29|IBUKU SAYANG

180 10 1
                                    

Apa yang saya ketengahkan ini hanya sekadar hiburan sahaja sama ada benar atau tidak, itu hanya Allah Swt yang mengetahuinya.

Enjoy your reading!

play music diatas untuk menambah feel korang ketika membaca

________________

Ibuku sayang

WANITA itu membelek gambar keluarga. Wajah anak-anak, suami dan cucu-cucunya. Semua siap dibawa dari kampung. Disusun dalam frame, diletak di ruang tamu.

Tersenyum bibir tuanya melihat kebahagiaan yang dia kecapi sekarang. Anak-anak semua sudah bekerja bagus. Anaknya sangt perihatin, dapat menantu yang baik, Itu semua rezeki.

Wanita itu memandang telefon bimbit yang diletak tidak jauh darinya. Siaran televisyen ditutup, dia bangkit dari kerusi dan mencapai telefon tersebut. Sekeping kertas kecil di sebelh meja diambil. Dia mendail mengikut nombor yang tertulis.

Kalau boleh, dia tidak mahu mengganggu pun, cuma dia rasa rindu dan sunyi. Tidak lama kemudian, panggilannya berjawab. Betapa gembira hati tuanya. Apatah lagi mendengar suara latar cucunya yang sedang bermain

“Bukan tak nak datang rumah, tapi Syira agak sibuk sikit dalam minggu ni. Baru semalam je Syira tak datang mak…” suara itu tersenyum mendapat panggilan dari ibunya

“Tahu, tapi mak rindu, selalu Syira datang dengan Amar. Mak ni bosan duduk rumah sorang-sorang. Dulu mak nak duduk kampung, kamu adik beradik tak kasi.” Linda merengus. Dia rindukan kampung halaman.

“Kalau dekat sini senang saya nak jenguk mak.”

“Ha! Tak ada pon kamu jenguk mak?” Ibu tua itu mencebik. Dia merajuk.

“Makkk…” tawa Syira terdengar juga. “Esok Amar ada pertandingan bola sepak di sekolah, balik sudah tentu dia penat. Malam pula ada kelas tuisyen. Tu yang saya tak sempat.”

“Adik kamu pun tak lawat mak. Rumah bukan jauh pon hanya sekangkang kera je.” Linda tetap mencari alasan agar anak-anaknya datang melawat di rumah. Dia tidak suka tinggal di bandar sebenarnya. Tidak kena dengan jiwanya. Tapi kerana dipaksa dan dia juga tinggal seorang di kampung. Sakit nanti siapa yang mahu menjenguk.

“Nanti saya datang esok petang ya.” Syira malas berlama-lama. Dia baru pulang dari kerja. Sebenarnya banyak hal di pejabat yang perlu diselesaikan. Ibunya pula asyik menelefon kerana bosan.

Telefon dimatikan dan Syira bersandar di sofa melihat anak-anaknya bermain. Kepalanya terasa pening. Dia menjegil biji mata ke arah anak-anaknya di depan mata. Masih belum mandi padahal keduanya sudah lama pulang dari sekolah

“Amar! Jangan kacau adik tu!” Marah Syira. Geram betul dengan tingkah nakal Amar yang sering memgganggu adiknya

“Apa yang marah sangt ni?” Suami Syira menegur. Bukan apa, memang sejak dua menjak ini, isterinya itu selalu panas baran.

“Tak ada apa, ada banyak benda nak kene urus.”

“Awak kata nak tengok mak?” Tanya suaminya

“Aduhhhh awak boleh tak jangan cakap soal ni lagi. Yang sana menekan, yang sini menekan.” Syira bangun lantas masuk ke dalam bilik air. Pintu dihempas

Historias De Terror {koleksi kisah-kisah seram}Nơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ