BAB 7

2.5K 34 0
                                    

                                                           

NURIN AIRA meletakkan fail kewangan atas mejanya,lalu melabuhkan punggungnya atas kerusi berwarna hijau tua itu.Kerusi itu dipusing-pusing olehnya sambil tangannya mengocang-gocongkan pen Faber Castell yang berada di tangan.

           Nurin Aira baru sahaja keluar daripada bilik majikannya.Nasib baik dia tidak dimarahi dengan teruk.Cuma dia dileter oleh majikannya atas kesalahan yang dibuat.Memang patut pun.Dia yang cuai.

           Fikirannya masih ligat memikirkan keadaan emak.Semalam sempat dia menelefon Aiza bertanya keadaan emaknya.Terkejut dia apabila, Aiza memberitahu emak batuk berdarah.Emaknya telah mengambil upah menjahit pakaian untuk menampung perbelanjaan keluarganya.

       Sudah ditegah banyak kali, tapi  tetap degil.Katanya,tidak mahu menyusahkan anak-anak.Apa yang ada dalam fikiran Nurin Aira,dia perlu mendapatkan duit bagi membiayai penyakit emaknya dan menampung kehidupan keluarga mereka.

           "Uhuk..uhuk"

            Nurin Aira masih tidak menyedari kehadiran majikannya.

           Syed Ilham terpinga-pinga.Jauh berangan.

           "Uhuk...Uhuk" Kali ini Syed Ilham berdeham dengan lebih kuat.

           Nurin Aira terus bangun.Terkejut! Kantoi sudah!!!

           "Emm...erk...sa...saya..." Nurin Aira tergagap-gapap.

            "Saya apa?"

            Nurin Aira menunduk.

            "Kerja yang saya bagi kat awak dah siap belum? Dahlah banyak kesalahan nombor dalam akaun awak.Awak kena hati-hati. Salah nombor lain jadinya" Tegur Syed Ilham. Hampir mengamuk dia melihat akaun yang disediakan oleh Nurin Aira.Banyak kesalahan nombor. Kalau ejaan boleh tahan lagi. Ini nombor.

          Nurin Aira mengeleng.Tahu kesalahan dirinya.

          "Awak ada masalah ke? Sebelum ini awak antara pekarja cemerlang.Dah berapa bulan awak kerja kat sini,sebelum ini okey je" Tanya Syed Ilham.Dia perlu prihatin dengan pekerjanya.

          'Masalah keluarga,encik' jawab Nurin Aira tapi hanya dalam hati.

          Melihat reaksi Nurin Aira yang membisu, Syed Ilham  mengelengkan kepala.Orang tanya tak nak cakap. Mana tahu, boleh tolong.

         "Dah nak masuk waktu lunch,jom pergi makan, saya belanja." Ajak Syed Ilham.Sudah beberapa kali dia mengajak Nurin Aira keluar makan, tetapi ditolak dengan baik oleh Nurin Aira.Dia sendiri tidak tahu apa kena dengan dirinya, dengan Nurin Aira okey,dengan staf perempuan lain dia sedikit sombong.

          Nurin Aira mengangkat muka.Lunch???

         "Er...saya..."

         "Awak dah kenyang?" Jawab Syed Ilham lalu ketawa kecil.Itu antara alasan yang sering diberikan oleh Nurin Aira."Saya tak nak dengar apa-apa alasan.Awak kena ikut saya keluar makan.Saya nak pergi ambil kunci kereta sekejap." ujar Syed Ilham terus meninggalkan Nurin Aira yang terpinga-pinga.

          Aduh! Aku nak pergi ambik anak akulah. Bukannya dah kenyang.Mesti aku kena marah nanti dengan cikgu tadika sebab ambil Alia lambat.Kesian Alia mesti tertunggu-tunggu.

"KAU kenapa? Sejak akhir akhir ni aku tengok kau macam ada masalah je" Suraya bertanya.Pelik melihat sikap Nurin Aira yang gemar termenung sejak kebelakangan ini.

KERANA DIA MANUSIA BIASAWhere stories live. Discover now