SARAH ✔️

By auspicious_T

49.8K 2.5K 262

Kepulangan Sarah Sorfina ke tanah air bukanlah kehendak dia semata melainkan kemahuan Tan Sri Syazwan. Pertem... More

BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
BAB 60
BAB 61
BAB 62
BAB 63
BAB 64
BAB 65
BAB 66
BAB 67
BAB 68
BAB 69
BAB 70
BAB 71
BAB 72
BAB 73
BAB 75

BAB 74

953 32 1
By auspicious_T





———————————


Danny mengetuk pintu bilik tidur orang tuanya sekali lagi. Masih tiada sahutan. Dia menguap lagi. Jam di tangannya dikerling sekilas.

"Babah, babah dah bangun belum? Kata nak pergi solat subuh dekat masjid" ucap lelaki itu bersama kantuk yang masih bersisa. Setelah menunggu lebih dari tiga puluh saat, dia bertindak untuk memulas pintu bilik tidur itu.

"Babah.." panggil Danny lagi. Kelihatan ayahnya yang sedang terbaring di atas sejadah. Tangan kanan lelaki tua itu memegang tasbih dan tangan kirinya memegang bingkai gambar. Tanpa melihat gambar itu, Danny sendiri sudah tahu itu gambar siapa, pastilah itu gambar mamanya. Lelaki itu terus menyimpan senyum.

"Babah.." serunya sekali lagi. Kali ini dia tunduk sedikit dan bahu ayahnya dipegang. Danny tersentak. iPhone di tangannya terlepas dari genggamannya. Bersama sedikit gigilan di tangannya, dia terus mencari pergelangan tangan ayahnya. Nadi lelaki tua itu dicarinya.

"Bah.." Danny terus terduduk di samping ayahnya. Matanya masih membulat dan jantungnya berdegup laju. Tubuh Dato' Rahman terasa dingin dan lelaki tua itu langsung tidak bergerak apabila ditolak anak lelakinya. Air mata Danny mulai mengalir. Tangannya terus mencapai iPhonenya dan nombor abangnya didail.

"Hello? Kenapa Danny? Abang Riz ni" jawab lelaki di talian seakan berbisik.

"Ba..balik cepat. Ba..bah.." suara Danny berubah gagap dan sebak. Mulutnya ditekup.

"Babah kenapa Danny?" soal Mukhriz sedikit cemas.

"Ba..bah.."

"Cakap betul-betul, Danny." Belum sempat Danny mahu menjawab, kedengaran bunyi tembakan dari dalam talian dan talian itu terus terputus.


———————————


BAMMMM!! BAMMMM!!

Sarah terus jatuh ke lantai bersama tubuh ayahnya yang sudah tidak bernyawa. Wanita itu tersentak dan dengan spontan meleraikan pelukannya bersama Tan Sri Syazwan. Dia mengesot ke belakang. Tangannya yang basah dengan darah diperhati. Matanya semakin berair dan dia terus memandang ke arah Datin Salma yang juga sudah rebah di sisinya.

"Kak Salma!!" jerit Puan Sri Ruby kuat. Wanita 30-an itu terus berlari mendapatkan Datin Salma. Kepala wanita itu dipangkunya sambil matanya memandang ke arah tubuh suaminya yang sudah tidak lagi bergerak. Mukhriz dan Isaac yang sedari tadi berada di dapur terus berlari ke ruang tamu.

"Sayang.." Mukhriz terus menarik isterinya yang masih kaku di atas lantai ke dalam pelukannya manakala Isaac terus mendapatkan tubuh Tan Sri Syazwan. Nadi lelaki tua itu diperiksa dan dia memandang CCTV lalu menggeleng.

"Mama!!" Jeritan Niel memenuhi ruangan rumah itu. Dia terus menerpa ke arah Datin Salma yang sudah terbaring lemah. Berderau darahnya apabila tembakan Tan Sri Syazwan tersasar kepada ibu tirinya dan tanpa berfikir, dia turut memetik picu senjata yang dipegangnya ketika itu. Dia juga terkedu apabila melihat ibu tirinya menghalang lelaki tua itu daripada mencuba untuk membunuh diri tadi.

"Jangan tinggalkan Niel, ma!!" Tangisan lelaki itu semakin kuat.

"Ja..ga adik-adik. Ja..ngan.. ker..ja.. tu.. la..gi. Ma..ma.. sa..yang.. Niel.. Sa..rah.. dan.. Dan..ny" ucap wanita tua itu tersekat-sekat. Tangannya digagahkan untuk mengelus kepala anak tirinya.

"Ma.." panggil Sarah perlahan. Wanita itu terus memegang tangan ibunya.

"Ja..ngan.. sa..lah..kan pa.. pa" balas Datin Salma. Sarah terus teresak kuat. Dia memandang tubuh ayahnya yang berada dekat dengan Isaac di kirinya. Puan Sri Ayda dan Deena yang baru sahaja muncul di ruang tamu itu terus menerpa ke arah mereka semua dan memeluk belakang Sarah.

"Abang Niel, kak Sarah, mama.. Danny WhatsApp Deena tadi.." celah Deena perlahan. Baju ibunya digenggam untuk mencari kekuatan.

"Kenapa Deena?" soal Mukhriz risau. Taliannya terputus tadi jadi dia tidak sempat untuk

menelefon lelaki itu kembali.

"Uncle Rahman.. uncle Rahman dah tak ada" jawab wanita itu lebih perlahan. Esakan Niel dan Sarah berubah semakin kuat. Keduanya terlalu sedih dan hanyut dengan perasaan.

"Ja.. ngan.. ri..sau.. Ma..ma.. dan.. ba..bah, tung..gu ka..li..an.. di.. Syur.. ga.." ucap Datin Salma sekali lagi. Kali ini nafasnya semakin tidak teratur.

"Ru..by.. Ay.. da.. Ja..ga..kan.. an..anak.. anak.. Sal..ma.." tambah wanita tua itu lagi. Tangannya masih digagahkan membalas genggaman tangan Niel dan Sarah.

"Riz.." Mukhriz terus berlutut di tepi ibu mertuanya. Matanya juga sudah merah kerana ikut menangis.

"Ja..ga.. Sa..rah.. dan.. Mi..ka..el."

"Baik, ma. Riz janji akan jaga mereka dengan baik."

"Is..saac.. Dee..na.. Ja..ga.. cu..cu.. ma.. ma." Isaac dan Deena tidak membalas. Mereka hanya bertatapan untuk seketika.

"Ajar Datin mengucap, Puan Sri Ruby" arah Haz yang masih berada di ruangan bawah tanah. Puan Sri Ruby menurut. Suaranya juga kedengaran separuh menggigil ketika membantu bekas isteri arwah suaminya itu mengucap. Mata Datin Salma semakin tertutup tetapi bibirnya bergerak mengikuti bacaan wanita 30-an itu. Sarah menarik nafas dalam. Tangan kanannya masih di genggaman ibunya manakala tangan kirinya terus menggenggam tangan Niel.

"Sarah redha, ma. Ma..ma pergilah dengan tenang. Sarah redha, ma. Sarah tak benci papa. Sarah maafkan segalanya. Maafkan semua salah silap Sarah. Sarah sayang mama sangat-sangat. Jumpa lagi di Syurga nanti, ma" ucap wanita itu seraya menyium pipi ibunya.

"Pergilah, ma. Niel akan jadi adik-adik. Niel pun sayangkan mama. Sampaikan salam sayang kami untuk babah juga" ujar Niel pula. Mukhriz terus memeluk bahu abang tiri isterinya itu. Datin Salma tersenyum segaris sebelum nafasnya benar-benar terhenti. Sarah terus memegang pergelangan tangan ibunya. Matanya terpejam dan bibirnya diketap kuat.

"Innalillahiwainnailaihirajiun." Sarah terus memandang abang tirinya dengan pandangan yang kabur.

"Sabar, Sarah" pujuk Puan Sri Ayda yang turut menangis. Sarah terus berpaling menghadap ibu mertuanya dan tubuh tua itu dipeluk erat. Jiwanya terasa kosong-sekosongnya. Datin Salma dan Tan Sri Syazwan telah meninggalkannya buat selama-lamanya.


———————————


Mukhriz memeluk bahu isterinya erat. Wanita itu masih berdiri kaku sambil memandang ke arah tanah perkuburan itu. Ketiga-tiga jasad Datin Salma, Dato' Rahman dan Tan Sri Syazwan selamat dikebumikan di tanah Amerika itu.

"Jom kita balik, sayang. Kesian Mikael. Dia dah menangis-nangis cari mama dia" pujuk lelaki itu lembut. Satu ciuman dihadiahkan pada kepala isterinya. Sarah mengangguk. Dia melemparkan senyuman pahit buat kali terakhir pada kawasan tanah perkuburan itu. Ada sedikit rasa kesal yang bersarang di hati wanita itu. Ibu, ayah dan ayah tirinya tidak sempat bertemu dengan cucu mereka.

Terlihat Niel, Danny, Deena, Isaac, Haz, Faizal dan Ustaz Hanafi yang masih berdiri di samping kubur Dato' Rahman dan Datin Salma, manakala Tan Sri Mahadi, Puan Sri Ayda, Puan Sri Ruby, Hadi dan Afham di samping kubur Tan Sri Syazwan.

"Esok kita datang lagi" ucap Mukhriz lagi apabila melihat isterinya yang masih terleka.

"Okay, darling." Sarah terus memegang tangan suaminya dan mereka berpimpinan tangan menuju ke kereta.


———————————


Danny masih memandang kubur ibu tiri dan ayahnya yang terletak bersebelahan. Air matanya tidak lagi mengalir tapi lelaki muda itu jelas tampak kesedihan.

"Danny, kita balik, ya. Esok datang lagi" ujar Niel yang sedari tadi mendiamkan diri. Cermin mata hitamnya masih melekap di matanya tetapi air matanya masih kelihatan.

"Okay. Jom balik" balas si adik perlahan.

"Bawak Danny ke kereta. Aku nak lawat kubur uncle Syazwan kejap" bisik Niel kepada Isaac di sisinya. Lelaki itu hanya mengangguk. Dia terus menarik bahu Danny dan memberikan isyarat mata kepada yang lain. Masing-masing tidak membantah dan mengikuti langkah Isaac kecuali Deena. Wanita itu masih menunduk memandang kubur Datin Salma.

"Cik Deena tu Tuan?" soal Haz apabila tiba di kereta. Isaac menoleh ke dalam kawasan tanah perkuburan itu semula. Dia menarik nafas perlahan.

"Tak apa. Nanti dia balik dengan saya dan Niel. Faizal, hantar semua balik dulu. Kita jumpa di rumah Riz" arah lelaki itu seraya menjeling sekilas ke arah Danny yang hanya diam di tempat duduk penumpang belakang. Dia pasti lelaki itu masih trauma kerana dia lihat sendiri keadaan Danny semasa dia sampai di kediaman keluarga lelaki itu bersama pihak polis dan ambulan. Ketika dia memasuki bilik tidur orang tua Danny, lelaki itu sedang menangis teresak sambil memeluk tubuh Dato' Rahman yang sudah tidak bernyawa.

"Baik Tuan" balas Faizal ringkas dan dia terus memulakan pemanduan. Isaac terus berpaling dan menyuruh dua bodyguard nya yang sedari tadi berkawal di luar kawasan tanah perkuburan itu untuk menunggu di dalam kereta. Langkahnya kemudian dibawa merapati tubuh wanita yang masih leka dalam dunianya itu.

"Deena.." panggilnya lembut. Wanita itu tidak membalas sebaliknya hanya mengukir senyuman hambar apabila mata mereka bertemu.

"I nak pergi kubur uncle Syazwan kejap" putus wanita itu. Isaac hanya mengangguk dan langkah wanita di hadapannya itu diikuti. Kelihatan Puan Sri Ruby yang masih duduk di hadapan kubur arwah suaminya itu. Air mata wanita itu masih mengalir. Puan Sri Ayda yang sedari tadi berdiri di belakang wanita 30-an itu hanya mampu memeluk bahu wanita yang baru bergelar balu itu.

"Niel" panggil Puan Sri Ruby serak. Matanya terus menatap ke arah lelaki yang sedang berdiri di sebelah Tan Sri Mahadi. Dia perasan kehadiran lelaki itu, tetapi sengaja tidak mahu menegur dulu.

"I mintak maaf untuk semua yang arwah suami I pernah lakukan pada keluarga you. I juga nak ucapkan takziah atas kematian ibu bapa you. Semoga roh kak Salma dan abang Rahman ditempatkan di kalangan golongan orang-orang yang beriman" tambah wanita itu lembut. Niel hanya mengangguk. Dia masih tiada kekuatan untuk berkata-kata.

"Kuat ya, Niel" celah Tan Sri Mahadi pula. Bahu lelaki di sampingnya itu ditepuk perlahan. Dia pasti yang paling terpukul ketika ini mestilah Sarah, Niel dan Danny. Mereka bertiga kehilangan kedua orang tua mereka pada masa yang serentak.


———————————

PS: Dah ready ke untuk last chapter? 😘

Continue Reading

You'll Also Like

939K 31.4K 73
Kebahagiaan yang di bina akhirnya musnah apabila kemalangan menimpa isterinya. Beberapa bulan memegang title 'duda hot' akhirnya dia berkahwin juga b...
103K 4K 69
Bertuah? Dapat bekerja di bawah bumbung yang sama dengan lelaki idaman memang dianggap bertuah. Seronok cuci mata hari-hari! Tapi, sayangnya dia dah...
38.7K 1.5K 68
~Saya akan jaga harta awak untuk saya~ Dia... Ameera Afya Don. Lebih dikenali dengan Cik Amee a.k.a Miss Werewolf. Siang dia seorang pemilik hotel, m...
379K 19.8K 78
[ 𝓛𝓸𝓿𝓮 𝓼𝓮𝓻𝓲𝓮𝓼 𝓿𝓸𝓵 1 ] "We're getting older and the love is still here." Ariana Qalisha , nama secantik tuannya menjalani kehidupan yang...