BAB 14

5.8K 192 5
                                    

                                                                                          -14-


Aku curi-curi pandang Zika sepanjang kelas berlangsung. Memandangkan minggu lepas aku baru kena sound dengan lecturer yang sama sebab suka-suka hati sentuh anak dara orang, jadi kami decide untuk duduk berasingan, untuk kelas tertentu. Puan Anita, yang pada aku cukup jaga tata tertib antara lelaki dan perempuan, tiba-tiba sound bila aku dengan khusyuk dan tanpa segan silu menconteng lengan Zika dengan lukisan artistik bertemakan taman cinta.

Entah kenapa kelas hari itu bosan dia lain macam. Aku lantas mencapai sebatang pen dan menconteng hambar buku nota. Nama Zarina tiba-tiba tertulis. Walaupun dalam fikiran aku masih berlegar-legar tentang sikap Fattah, mata yang mencuri-curi pandang pada Zika, tapi nama Zarina yang tertulis. 

"Kelas minggu depan tak ada, assignment boleh masukkan dalam pigeon hole sebelum pukul lima, sebab pukul lima saya nak kutip. Ada apa-apa soalan boleh call atau datang office saya. Jumpa awak semua lagi dua minggu. Assalamualaikum."

Kata-kata berharga dari Puan Anita menandakan kelas sudah berakhir. Lebih berharga dan berkilauan, kelas minggu depan tak ada. Aku rasakan yang dunia masa tu lebih indah dari biasa.

"Ha! Siapa Zarina?!" Zika tiba-tibe menerpa ke meja menyebut nama Zarina. Contengan hambar yang terselit nama Zarina segera ditutup.

"Zarina, arwah kakak aku," main tarah. Entah dalam kehidupan mana aku ada kakak aku pun tak pasti. 

"Eleh, nak membongak dengan aku. Macam aku tak tau kau takde kakak. Puih!" Zika menarik kerusi lalu duduk dengan muka membengis.

"Ada lah! Kakak jual nasi lemak depan taman aku. Nama dia Zarina, nama pentas Reen Lemak."

Seraya itu suara gelak Zika berkumandang dalam kelas. Sudahlah kuat, bergema pulak! Aku yang segan dengan budak lain yang masih ada dalam kelas.

"Diamlah tongong! Kau tau tak suara kau macam itik nila bila ketawa?" serta merta Zika berhenti ketawa bila aku cakap suara dia macam itik nila. Suara yang sangat menjengkelkan.

"Dahlah Ben, aku tau Zarina tu ex kau," giliran aku untuk berhenti dari segala apa yang aku tengah buat. Tangan aku berhenti mengemas barang. Mulut aku berhenti dari bersuara. Otak aku berhenti berfungsi. Nasib terlebih baik jantung aku tak berhenti. Dan persoalannya sekarang, macam mana Zika tahu Zarina tu ex aku?

"Pandai kau je Zarina tu ex aku kan? Celah mana kau dapat cerita?" Sedaya aku mengelak. Niat aku satu, nak tahu mana dia dapat cerita pasal Zarina. Takkan Fattah? Atau memang betul dariFattah?

"Kau dah berak dalam seluar, lepas tu nak salahkan orang lain terpijak taik kucing. Mengaku jelah, Ben." Zika mula bersuara serius.

"Apa kena mengena mangkuk? Cakaplah, mana kau tahu pasal Zarina ni?" aku terus tanya tanpa perlu berselindung. 

"Fattah. Aku tau dari Fattah. Dia bagitau yang kau mengigau masa kat Melaka, jerit nama Zarina. Aku tanya dia, siapa Zarina, tapi dia kata dia tak tahu sebab belum tanya kau. Masa tu aku agak je yang Zarina tu ex-awek kau sebab orang yang mengigau sebut nama orang lain ni, secara psikologinya, ada kenangan yang tersimpan dalam kepala dia,"

Aku tergamam dengar penjelasan Zika. "Dah kalau kau assume je, mana kau tau Zarina tu memang betul ex aku?" Selesai mengemas. Aku masih duduk mengadap muka Zika membincangkan hal Zarina.

"Twitter Fattah. Aku stalk twitter dia, sebab aku tahu dia tweet segala benda yang jadi kat dunia ni. Kalau kiamat pun aku rasa dia sempat tweet dulu."

"Dia tu memang. Dari first day aku dah sound pasal twitter tu. Degil!" tiba-tiba rasa geram pada Fattah menerpa masuk. Kalau pasal Zarina pun dia tweet, tak lain tak bukan nama Sufi mesti ada sekali. Dan nama aku. Juga nama Zika. Tapi, kenapa aku tak jumpa apa-apa yang mencurigakan kelmarin?

"Emo pulak? So, memang betullah Zarina tu ex kau?"

"Kau dah tahu kenapa tanya lagi?"

"Cakap orang! Kau tu, dah kantoi kenapa elak lagi?"

Aku diam. Zika pun diam. Nasib baik classmates yang tak reti-reti nak berambus masih rancak bersuara. Kalau tak memang dah awkward habis.

Aku menarik nafas panjang, capai beg yang dah tersedia atas meja lalu bangun.

"Jomlah, gi makan. Aku lapar. Keras bontot aku duduk lama-lama." Aku menuju ke pintu dan berlagak gentleman dengan menahan pintu untuk Zika. Ambil hati.

"Zarina tu ex kau yang ke berapa?" soalan yang tak aku duga. Dah ambil hati, ingatkan bolehlah lari topik.

"Haishh, dia ex aku yang first. Dia awek aku sejak form 5, tapi tak sama sekolah. Aku kenal dia pun sebab kawan aku yang kenen-kenenkan. Ermm, dahlah Zika. Ada masa nanti aku cerita panjang pasal dia eh? Sekarang jom kita pergi makan." tangan Zika aku capai bila melihatkan tak ada orang di sekeliling. Sengaja aku pilih jalan belakang bangunan untuk mengenggam tangan dia lebih lama. Perasaan sayang makin lama makin menebal terhada minah seorang ni. 

Dalam tak sedar, aku senyum sendiri bila mana Zika membalas genggaman tangan aku.





Goda [Completed]Where stories live. Discover now