#30

896 89 5
                                    

BESOKNYA, saya kena panggil oleh si Papa Devil.


Sudah saya agak. Sebenarnya saya hairan, lama barulah dia ambil tindakan. Lagipun si Devil mana pandai terlepas pandang punya dan si bebal pun nda hati-hati ni, jadi of courselah si Papa Devil perasan ada yang nda kena antara saya sama si bebal. Mudah-mudahan dia nda tau yang si Mrs. Petracca ada call saya.

Saya tarik nafas panjang dan ketuk pintu si Mr. Bjorn-Fitzgerald.

"Masuk," kedengaran itu suara dia yang bikin gerun.

"Helo, Alexa. Duduklah dan relaks," bilang dia dengan senyuman palsu dia yang bikin gentar tu.

Yalah tu, relaks... yalah... relaks macam banduan di kerusi elektrik ja...

Lepas berapa minit senyap yang dahsyat, ada ini saturang maid masuk.

"Sir, Tuan Muda bilang dia sakit sampai nda boleh bangun dari katil dan mau join ni meeting melalui telefon ja," bilang tu maid.

Apa? Sakit betul meh dia? Dia okey jugakah? Minta-mintalah cuma flu.

Aihhh, kenapa pula saya mau ambil peduli? Mana tau dia sengaja nda mau jumpa saya. Biarlah kedengaran jahat, tapi sekarang minta-minta dia betul-betul kena flu yang teruk dan bukan pasal mau kasi elak saya ja.

Si Mr. Bjorn-Fitzgerald mengeluh.

"Bah, kalau macam tu, nda apa..." bilang dia dan angkat itu phone, lepas tu kasi on speaker.

"So... saya dapat tau si Andre stop lagi balik pigi kelas... dan saya nda nampak kamurang dua sama-sama sejak kebelakangan ni. Siapa antara kamurang yang boleh kasi jelas ini situasi sama si beliau ni?" tanya si Mr. Bjorn-Fitzgerald, masih lagi dengan senyuman palsu dia tu.

Saya tau ada beberapa kali juga saya sama si bebal panggil dia si beliau, tapi ganjil betul bei bila dia sendiri panggil diri dia si beliau. Umur dia nda nampak macam lebih dari 30 tahun pun dan boleh tahan juga bah muka dia biarpun pertengahan umur sudah. Saya tertanya-tanya kalau dia ada suntik botox... Bohhh, tiba-tiba ni…

"Saya tau juga pasal apa kau worry, dad. Well, jangan risau. Nda juga kami lupa pasal itu kontrak tu. Tiada siapa-siapa juga yang syak apa-apa, okey?" kedengaran suara si bebal dari speaker.

Gedebak-gedebuk hati saya. Macam lama sudah owh saya nda dengar suara dia. Nda sangka pula saya pandai miss ini suara boyish yang saya rasa bikin jengkel sama bikin menyampah betul baru juga beberapa bulan lepas.

Dia memang kedengaran macam sakit ni... sama terlampau penat... saya tertanya-tanya kalau dia ada tidur nyenyak kah tidak...

"Maksud saya, time yang berabis saya spend sama-sama dia selama beberapa bulan ni patut lebih dari cukup sudah tu mau kasi yakin semua orang yang kami bertunang. Kami sudah bina itu solid base, so sekarang bagus lagi kalau kami jangan melebih-lebih. Lagipun, bukan bagus lagi meh kalau kami jarang kasi tunjuk muka di public? Makin kurang kami kena nampak sama-sama di public, makin sikit kesilapan kami buat. Dan kalau kami nda kena nampak sama-sama, kami tidak akan buat sebarang kesilapan. Lagipun, bukan ada siapa-siapa juga yang tau apa yang happen dalam ni mansion. Nanti kami bilang ja sama dorang yang kami selalu sama-sama kalau time di rumah kah apa," bilang si bebal.

LITTLE SECRET (COMPLETED)Where stories live. Discover now