BAB 15

6.6K 211 38
                                    

                                                                                           -15-


Lebih satu jam aku biarkan lembaran Microsoft Word terbiar tanpa satu huruf pun yang ditaip. Kepala otak aku kosong dengan idea untuk aku curahkan dalam rangka idea skrip drama yang Encik Iqram mahukan. Apa yang Encik Iqram fikir sampai dia nak aku yang siapkan rangka skrip? Dia nak jual rangka skrip aku lepas tu claim yang tu dia punya? Bosan dan tak ada idea punya pasal, habis negatif aku fikir pasal pensyarah sendiri. 

Amir masih belum balik. Assignment aku dah lama siap. Zika tak ada kredit. Aku pun tak ada kredit. Fattah? Yang itu memang mustahil untuk aku fikirkan apa-apa.

"Zarina! Aku tak nampak tweet dia pasal Zarina haritu!" otakku tiba-tiba mengingatkan perihal tweet Fattah. Tweet Fattah yang aku terlepas pandang berkaitan Zarina.

"Bila masa dia protect tweet dia?! Shit! Tak sempat nak tengok apa dia tweet lagi! Bongoklah kau Ben! Kenapalah kau tak stalk habis-habisan dari awal dia buat twitter lagi?!" Cacian dan makian khas untuk diri sendiri. Fattah lebih dulu bertindak dengan melindungi tweet dia dari dibaca oleh umum. Kurang asam betul.

Aku menghempaskan badan ke atas katil, membelek-belek telefon bimbit yang selayaknya duduk dalam laci rumah. Satu demi satu conversation aku belek, dan tangan aku berhenti pada nama Sufi. Lagi satu lelaki bermasalah yang aku jumpa. Entah mana dia menghilang aku sendiri tak pasti.

Lama juga aku termenung mengingat satu demi satu kenangan aku bersama Fattah. Lelaki pertama yang aku kenal sejak kali pertama aku jejakkan kaki ke sini. Entah kenapa aku rasakan yang aku gagal jadi kawan yang baik bila Fattah sendiri mengaku yang aku sebenarnya adalah punca kepada renggangnya hubungan kami berdua. Lebih parah bila Fattah sendiri menyuruh aku berjauhan dengan Zika demi hubungan persahabatan aku dan dia. Memang pelik. Sampai sekarang aku masih tak faham kenapa Fattah sanggup suruh aku berbuat begitu.

Pintu bilik aku tiba-tiba diketuk. Dengan rasa malas teramat, aku menuju ke pintu tanpa memikirkan apa-apa atau siapa-siapa pun yang mengetuk.

"Hai, Ben!" Bahu aku ditarik lantas dipeluk. Tergamam. 

"Sufi.. Err, kau buat apa sini? Lawat aku ke?" Perlahan aku tolak badannya. Ya, kami dah lama tak jumpa. Tapi, jangka masa yang lama itu tak langsung nak buatkan aku berjumpa, malah memeluknya. Ternyata yang aku perlu lebih berhati-hati sebelum buka pintu dan memikirkan kebarangkalian yang Sufi akan muncul depan mata!

Sufi tersenyum. "Jom tolong aku angkat barang!"

Dan otak aku serta merta berfungsi memproses jeritan Amir sebelum dia kelam kabut meninggalkan bilik tempoh hari. Biji mata aku membulat bila proses pemikiran aku tadi merungkai konklusi. "Jap, kau ke yang pindah sebelah bilik aku, Sufi??" 

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Bertambah laju apabila Sufi mengangguk teruja.

"Asal doh kau pindah?" Masih tidak berpuas hati. Lebih tepat lagi, aku tak senang dengan kehadiran Sufi. Aku tak mampu membayangkan mukanya yang aku akan hadap setiap hari, dan kebarangkalian bahawa dia akan datang bilik aku setiap hari.

"Lupa ke? Kan kawan aku ada sini jugak. So, senanglah."

Aku hampir lupa yang Sufi ada kawan di sini. Kawan yang aku tak pernah jumpa dan tak pernah tahu kewujudan dia. Entah betul atau tak alasan yang dia bagi aku sendiri tak pasti. Yang aku pasti, Sufi akan jadi jiran aku dan aku terpaksa berpura-pura menyenangi kehadiran dia untuk jangka masa yang agak lama sebelum bermulanya cuti semester.

Goda [Completed]Where stories live. Discover now