Bab 38🚫

416 11 2
                                    

"Sayang nak bawak Abang pergi mana ni?" soal Edlan yang sedang memandu kereta. Kawasan apa bini dia bawak dia ni. Dengan

"Diam je, ikut je...haaa masuk simpang tu.." ujar Arianna sambil menunjukkan ke arah satu simpang. Edlan hanya menurut dan membelok memasuki simpang yang dimaksudkan. Beberapa minit perjalanan, mereka tiba di satu kawasan perkuburan.

"Okay dah sampai..Jom." Ujar Arianna segera turun dari kereta. Edlan memandang isterinya itu. Kubur siapa pulak kat sini? Kubur orang tuanya di tempat lain.

"Ish cepat la Abang.." Arianna segera menarik tangan suaminya. Nak turun kereta pun lambat-lambat. Kalah dia yang bawa perut besar ni.

"Kita nak pergi kubur siapa ni, Sayang?" Arianna hanya diam. Soalan Edlan dibiarkan tidak berjawab.

"Abang Que, kami dah sampai. Maaf lambat.." ujar Arianna sambil membuka kerusi lipatan dibawanya. Biasalah, orang mengandung susah nak bersila dekat bawah.

"What did you just said?" soal Edlan terkejut. Dia salah dengar ke? Edlan memandang nama yang terukir di batu nisan di hadapannya. 'Que Hayqal bin Arman Jailani'

"Is-Is th–this.." Soal Edlan tersekat-sekat.

"Yes, ni kubur Que...." ujar Arianna perlahan. Air mata bertakung di bibir matanya. Edlan terdiam seribu bahasa. Tiada kata-kata dapat di tuturkan sekarang. Arianna cuba menceriakan wajahnya.

"Abang Que, Maaf Ria lama tak datang jenguk abang..sibuk sikit..hehe, tapi tengoklah siapa Ria bawak. Ria bawak Edlan sekali. Lama Ria tunggu Edlan balik, and sekarang dia dah ada dekat sini." sembang Arianna sambil mencabut rumput-rumput kecil yang boleh dicapainya di sekitar kubur itu.

"Abang Que, tak lama lagi Ria dah nak bersalin, Abang Que doakan Ria selamat bersalin tau. Doktor cakap ni baby boy, mesti dia hensem macam Edlan. Nanti bila dah habis pantang, Ria bawak baby Ria datang jumpa Abang Que." sambung Arianna lagi.

Arianna menutup perlahan surah Yassin di tangannya. Air mawar yang di bawa disiram perlahan di pusara itu. Dia memandang Edlan yang diam sedari tadi. Sejak mereka tiba tadi, Edlan diam, hanya alunan yasin yang keluar dari mulutnya.

"Abang Que, Ria balik dulu ya, nanti Ria datang lagi.." Ujar Arianna sambil berdiri. Kerusi tadi dilipat semula.

"Sayang masuk dulu. Tunggu Abang dalam kereta." Arianna hanya mengangguk dan berlalu ke kereta.

"Q–Que..." ujar Edlan dengan suara yang tersekat di kerongkong. Tangannya di letakkan di batu atas batu nisan itu. Dia menarik nafas panjang cuba menenangkan diri.

"Que, aku...aku tak sangka kau akan pergi dulu, dari kita kecil, sampai la sekarang, kau selalu ada dengan aku, jadi tulang belakang aku.." ujar Edlan perlahan.

Memori mereka membesar bersama berlayar di fikirannya. Air matanya mengalir laju di pipi. Que Hayqal sudah ibarat abang keduanya.

"Setiap jatuh bangun aku, kau ada dengan aku..Kau ingat tak lagi masa kita kena marah dengan Papa, sebab diam-diam curi kereta. Kau pun kena rotan sekali padahal tu semua idea aku. Aku.."

"Aku akan rindukan kau Que...Terima kasih untuk semuanya..." Edlan mengelap air matanya. Nafas diatur semula. Perlahan-lahan dia bangun dan beredar dari situ.

Perjalanan pulang hanya ditemani bunyi lagu di radio. Arianna memandang ke arah Edlan yang matanya masih merah. Tidak ingin berkata apa-apa. Dia tahu perasaan yang dirasakan suaminya saat ini. Tangan Edlan dicapai dan digenggam erat.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
[C] RuffianWhere stories live. Discover now