#46

1K 95 7
                                    

LEPAS tenang sudah ketawa histeria si bebal, saya ambil keputusan mau tukar topik.

"Macam mana kau jumpa saya?" tanya saya sambil kami baring-baring di rumput, saling bertengok.

Tiba-tiba si bebal kasi sepet mata sama saya dan lepas tu duduk balik.

"Berani kau tanya macam tu sama saya?! Kenapa tei kau lari jauh-jauh?! Kau taukah apa yang saya terpaksa mau buat?! Punyalah bontigal beliau saya. Dia nda mau tolong saya biarpun saya balik-balik kacau dia. Dia ambil kesempatan lagi dari ni situasi. Dia bilang, dia langsung nda mau tolong saya sikit pun melainkan saya skor semua A dalam exam dengan usaha sendiri dan training business management sama dia sebagai persediaan untuk ambil alih bisnes sama saham dia nanti in the future. Saya tiada pilihan. Lepas saya capai expectations dia, barulah dia tolong saya sikit, suruh berapa orang staf dia tolong saya mencari. Tiada siapa-siapa yang tau kau pi mana, saudara-mara kau pun nda tau. Dan saya pun nda dapat contact parents kau, jadi saya pigilah di kampung kau, tapi kau tiada di sana. Last-last, saya suruh semua orang call semua sekolah menengah yang ada, saja mau cuba-cuba nasib! Kau taukah berapa banyak sekolah menengah di negara ni?! Sampai desperate macam tu arrr saya! Lepas tu ada ini klip video kau muncul di sana sini, of courselah saya dapat tau pasal tu. Yang selebihnya tu cuma research dari kami punya private investigator. Tapi kalau bukan pasal itu klip video, entah sampai bilalah baru saya terjumpa kau ni!" gumam si bebal.

Saya duduk dan renung dia.

"Kamurang ada private investigator?! Ishhh, that's not the point, patut saya nda terkejut sudah. Maksud saya, macam mana kau tau saya bertapuk di taman tu?" tanya saya, curiga.

Mula-mula dia lari limpas ja itu tempat saya bertapuk, tapi lepas tu balik lagi pigi itu tempat juga macam ada alat pengesan ja untuk kesan saya. Bikin saya rasa macam nda boleh bertapuk dari dia ja ni.

Tapi, terpaksa juga saya akun yang jauh di lubuk hati, saya senang hati dia cari saya. Sebak balik saya rasa bila terfikir pasal semua yang terpaksa dia buat gara-gara mau cari saya ja dan nda sangka dia akur lagi sama semua arahan si Mr. Bjorn-Fitzgerald, padahal dia tau si Mr. Bjorn-Fitzgerald cuma mau ambil kesempatan dari ni situasi.

Si bebal tarik keluar phone strap dia. Berkelip terang betul ni, lebih terang dari yang saya punya masa di pekarangan tu.

"Kalau kita dalam jarak sepuluh batu dari satu sama lain, kelipan dia malap. Makin kita dekat antara satu sama lain, makin terang kelipan dia," jelas si bebal.

Saya tengok phone strap saya sendiri. Pun berkelip terang betul ni.

Owh... patutlah berhenti berkelip bila saya naik kapal terbang itu malam. Saya terpisah sama si bebal lebih dari sepuluh batu jauh masa tu. Dan nda berkelip langsung sampailah si bebal datang hari ni. Secara nda langsung, boleh dikira macam alat pengesan laini. Tertanya-tanya saya kalau orang yang cipta ini phone strap penghendap kah apa.

"Tapi cakap pasal itu klip, siapa baitu lelaki sebenarnya? Kau bilang dia bukan pengganti saya. Kau betul-betul curangkah sama saya ni?!" tanya si bebal.

"Apa? No lah! Hubungan kami platonik ja mah! Maksud saya tu, dia nda boleh kasi ganti kau dan kamurang dua bukannya sama. Kebetulan ja baitu saya kasi selamat dia dari itu pembuli dan lepas tu kami jadi kawan. Dia saturang ja kawan saya di sini... atau di mana-mana pun," jelas saya. Mendengus si bebal.

"Apa?" tanya saya.

"Dia cuma kena friend-zoned!" bilang si bebal sambil ketawa. Saya putar bola mata saya.

Mungkin si bebal nampak lebih matang dan nampak macam dewasa sudah, tapi jauh di lubuk hati saya, dia tetap juga si bebal nda matang yang saya tendang masuk pigi dalam tasik, tapi last-last terjatuh cinta pula.

LITTLE SECRET (COMPLETED)Where stories live. Discover now