#39

904 99 42
                                    

TERBELIAK mata dia.


"Nanti makin kuat kau nangis?" bilang dia, rujuk balik itu time saya berabis menangis bila dia curi second kiss saya di tasik.

"Nda... saya bagi kau kebenaran ni kali. Dan saya janji bukan kiss kau sudah yang bikin saya menangis," dengus saya.

Dia renung ja saya diam-diam, bertentang mata sama saya. Kalaulah mata pandai bercakap, macam mata dia bilang 'I love you' ja ni. Tapi manalah mata pandai bercakap kecuali dalam movie kan, dan manalah dia mau cakap macam tu sama saya.

Dia membongkok pigi rapat saya. Saya pejam mata dan kasi biar ja titisan terakhir air mata mengalir di pipi saya sedang bibir kami berjumpa, ngam-ngam lagi itu bunga api meletup di background. Wah... macam kiss dalam movie ja ni.

Cara dia kiss saya bikin saya rasa lemas. Kalaulah saya nda tau, mesti saya anggap sudah kiss dia ni penuh... perasaan. Bukan juga saya banyak pengalaman dalam bab-bab kissing ni. Maksud saya, si bebal saturang ja lelaki yang saya pernah kiss. Tapi saya boleh rasa yang ini bukan setakat kiss kosong yang tiada emosi. No... Saya tau juga itu dua kiss pertama kami tiada feeling sebab kami saling membenci gia masa tu. Ini kiss sama itu kiss dalam khemah masa camping trip tu, lain dari kami punya dua kiss yang pertama tu... yang ini ada makna dan saya boleh rasa sesuatu. Sekarang ni, dia langsung tidak teragak-agak atau keliru.

Lepas dia undur diri, dia senyum sama saya dan peluk saya ketat-ketat. Kali ni dia nda lari lepas kiss saya. Bah... kami kan tergantung di udara, jadi bukan juga dia boleh lompat keluar dan terbang. Bah tapi... nice bah bila tau yang dia tidak rasa meluat mau kiss saya.

MALAM tu rasa macam malam-malam yang lain ja. Kami duduk lagi sebelah-menyebelah dalam khemah dia di playroom. Tapi saya ja tau yang ini bukan macam itu malam-malam lain. Ini last night kami sama-sama.

"Thanks kio sebab kasi biar saya jadi selfish dan buat apa ja yang saya mau satu hari ni," bisik saya.

"Saya... sendiri pun kesiokan mah... Kita boleh selalu buat ni kalau kau mau," dia balas berbisik.

Saya paksa ja mau senyum ni. Nda mampu sudah saya mau cakap apa-apa. Saya tau juga yang kami nda boleh sudah buat itu semua.

"Sebagai tanda terima kasih untuk hari ni, saya tidak akan tidur sampailah kau tertidur ni malam. Saya kasi main piano lagi untuk kau," bilang saya.

Sama macam itu first night kami tidur sama-sama, di library.

"Saya ingat kau nda mau kasi main piano sudah untuk saya sebab saya olok kau kan," bilang dia.

"Malam ni terkecuali kamah," bilang saya dan kasi keluar tablet dia, mau buka virtual piano.

Ini demi masa lalu, tapi juga saya guna sebagai alasan mau elak dia dari pegang tangan saya. Nanti saya nda boleh curi-curi keluar pula kalau dia pegang tangan saya macam malam-malam lain.

Dia kasi pejam mata dan senyum bila saya start main.

"Sama juga teruk macam yang mula-mula tu..." bisik dia, tapi senyuman dia makin lebar dan nda lama lepas tu, dia tertidur.

Saya sentuh muka dia. Tiada respon. Saya mengerekot di sebelah dia dan tarik tangan dia kasi peluk badan saya. Kalaulah ini malam sama macam malam-malam yang lain. Kalaulah saya boleh stay di sebelah dia macam ni forever... tapi saya nda boleh. Saya telan air liur dan terkebil-kebil tahan air mata.

LITTLE SECRET (COMPLETED)Where stories live. Discover now