#38

953 94 14
                                    

BESOKNYA, saya tekan itu butang di almari walk-in saya buat pertama kali. Itu stylist semua cepat-cepat masuk dan tanya apa agenda saya ni hari. Saya bagitau dorang saya mau pigi tengok wayang sama mau pigi funfair. Dorang survey almari saya, discuss kurang dari 2 minit, lepas tu terus buat kerja. Cepat-cepat dorang pilih pakaian yang ikut fesyen tapi cukup kasual untuk mau bersiok, lepas tu mula kasi dandan rambut saya.

First impression saya sama si bebal dulu tu betul-betul dahsyat, jadi saya mau saya punya last impression ni kali sama dia lebih okey ni. Mana tau kalau dia terkenang balik ex-tunang dia bertahun-tahun dari sekarang, dia akan ingat saya sebagai perempuan sebenar dan bukan ini makhluk ganas ni...

Bila dorang siap, saya tengok cermin. Wah. Profesional betul owh dorang. Dorang pilih top yang bergaya sama ini... skirt/seluar pendek yang sepadan? Nampak macam skirt, tapi di dalam ada seluar pendek. Ndalah saya worry sansut saya ter'expose' nanti kalau-kalau saya decide mau buat sesuatu yang ekstrem misalnya terajang orang kah apa. Dorang ada pilih juga ini satu pasang kasut boots comel supaya saya boleh nampak girly, tapi masih boleh berlari-lari. Rambut saya kena tocang bohemian separuh. Wow, nampak cantik tapi elegan ni. Nda sangka rambut saya boleh nampak bongga macam ni. Dengan mata terbeliak, saya pusing dan diam-diam renung itu stylist semua dengan kagum, lepas tu tepuk tangan pelan-pelan sama dramatik ni, buat dorang tersengih bangga.

Saya turun pigi jumpa si bebal. Dia bersandar di salah satu tiang dan nampak excited betul. Dia memang selalu bergaya, tapi ni hari dia lebih menonjol, macam dia ada extra effort mau dress up ni pagi. Baiknya hati dia sebab ambil serius pasal ini date ni. Terharu saya. Uhukkk…

Saya merayap pigi belakang dia dan tutup mata dia pakai tangan saya, lepas tu terus menyesal buat begitu. Dia nda tau yang ini saya, jadi kalau dia sangka ini perempuan sembarangan entah dari mana, panik nanti dia. Tapi bila saya cuba mau tarik tangan saya, dia sambar, lepas tu tarik saya pigi depan dia sampai tersembam saya pigi dada dia.

"Gotcha!" bilang dia sambil sengih-sengih.

"Macam mana kau tau yang itu saya?" tanya saya hairan sambil renung dia.

"Saya kenal tu rasa tangan kau... dan saya boleh tau itu kau," bilang dia sambil balas renung mata saya.

Macam tenaga saya kena sedut keluar ja owh. Saya berdehem dan berundur dari dia. Dia tengok saya, lepas tu tunduk tengok pakaian saya dan bibir dia terbuka sikit nampak macam... terkejut senang hati?

"Kau... kau... nampak lively owh ni hari..." gumam dia dan buang muka, garu-garu kepala dia.

Saya angkat kening saya. Lively?

"Maksud Tuan Muda kami 'Kau nampak lovely ni hari' baitu," jelas si Joanne, tiba-tiba muncul.

"Joanne!" protes si bebal, terus jadi merah bah pipi dia. Si Joanne ketawa.

"Sorry mengacau, saya nda dapat tahan diri bei. Bah, saya masuk dululah. Have fun on your date!" bilang si Joanne sambil senyum lebar dan kasi kenyit mata sebelum masuk balik.

Saya tengok si bebal, tiba-tiba rasa malu ni.

"T-Thank you... kau pun bah... nampak nice, I mean. Bukan lovely arrr," gumam saya dengan kekok. Kenapa kami tiba-tiba jadi bersopan-santun konon ni?!

"Of courselah! Saya memang selalu nampak nice bah!" bilang dia.

Saya kasi putar bola mata saya. Begitu juga bebal dia tu.

"Apalah kau mau buat?" tanya saya.

"Today is all yours. Saya bagi kau kebenaran mau buat apa ja yang kau mau. Saya tidak akan protes langsung. Jadi kau buatlah apa-apa ja... asalkan kau puas hati," bilang dia sambil senyum.

LITTLE SECRET (COMPLETED)Where stories live. Discover now