aku mahu masukkan ke dalam kuali.

"Awak taknaklah!" balas aku dengan perlahan. Takut mahu menjerit padanya. Nanti aku pula yang masuk dalam kubur dahulu.

Dia menghentikan gosokkan dagunya di dagu aku."I can't play with you?" Bisiknya di telinga aku. Aku menjulingkan mata aku dan menjawab "Tak, masalahnya awak kacau saya tau"

"Okay then" dia melepaskan pelukan serta menjauhkan dagunya dari leher aku. Membuatkan aku kembali selesa dan menyambung menggoreng mugget tadi.

Nugget yang telah masak aku angkat satu per satu. Belum sempat aku meletakkan nugget lain. Dia menutup api di stove lalu menarik aku ke atas.

"Awak kita nak ke mana ni?" Soal aku. Dia diam. Tidak menjawab soalan aku.

Sesampainya di ruang tamu, dia menolak aku supaya duduk di atas sofa. Aku yang bingung hanya memandangnya dengan kerutan di dahi aku. Dia tidak membalas pandangan aku. Hanya senyuman sahaja dia beri.

Dari sini aku mula tahu apa tujuannya.

"Awak.. takpayahlah" kata aku dengan suara yang lembut. Cuba memujuk.

Tapi dia tetap dia. Dia menarik aku untuk seperti malam tadi.

'Walaupun aku tak rela...'

BAD Where stories live. Discover now