[7]

360 67 3
                                    

KRIIINNGGG!!

Deringan telefon rumah pada malam itu mengejutkan mereka. Irena melepaskan nafas panjang dengan sedikit debaran yang bersisa sebelum pergi menyambut panggilan itu.

"Hello?" Dia teragak-agak bersuara. Namun tiada sesiapa yang membalas di hujung talian. Yang kedengaran hanyalah bunyi deruan udara. "Hello? Leon...?" Irena cuba mengagak. Lelaki itu sahajalah yang kerap menghubungi nombor rumahnya kebelakangan ini. Tetapi pemanggil itu masih bisu.

Akhirnya, satu suara menyahut. Namun suara itu tidak dikenalinya.

Perlahan-lahan Irena meletakkan semula gagang telefon dan tersandar pada dinding. Mata berkacanya dialihkan kepada Nell yang ketika ini sedang merenungnya, menantikan perkhabaran dari panggilan itu. Irena tidak tahu bagaimana hendak memberitahu anak saudaranya tentang berita buruk itu.

Irena mendekati Nell dan memeluknya kemas. Ketakutan mula menyelubungi budak itu. Dia seakan sudah dapat meneka apa yang telah berlaku. Tetapi otaknya terus menepis rasa hatinya.

"Leon akan datang ke sini kejap lagi." Ujar Irena perlahan. Nell dapat mendengar getaran yang jelas pada suara itu. Budak itu hanya senyap, enggan bertanya lanjut.

Bunyi sebuah trak menghampiri rumah. Irena mengintai di sebalik langsir jendela. Pintu diselak sedikit. Nell agak terperanjat melihat seorang lelaki separuh umur yang tidak dikenali berada di hadapan rumahnya. Lelaki itu memegang senapang dan menunduk sedikit kepada Irena. Wanita itu membalas dengan sedikit tundukan juga.

Lebih ramai yang berada di dalam trak. Ada empat orang kesemuanya. Nell dapat meneka, mereka ini ahli kumpulan pemberontak yang bersama-sama dengan Leon. Perlahan-lahan, cecair hangat mula bertakung di pinggir mata budak itu. Dia menjangkakan perkara terburuk telah berlaku.

Mereka beransur keluar dari trak. Ternyata ketakutan Nell telah menjadi kenyataan.

Jasad Leon yang kaku didukung oleh dua orang lelaki. Kaki Nell serta-merta menjadi lembik. Jantungnya terasa seperti telah terhempas dan hancur. Nafas serta merta tersekat di dada.

Leon dibaringkan di atas sofa panjang. Dengan terketar-ketar, Nell memeluk mayat rakannya itu. Umpama empangan yang pecah, air matanya terus melimpah. Badan Leon dipenuhi dengan lubang-lubang tembakan. Cecair merah yang masih basah dari luka-luka tersebut mengotori kemeja-T putih Nell. Irena yang terduduk di sebelah Nell turut teresak-esak. Dia mendakap anak saudaranya itu dari belakang.

"Dia ditangkap waktu cuba pasang bom pada pintu utama tembok tu. Tak lama lepas tu, kami jumpa dia dah macam ni." Salah seorang lelaki yang memakai bandana merah berkata sebak. "Dia pernah pesan beberapa kali... kalau dia mati, dia nak mayatnya dibawa ke sini. Ke rumah 'keluarganya'."

"Tolong bangun..." Suara Nell pecah-pecah. Berkali-kali dia berbisik pada pada badan yang sudah terkujur itu. Rambut Leon yang sebahagiannya telah keras diselaputi darah diusap-usapnya. Cairan merah dan isi yang terkeluar pada wajah Leon cuba disapu. Dia memejam rapat dan menggelengkan kepalanya beberapa kali. Tak mungkin... Ini mimpi... Ini mimpi...

BLAM! BLAM! BLAM!

Beberapa das tembakan kedengaran di luar pintu. Semua yang berada di dalam rumah tersentak. Ada orang yang cuba untuk memecahkan kunci pintu rumah itu.

"Celaka!" Sumpah lelaki berbandana merah. "Macam mana askar-askar tu boleh ikut kita?!"

Semua pemberontak mula mengangkat senjata masing-masing. Keadaan menjadi kelam-kabut. Mereka pantas bergerak ke posisi yang dirasakan strategik untuk menyerang dan mempertahankan diri.

"Pergi menyorok!" Arah seorang lelaki yang berkulit gelap. "Cepat!"

Irena terus menarik tangan Nell. Namun belum sempat Nell dan Irena berlari ke bilik, Kedengaran satu dentuman dari pintu yang menyebabkan ia terpelahang luas. Tiga orang asing menyerbu masuk ke dalam.

PARAGONWhere stories live. Discover now