[26] Kelopak Tujuh

289 57 0
                                    

MEREKA tiba di Kelopak Tujuh, sebuah negara yang dinamakan sebegitu kerana mempunyai tujuh buah negeri

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

MEREKA tiba di Kelopak Tujuh, sebuah negara yang dinamakan sebegitu kerana mempunyai tujuh buah negeri. Negara ini terkenal dengan kekayaan alam semulajadi.

Sudah hampir dua jam mereka berempat berjalan meninggalkan helikopter mereka yang terkandas di kawasan Rimba Gelita kerana kehabisan minyak. Matahari sudahpun terpacak. Sinar cahayanya kadangkala menembusi dedaun rimbun hutan itu.

"Kita berhenti rehat kejap boleh tak? Kaki aku dah rasa nak tercabut ni...." Rungut Kaio yang berada di akhir barisan.

Mereka berempat mengambil tempat duduk masing-masing di bawah pokok-pokok yang sebesar lima pemeluk manusia. Kaio bersandar pada akar pokok gergasi itu dengan lega. Dia mengurut-urut kakinya yang kesakitan. Sonny yang duduk berhampiran membuka kerudung jaketnya seraya menjeling ke arah Nell yang berada di bawah pokok di seberang sana.

Azaka mengambil tempat di sebelah Nell. Budak lelaki itu tidak mengeluarkan sepatah kata sejak menaiki helikopter pagi tadi.

Azaka melirik ke arah lengan budak itu. Setelah gadis itu mencungkil keluar peluru yang terbenam di situ, luka Nell telah sembuh sepenuhnya dalam masa setengah jam sahaja.

"Kenapa kau tak gembira? Kita dah berjaya keluar dari Lembah Besi." Tegur Azaka.

Nell tidak ada rasa untuk berbual.

Perempuan itu menjeling ke arah Sonny yang sejak tadi merenung Nell. Pandangan Sonny seolah-olah menyatakan bahawa dia masih lagi marah dengan peristiwa di markas tentera itu. Azaka memberikan isyarat mata kepada Sonny meminta penjelasan.

"Si bodoh ni dah hampir rosakkan pelan kita." Tutur Sonny penuh geram. "Dengan bangangnya dia pergi serbu orang kat dalam tu. Patutnya kau masuk ke dalam lepas aku rosakkan semua sistem litar kat situ dulu. Sekarang ni tentera-tentera tu mesti dah nampak kelibat kita kat CCTV. Bagus!"

Nell tidak membalas. Dia juga tidak faham bagaimana begitu mudah dia hilang kawalan.

"Kau kena lebih hati-hati lepas ni." Ujar gadis itu kepada Nell.

Nell mengeluh. "Aku tak tahu... 'benda' tu datang dan pergi macam tu je."

Azaka cuba membaca perasaan budak lelaki yang masih tunduk merenung kakinya. "Kau Parabrid yang ada banyak potensi. Tapi kau kena belajar kawal emosi kau. Aku rasa kau mampu kawal 'benda' tu kalau kau berusaha belajar dari sekarang."

Nell menoleh ke arah Azaka. Dia faham ke tentang 'benda' yang aku cakap tu?

Mereka mengeluarkan bekalan makanan dari beg galas masing-masing. Hanya terdapat beberapa keping roti dan sedikit biskut, namun sekurang-kurangnya dapat mengenyangkan mereka sedikit.

"Kita mesti bergerak sekarang. Jom!" Azaka bingkas berdiri.

Kaio ternganga. "Kau biar betul? Kita baru duduk dalam 20 minit kau dah nak gerak? Penat aku tak hilang lagi ni!"

PARAGONWhere stories live. Discover now