#42

917 101 21
                                    

PELAN-PELAN saya ambil itu kotak... dan tutup.

Memang saya akan rugi sesuatu. Hidup saya, kehendak bebas saya, harga diri saya… sebab saya sudah kehilangan si bebal sampai nda mampu sudah mau kehilangan apa-apa lagi dalam hidup saya.

'Kehendak bebas sama harga diri kau langsung nda berbaloi! Menyesal kau tu nanti! Mana tau kau nda jumpa-jumpa target kaya yang lain! Sampai bila-bila!' suara kecil saya menjerit panik.

Saya geleng kepala, ingkar sama itu suara kecil di kepala saya. Kau silap. Matlamat hidup saya bukan lagi mau kahwin sama orang kaya. Saya sudah sampai begini jauh sendirian. I will only get better from here. Nda payahlah saya mau bergantung sama siapa-siapa pun. I mean, husband yang kaya pun boleh jatuh bankrap, dan saya nda mau paksa diri kasi senang hati atau guna siapa-siapa pun untuk dapat apa yang saya mau. Cuma diri saya sendiri ja yang saya boleh trust. Dan asalkan saya nda terlibat sama siapa-siapa, saya tidak akan ada kelemahan. Saya mau dapat apa ja yang saya mau dengan kemampuan sendiri.

Saya mendongak tengok si Bobby yang renung saya dengan muka hairan.

"No, saya nda mau ambil ni. Saya bukan Ah Long, saya nda mau charge bunga yang boleh bikin family yang hidup sederhana jadi bankrap. Lagipun, parents kau nda marah meh tu nanti kalau kau buang begitu banyak duit sedangkan dorang baru juga kasi unfreeze kau punya simpanan?" tanya saya.

"Ini bukan kira banyak ni. Macam hadiah sederhana ja baini, so it doesn't make that big of a difference sama balance simpanan saya. Lagipun, sudah saya bagitau parents saya yang saya guna ni duit untuk apa dan dorang kasi approve," jelas si Bobby.

Hadiah sederhana... nda kena kira banyak... berapa kaya juga bah dia ni? Mesti family dia ni di atas kali dalam senarai orang-orang kaya.

"Still, kau tau juga saya ni jenis orang yang tidak akan bagi duit kan, tapi saya pun nda mau ambil duit dari orang atau kasi biar ja diri saya terhutang budi, jadi saya memang tidak akan terima benda yang mahal begini. Mungkin kau belum lama kenal saya, tapi lama-lama kau tau juga tu macam mana bontingal saya ni. Kalau kau betul-betul terhutang budi, belanja ja lah saya minum kah apa, tapi jangan cuba mau paksa saya ambil ni. Kita boleh jadi kawan, tapi macam manapun saya nda mau kita punya friendship melibatkan duit. Kalau kau nda agree sama cara saya, kau boleh pilih mau kasi jauh diri dari saya," bilang saya dengan nada muktamad.

Mata dia terbeliak gerun dan terus dia kasi masuk balik itu kotak dalam beg dia. Saya senyum senang hati.

MALAM TU, saya baring-baring nda dapat tidur lagi renung siling. Satu biri-biri, dua biri-biri, tiga biri-biri, empat bebal, lima bebal... Ainaaa, nanti dulu, apa? Saya pejam mata rapat-rapat dan geleng kepala mau kasi singkir itu fikiran pasal si bebal. Saya mengeluh dan mengerekot pigi posisi janin, tapi macam nda tahan saya ini hawa sejuk ni malam tau. Kenapa bah saya ni? Saya dapat tidur sudah sikit-sikit, dan ini rasa sejuk nda sudah begini sejuk lepas first night saya di sini. Saya ingat ada perkembangan sudah. Kenapa saya terundur balik lagi ni?

... Si Bobby. Kemunculan dia yang mendadak kasi terkejut hati saya yang terpendam dan sedar nda sedar saya teringat pula sama si bebal, orang yang otak saya sudah larang mau ingat. Saya sedar yang dorang bukan orang yang sama apalagi serupa, tapi banyak betul perihal dorang yang sepadan bei. Secara nda sengaja si Bobby terbuka ini kunci dalam otak saya, dan sekarang kepala saya asyik terfikir pasal si bebal ja. Sakit owh hati saya. Atau apa yang tinggal dari sisa-sisa saya.

No, stop it. Think clearly. Cuba kita kasi rasional dulu ni semua. Saya pernah baca yang rasa sakit akibat patah hati ni kasi cetus bahagian otak yang sama macam rasa sakit fizikal, sebab tulah sakit betul. Ya, cakap orang-orang yang nda pernah patah hati ni betul, semua tu di kepala kita ja, tapi itu rasa sakit real mah. Bila kita nampak orang yang kita cinta, badan kita akan kasi lepas ini hormon happy pigi otak kita. Otak saya nda dapat ini hormon happy lepas saya kasi tinggal si bebal, jadi laparlah si otak. Pasal tulah saya rindu betul sama si bebal. Cinta ni macam ketagihan bah, sebab dia kasi cetus bahagian otak sama macam dadah contohnya kokain sama nikotin, sebab tulah orang pandai mengidam cinta. Pasal tulah saya susah betul mau kasi lupa.

LITTLE SECRET (COMPLETED)Where stories live. Discover now