🌷Bab 1🌷

2.7K 129 0
                                    

[22:35 p.m- 28 Februari-1996]Wad Bersalin

***

"OH, yang ni? Alhamdulillah... Yang ni anak kedua." Ujar penghuni katil nombor dua, mengurut perlahan perutnya yang sudah memboyot besar. "Cik Munirah pulak? Ini pengalaman yang keberapa?" Dia menyoal penghuni katil sebelah.

Wanita yang punya warna kulit kuning langsat itu tersenyum dulu, juga menggosok perut sendiri. "Sama, yang kedua juga. Tapi yang pertama  dah arwah dah. Meninggal masa umur tiga bulan."

"Innalillahiwainnailahirojiunnn..." Berita yang datang bersama riak wajah sayu itu diterima dengan rasa terkejut. "Meninggal sebab apa ya?"

"Demam panas. Serang tiba-tiba. Lambat hantar ke hospital." Ada kedengaran sebak dalam nada suara itu. "Masa tu papa dia tak ada kat rumah. Saya pula tak pandai bawa kereta lagi. Sebab tu lah lambat..."

"Oh... minta maaf ya sebab bertanya." Si jiran katil sebelah pula rasa bersalah. Rasa sedih pun ya. Iyalah, kehilangan anak kut. Bukan calang-calang punya peristiwa pahit bagi semua kaum ibu.

"Eh, takpe lah Cik Liha. Saya okey je.  Allah lebih sayangkan dia. Saya redha. Lagipun saya dah move on. Sebab tu boyot lagi ni." Puan Munirah ketawa di hujung ayat.

Dan ketawa itu disambut baik oleh Puan Zaliha. Sekaligus menjadikan suasana kembali ceria. "Alhamdulillah... Perempuan ke lelaki?"

"Selama buat scan ni dok nampak burung. Jadi doktor sahkan lelaki."

Bilik yang dihuni oleh dua katil itu bergegar lagi dengan gelak ketawa dua orang. Seolah-olah dah lupa yang mereka berdua tu bakal bersalin pada bila-bila masa. 

"Cik Liha? Lelaki ke perempuan?" 

Senyuman Puan Munirah dibalas mesra, dia menjawab. "Saya pulak InshaAllah kali ni perempuan jugak, sebab macam tak pernah nampak burung masa scan."

"Wahh, seronoklah ada dua orang anak perempuan. Boleh buat teman kat dapur nanti. Rumah pun bersih je selalu." Kata Puan Munirah sambil mengangkat ibu jari kanan. "Tahniah."

"Yelah. Tak sabar nak tunggu diorang besar. Boleh kerah buat kerja rumah. Basuh baju, sapu sampah, cuci pinggan... Masa tu boleh lah kita goyang kaki tengok drama korea." Puan Zaliha berseloroh lagi.

"Saya pun tak sabar nak tunggu yang ada burung ni keluar. Nak bela baik-baik sampai besar. Lepas tu nak kerah susun bata untuk tambah bilik atau besarkan dapur rumah."  

Dan untuk yang kesekian kali, dua suara bergabung tawa terhadap angan-angan sendiri. 

"Auchh!" Sedang ketawa terbahak, Puan Munirah mengaduh sakit. 

"Awat? Awat tu?" Keluar terus loghat utara Puan Zaliha melihat jiran sebelah katilnya dah berkerut muka. 

"False contraction."

"Dah berapa cm tadi? Nak panggil nurse tak?" Puan Zaliha ikut cemas. Baru je dia nak tekan butang interkom panggil nurse, Puan Munirah menegah.

"Takpe kot. Dia marah sebab mama dia gelak sakan sangatlah ni." Katanya sambil menggosok pinggang yang terasa lenguh. "Saya ni sebenarnya dah overdue. Dah empat puluh minggu lebih dah. Tadi doktor check baru 1-2 cm. Patutnya kalau bukaan yang sikit ni doktor suruh balik dulu jalan-jalan, tapi disebabkan graf saya ada pergerakan baby yang kejap lemah, kejap aktif balik tu yang doktor suruh admit ni."

Terangguk-angguk Puan Zaliha mendengar cerita dari Puan Munirah. "Doktor tak suruh induce ke?" 

"Ada. Doktor dah cakap kalau bukaan tak bukak-bukak, dia nak masukkan ubat paksa baby keluar." 

"Dah tu kenapa tak induce?"

"Kalau boleh saya taknak induce. Nak keluar natural dan datang sendiri rasa sakit tu. Nak rasa sikit nikmat bersalin." Ujar Puan Munirah. Rambut yang sudah terlerai dibuka ikatan lalu diikat semula.

"Kalau boleh tahan lagi tak apa lah." Puan Zaliha membetulkan letak duduk punggungnya di atas katil. "Saya dari semalam sakit. Tapi hari ni tak pulak. Kejap sakit kejap tak. On Off gitu. Samalah kita. Kalau boleh taknak induce tapi tulah-arhh!"

"Kenapa Cik Liha? Sakit ke?" Kali ini giliran Puan Munirah pula yang cemas melihat muka berkerut Puan Zaliha. 

"Haah... dia dah menolak ke ni? Aduhh... Allah... Allah... Saya rasa ni bukan false contraction dah." Perut dan pinggang digosok silih berganti. 

"Rasa macam sepuluh kali ganda period pain ke? Eh bukan sepuluh tapi dua puluh kali ganda?" Gambaran bagi seorang ibu sepanjang mengalami tempoh untuk bersalin dipraktikkan kepada situasi Puan Zaliha."

"Haah." Cuma balasan ringkas saja yang diberi. Sakit teramat sangat buatkan dia jadi tak dapat nak bercakap.

Laju tangan Puan Munirah menekan butang warna merah atas kepala katil, memanggil nurse. Tak sampai dua minit, bilik itu didatangi oleh seorang wanita beruniform. "Dah sakit ke puan?"

Cuma anggukan kepala yang dibuat menjawab pertanyaan itu. Dan dua minit kemudian juga, doktor pula datang.

"Saya cek bukaan ya, puan." Maklum doktor perempuan itu sebelum membuat seperti yang diberitahu. "Okay,nurse. Dah boleh tolak patient masuk labour room ya."

Mendengar arahan itu, Puan Zaliha terus mencelah. "Tapi doktor, saya belum dapat tanda-tanda air ketuban pecah. Satu darah pun tak turun lagi ni." 

Doktor yang memakai tag nama yang tertulis 'Dr Izwani' itu terus tersenyum. "Bukaan puan dah 4 cm. Dah sampai masa untuk bersalin." 

Akur dengan saranan cik doktor, Puan Zaliha mengangguk lagi. "Kalau macam tu jomlah kita..."

***

# Jujur, saiya tak pernah masuk labour room, tak pernah bersalin jugak. Dan yang paling penting.. single lagi ni! Hahah tiberrr! Semua info-info kat atas tu atas ihsan dari bacaan buku dan juga google. Kalau saiya salah fakta tolong betulkan 😂😂

[COMPLETED] Bila Aku Ada KauWhere stories live. Discover now