[28]

289 55 7
                                    

JAM menunjukkan hampir lima pagi. Derap-derap kaki tentera memecahkan kesunyian di Markas tentera Astora. Hentakan-hentakan kaki itu semakin ramai. Mereka perpusu-pusu menuju ke bangunan komisari yang menempatkan uniform dan perisai.

Pintu besi selebar 2 meter itu melungsur ke tepi dinding. Ruang luas di dalamnya serta merta diterangi lampu cerah. Sejurus itu, dinding-dindingnya mula terbuka memaparkan rak-rak yang dipenuhi oleh senjata di dalamya.

Barisan-barisan tentera besi mulai masuk ke dalam. Masing-masing mencapai senjata-senjata api yang berada di situ.

Di luar, lima buah 'Pepatung Perak' telah sedia menunggu. Helikopter itu mempunyai dua sayap dan setiap sayap dilengkapi dengan kipas besar di bahagian tengah. Di bahagian bawah badannya pula dipasang dengan dua laras meriam. Ada enam bilah rotor yang berada di bahagian bumbung. Rotornya berkembar.

Dua orang juruterbang sudah berada di dalam kokpit setiap helikopter tentera itu, bersedia menanti arahan yang seterusnya. Enjinnya dihidupkan dan segera memusingkan rotor dengan laju, lalu menghasilkan angin yang kencang dan bunyi yang agak bising. Askar-askar besi yang telah lengkap bersenjata menaikinya seorang demi seorang.

Pegawai-pegawai yang berada di dalam fasiliti perisikan tentera sedang sibuk memantau monitor masing-masing. Merekalah antara orang yang pertama di situ yang menerima berita tentang pemberontak yang berjaya melarikan diri dari Lembah Besi. Namun, berita tersebut telah terlewat disebabkan kerosakan sistem komunikasi di sana.

"Kolonel, semua sudah sedia untuk berangkat." Ujar salah seorang pegawai melalui alat komunikasi yang terlekat di telinganya.

Pintu berek terbuka. Seorang lelaki berbadan sasa muncul. Lelaki berambut kuning dengan bahagian tepinya dicukur itu setinggi hampir 190cm. Dia sudah lengkap memakai sut besi berwarna merah. Ada parut dalam yang jelas di sepanjang pipi kirinya.

"Kami sedang menunggu arahan, Kolonel Talon." Suara itu kedengaran lagi.

Lelaki tadi mengeluarkan sebatang curut dan meletakkan di antara bibirnya. Pemetik api dihidupkan dan perlahan-lahan dia menghembus asap keluar dari hidungnya.

"Apa tunggu lagi. Mari bergerak." Ujarnya sambil tersenyum lebar, mempamerkan barisan giginya yang bersadur emas.

PARAGONOn viuen les histories. Descobreix ara