19|LELAKI SEBALIK KABUS 2

234 10 0
                                    

Apa yang saya ketengahkan ini hanya sekadar hiburan sahaja sama ada benar atau tidak, itu hanya Allah Swt yang mengetahuinya.

Enjoy your reading!

play music diatas untuk menambah feel korang ketika membaca

________________


Hujung minggu dihabiskan oleh Diana menyendiri di rumah peninggalan atuk. Donat dan Divya pula sudah pulang ke kampung halaman masing-masing. Maka tinggallah Diana di Green Highland.

Sejak pagi lagi gadis itu kelihatan kalut mencari sesuatu dari biliknya kemudian melarat ke bilik milik arwah atuk pula. Tetapi barang di cari masih belum jumpa. Dia perlukan bukti terhadap kebenaran kata-kata nenek. Misi utamanya disini bukan sahaja belajar tetapi mencari cerita sebenar atas kematian arwah kak long.
5 bulan lalu

Hari itu Diana mendapat berita tergempar. Dari tempat kerja dia terus bergegas pulang ke rumah lalu meluru naik ke bilik yang berada di tingkat dua. Air matanya mengalir laju. Rasa bimbang.

Diana tiba di sebuah bilik yang agak luas. Semua seisi keluarganya ada di dalam bilik. Mak cik Shima, dua orang adik tiri lelakinya dan ayah berada berhampiran nenek yang sedang tidur di atas katil. Mak Cik Rosma iaitu penjaga nenek setia di sisi.

“Kenapa dengan nenek?” Diana memandang Mak cik Rosma

“Nenek pengsan tadi masa tengah berkebun. Serangan jantung.” Mak cik Rosma menjawab sayu.
Diana diam, dia duduk di sisi nenek. Air matanya di kesat. Dia belum bersedia jika kehilangan nenek. Dari kecil nenek dan atuklah menjaga dia dan kak long. Andai nenek pergi dia tiada tempat mengadu. Tiada siapa yang akan sayangkan dia seperti nenek.

Diana setia menunggu. Dia berada di sisi nenek semalaman tanpa tidur. Ayah dan isterinya serta adik-adik sudah lama dibuai mimpi. Tangan dia di genggam nenek yang mula sedar. Senyuman manis dihadiahkan kepada cucu kesayangan.

“Sayang nenek, kenapa tak tidur lagi?”

“Angah nak jaga nenek.” Diana mendakap nenek erat. Kedengaran suaranya seperti sebak.

“Nenek dah tua Diana. Diana kena bersedia. Kena tahu jaga diri sendiri. Bila-bila sahaja nenek akan dijemput Allah. Diana kena terima. Setiap yang hidup akan m**i.” Lembut nenek memujuk.

“Diana tak ada sesiapa, hanya nenek sahaja Diana ada.” Air matanya mengalir.

“Diana dengar sini sayang. Sudah tiba masanya nenek cerita kepada kamu suatu rahsia yang kamu lupa.”

“Nenek.. rehat dulu nanti nenek cerita ya.”

“Tidak sekarang adalah masanya. Diana dengar sini.” Nenek memegang tangan Diana erat. Merenung ke dalam mata gadis itu. Dia bersungguh-sungguh.

Nenek diam merenung ke dalam mata cucunya. Mengambil kekuatan untuk bercerita. Biarlah andai difikir gila oleh cucunya. Namun dia mesti lakukannya. Cerita yang terkubur harus di gali semula demi hidup cucu kesayangan.

“Diana, kematian kaklong bukan satu kemalangan. Bukan sekadar tanah runtuh. Bagaimana dan siapa yang rancang? Dengan siapa kak long pernah berhubung itu kamu yang perlu cari tahu. Tujuh tahun selepas kaklong meninggal, ada sesuatu yang terjadi kepada kamu Diana. Carilah dia, dialah jawapan kamu. Dia pelindung kamu. Pasti dah lama dia menunggu Diana di Green Highland. Pulang kembali ke sana Diana. Cari jawapan. Masa nenek dah tak lama. Bila-bila nenek akan pergi tinggalkan kamu. Andai d***h dagingmu tak mampu menerimamu, ingatlah Diana. Kamu ada keluarga di sana. Balik semula ke Green Highland.”
Suara tua nenek perlahan-lahan berbicara.

Historias De Terror {koleksi kisah-kisah seram}Where stories live. Discover now