الفصل الخامس

9.5K 430 47
                                    

* مهما طال الفراق سنلتقي يوما ما وذلك القدر البائس الذي فرقنا هو من سيجمعنا *

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

كانت تصعد درجات السلم بإرهاق وتعب بعد كل ماحدث تمشت في الممر حتى وقفت امام غرفة التوأم لتدخل إلى الداخل وتقف امام اسرتهم تنظر لهم بالم وحزن .. اقتربت من فراش انس لتجلس بجانبه وهي تمسح على شعره البني الناعم الذي يقع على اعينه ... مدت يدها الاخرى إلى رأس اوس وهي تفعل نفس الشيء .

كانت تربت على راسهم وملامح وجهها يملأها الحنان سرعان ماتغيرت لسخريه .. غيرت موقع يدها من رؤوس الاطفال الى اذانهم لتجذبهم منها وهي تتحدث باستهزاء .

مريم بسخريه : ايه جو الدراما اللي عايشين فيه لا صدقت صراحه نيمين زي الملائكه

انس وهو يتألم من امساكها لأذنه : اهدي يامريومه يا حبيبتي احنا ادناكي افضل اداء وانتي انسجمتي معانا

اوس بالم هو الاخر : مابراحه ياحاجه دحنا عملنا المشهد احسن من الافلام ميت مره

مريم باستهزاء : قاعدين تمثلوا كاني مبعرفش اذا كنته نايمين ولا لا عمليلي ملائكه ... ياهبل منك ليه انتوا لما تنامه بتبقوا زي المتشردين بيبقى نفسي اتف على وشكم بس بستغفر ربنا وبروح لحالي ... وبعدين تعال هنا ياكلب انت ...انا حاجه ... بقا انا مريم اللي الكل بيحلف بجمالي تقولي حاجه

انس بوقاحه وهو يشير لها بإبهامه : سيبك منه ده غبي دانتي كده مزة المزميز لهطة قشطه

مريم ببرود : مزه انا مزه دي اخرت تربيتي فيكم ماشي

لتنحني فجأه وتمسك بحذائها وترميه عليهم ليبدأ الاطفال بركض خارج الغرفه وهي تلحقهم حامله حذائها ليصدروا ضجه ايقظت الجميع ... وقف امير ومليكه يكاد ان ينفجروا من الضحك اما حسام يكاد فكه يلامس الارض من الصدمه والذهول .

هذه هي مريم التي يعرفها من سبع سنوات مريم الرزينه التي تحسب حساب كل كلمه تخرجها من فمها .. وكل خطوه تخطوها .. منذ دخل هؤلاء الاشيقياء لحياتها حتى قلبوها رأسا على عقب ليجعلوا مريم تلك العاقله تخرج جنونها ومرحها الذي عاشت به في تلك الايام الخوالي .

مريم بصراخ : هربيكم ياكلاب

انس وهو يركض : عيب ياحاجه ايه الالفاظ دي انتبهي ان احنا اطفال وبتفسدي اخلاقنا

مريم بردح : اخلاق .. اخلاق ايه يابو اخلاق حوش حوش السبحه والمصحف اللي مبتسبهمش ..يابني دا انت ناقص شويه وتبقى صبي الرقاصه قال اطفال قال

عادت من قلب الجحيم ( امرأه كالمغناطيس 2 ) Where stories live. Discover now