8💞Yang Ku Cintai💞

3.5K 169 1
                                    

Pagi yang nyaman, sejuk, hembusan angin lembut menyapa rambut Amanda Rosella yang menyusuri balkoni untuk masuk ke kelas 5S1, hatinya berdebar untuk bertemu jejaka yang telah mencuri hatinya semalam. Kata-kata Taqiff bagaikan satu panahan menusuk jiwa Amanda, hatinya menjadi bunga yang harum baunya.

"Assalamualaikum sayang," Taqiff menyapa perlahan dari belakang Amanda.

"Eh! wa'alaikumussalam, a.. awak.. terkejut saya, eee.. nak luruh jantung saya ni,"

"Merahnya muka, malu ek, hihi," Taqiff mengeyit mata kanannya.

"Gatal,"

"Apa salahnya untuk yang tersayang,"

"Whatever, hmm...awak ni,"

Taqiff memotong Amanda, dia bergegas ke dalam kelas. Amanda kehairanan.

"Eh! lajunya dia, dia tinggalkan aku berjalan seorang-seorang, hmm... tapi wanginya bau dashing dia, tergoda aku, eishh...," Amanda menyimpul senyumannya melirik memandang Taqiff memasuki kelas. Bau yang di tinggalkan Taqiff menusuk kalbunya.

Taqiff mengukir senyuman setelah Amanda sampai di mejanya. Intan kehairanan melihat perangai Taqiff yang asyik tersenyum memandang Amanda, jika tidak, sebelum ni bagaikan petir sambung menyambung, nak bergegar rasanya otak Intan. Tapi pagi ni, lain pula, tenang dan aman.

"Macam ada yang tak kena jer dengan budak berdua ni," Intan memerhati gerak geri Amanda dan Taqiff.

"Hmm... mengatuk pula aku rasa pagi ni, sejuk... kan Intan," Amanda meletakkan buku di laci mejanya. Tangannya terkaku apabila tersentuh sekeping kertas, ditariknya kertas yang berlipat tersebut.

"Aku pun pelik, sejuk berkabus pagi ni," Jawab Intan.

"Apa nak peliknya, urusan Allah, kita ni kenalah bersyukur, sebab boleh rasa pagi yang sejuk, nyaman macam ni," Celah Sofia mengukir senyuman.

"Alhamdulillah," Jawab Haziq di belakang.

"Syukur, aamiin," Intan tersengih.

"Baik anak pak imam, syukur alhamdulillah, sejuk pagi ni," Taqiff mencelah.

"Amboi Taqiff, nama ayah aku pula di sebut, kang tersedak pula ayah aku kat rumah," Sofia menjeling.

"Hihihi," Taqiff tersengih.

"Eh! dari siapa pulalah surat ni, hmm...," Detik hati Amanda sambil meletakkannya didalam poket beg sekolahnya.

Sesi pembelajaran bermula dengan subjek Matematik Tambahan, Cikgu Hanafi mula mengajar. Suasana di Kelas 5S1 sunyi, hanya kedengaran penerangan Cikgu Hanafi. Selaku guru disiplin yang dikenali dengan sifat tegas dan garang itu, membuatkan mata para pelajar di setiap kelas yang dihadirinya terbuka luas, kata-kata Cikgu Hanafi yang jelas dan suara yang lantang menerjah masuk ke otak pelajar dengan mudah dan faham.

"Minggu depan saya nak beri ujian, saya harap semua dapat markah yang terbaik, masa dah terlalu singkat, lagi dua bulan kamu semua akan menduduki SPM, ingat! SPM yang akan menentukan masa depan kamu, bagi saya, SPM tu mudah sangat, sangat mudah jika kamu rajin buat latihan, jika kamu sabar, kamu tekun, in syaa Allah akan ada hasilnya, ok, masa setengah jam yang berbaki ni, cuba kamu buat soalan yang saya tulis ni, nanti kita bincang, saya nak ke tandas sekejap,"

"Wah!, tegas betul Cikgu Hanafi ni, suara dia, huh, lantang, tapi senang faham dengan cara dia ajar," Kata Hazirul kepada Firdaus di sebelahnya.

"Cikgu Hanafi memang macam tu, satu sekolah takutkan dia, dia cikgu disiplin, kalau kau tengok dia marah, err.... maunya nak menangis, siapa buat silap akan berdiri kat depan assembly, tapi, dia tak pernah rotan student," Firdaus mula menyalin soalan di papan hitam.

CINTA KETUA KELAS | ✔Where stories live. Discover now