Bab 3

213 21 0
                                    

“TENGKU PUTERI QALISYA? Cantik sungguh nama tu ... seperti tuannya. Kan, Zad?” Farhad cuba berinteraksi tapi rakan serumahnya itu sekadar berkelakuan bena tak bena.

Sibuk sungguh gayanya si Azad memasak mi segera. Farhad menghidu bau dari jauh. Nama yang tertera dalam diari itu dibaca untuk kali ke berapa sudah tidak terhitung.

“Tengku Puteri Qalisya? Azad, kau pernah dengar tak nama anak-anak raja dalam Malaysia yang nama dia sebiji macam ni?”

Terjegil biji mata Azad yang sedang duduk menanti maggi kari berubah lembut. Soalan sepandir inikah yang Farhad cuba tanya kepadanya?

“Kau ingat, dia sorang je ke anak raja dalam Malaysia ni?”

Terjebik Farhad di meja belajar. Dia mencuri baca isi kandungan diari itu.

“Hari demi hari, aku berasa cinta Zafran terhadap aku semakin pudar. Walaupun beribu kali dia menafikan, berjuta kali firasat aku merasakan hal itu.”

Mulut Farhad membaca setiap tulisan berangkai di dalam diari itu. Sedari tadi, tiada satu saat pun dia berganjak dari meja belajar.

“Nah. Aku dah masakkan maggi kari, special untuk kau. Makan,” arah Azad. Jelas dari nadanya sedang gusar.

“Macam tak ikhlas je buatkan maggi untuk aku?” Sengaja Farhad mengusik. Dia perasan yang sikap Azad selalu berubah sejak kebelakangan ini. Pasti ada masalah dengan teman wanita, duga Farhad.

“Aku ... stresslah Far,” luah Azad di meja sebelah. Seleranya untuk makan hilang sekejap.

Stress? Sekarang kau cerita kat aku, apa yang menyebabkan kau gundah-gulana semenjak dua menjak ni.”

Farhad meletakkan diari di atas meja. Maggi kari yang dihiasi telur mata itu cukup membuatkan dia terliur, namun masalah Azad lebih penting.

Girlfriend aku. Dia dah lain sekarang.  Aku ... takut kehilangan dia. Aku masih cintakan dia. Far, tolonglah aku ...” Kedua-dua belah bahu Farhad digoncangkan.

Farhad umpama terkena renjatan elektrik. Kalau tidak ada angin, masakan pokok bergoyang. Inikan pula badan manusia.

Pusing kepala Farhad. Azad memberhentikan perbuatannya. Namun penglihatan Farhad masih berpinar-pinar.

“Ya Allah ... pening kepala aku. Kau boleh relaks tak Zad?” suara Farhad sambil memicit dahi.

Azad memulakan sesi luahan. Mulutnya pot pet, pot pet mengatakan cinta hatinya seolah-olah telah berubah hati. Panggilan telefon tak dijawab, mesej tak dibalas. Azad di Kuala Lumpur, cinta hatinya di Pulau Pinang.

Wajarlah Azad runsing tak menentu.

Mi segera bertentangan mereka tidak berusik dari tadi. Kendatipun mi mulai mengembang dan dingin, Farhad layankan sahaja luahan hati tersebut.

Dia mengerti perasaan pria itu, tambah pula peperiksaan semakin hampir. Sekurang-kurangnya apabila Azad mencurahkan perasaannya yang rawan itu, hilang sedikit beban di dada.

Omongan Azad terhenti. Sudah tiba waktunya untuk Farhad si bijaksana memberikan cadangan yang bernas.

“Ujian bagi cinta jarak jauh adalah kesetiaan. Perjanjian, hanya sebuah lafaz. Kalau antara kau dan dia berlaku curang, itu maknanya tiada lagi kesetiaan. Seandainya dia ada lelaki lain, kau harus lepaskan dia, Zad.”

LOCENG rumah berbunyi beberapa kali. Lubang telinga ditutup dengan jari. Bising!

Lantas dia bangun menjengah jendela. Diselak kasar tirai berwarna krim itu. Retina mata Isya merenung tepat ke arah jejaka yang menekan butang loceng berulang kali.

Janji SetiaWhere stories live. Discover now