Bab 34🚫

406 10 0
                                    

Arianna memandang sayu pusara di hadapannya. Pengebumian baru saja selesai.'Que Hayqal bin Arman Jailani'. Nama yang tertera di batu nisan itu dipandang sayu. Air matanya menetes lagi. Mak Yam yang berada di sebelah mengusap belakang Arianna perlahan-lahan.

"Kenapa saya tak pernah tahu yang saya ada abang selama ni? Kenapa dia nak rahsiakan?" gumam Arianna.

"Mesti Que ada alasan dia yang tersendiri. Sekarang Ria kena redha. Ikhlaskan dia pergi" ujar Mak Yam.

"At one moment I thought I finally had a family and the next second I lost everything again.."

"Jangan macam tu, Ria masih ada Mak Yam, masih ada Lara..kami sekarang keluarga Ria." ujar Mak Yam. "Jom kita balik, malam nanti nak uruskan majlis tahlil pulak." Mereka bangun perlahan-lahan dan mula beredar dari kawasan perkuburan itu.

Arianna memerhatikan ruang tamu itu. Tetamu sudah pulang dan ini rumah itu menjadi sunyi kembali. Tiada lagi suara-suara yang dulu menyebalkannya dan kini dia merindui itu semua.

Edlan masih hilang entah kemana. Sukar untuknya menerima hakikat suaminya telah tiada. Selagi jasad tiada di depan matanya, selagi itu dia yakin Edlan masih hidup.

"Ria tak tido lagi?" tegur Mak Yam. Arianna tersentak dari lamunanya.

"Tak ngantuk lagi Mak Yam" jawab Arianna. Mak Yam menghampiri dan duduk di sebelah Arianna.

"Mak Yam tahu tak mudah nak lupakan semuanya, tapi Mak Yam harap Ria jangan terlalu fikirkan apa yang dah jadi. Ria kena jaga kesihatan Ria, kesihatan anak dalam kandungan Ria tu."

Arianna hanya mengangguk. Perutnya diusap. Betul kata Mak Yam, dia perlu kuat demi anaknya. "Terima kasih Mak Yam"

"Sama-sama, Mak Yam masuk tidur dulu ya " Mak Yam terus beredar dan berlalu ke atas. Tak lama, Arianna turut naik ke biliknya untuk berehat.


Keesokkanya..

Arianna membuka pintu bilik Que ketika mendengar bunyi bising dari dalam bilik itu. Terkejut melihat Mak Yam sedang menyusun beberapa barang.

"La, Ria ingatkan pencuri mana la tadi..." Ujar Arianna. Mak Yam ketawa kecil.

"Mak Yam tengah kemas-kemas ni, barang-barang arwah, mana yang okay, mana yang nak buang..."

"Kenapa tak panggil Ria je, kesian Mak Yam buat sorang-sorang, meh Ria tolong.."

"Eh tak payah, Ria tu mengandung..takyah buat kerja berat-berat..Mak Yam dah telefon diorang, kejap lagi sampai la tu.."

"Takpe Ria angkat yang ringan je..janji" Ujar Arianna sambil mengangkat tangan seperti orang berikrar. Mak Yam tersenyum.

"Yelah, yelah, baju-baju tu Ria masukkan dalam kotak kat tepi tu."

"Baik Boss" Arianna ketawa kecil. Dia mula mengemas baju-baju di dalam almari. Setelah selesai, dia bergerak ke meja kerja Que pulak. Dia mula menyusun file di atas meja itu. Laci diperiksa satu per satu sehingga dia ternampak satu kotak kecil di laci yang paling bawah.

Kotak itu dibuka dan dibuka perlahan-lahan. Di dalam kotak itu terdapat beberapa keping surat, dan juga gambar-gambar Arianna dari kecil sehingga setahun yang lalu.

Air matanya jatuh di pipi membaca isi-isi surat itu. Rasa sebak menyerbu ke hatinya. Kenapa la dia tidak tahu akan hal ini dari awal?

"Mak Yam, kami dah sampai..." Kedengaran suara Joey dari tingkat bawah. Arianna cepat-cepat mengelap air matanya.

"Naik, Mak Yam ada kat atas ni." jerit Mak Yam. Seketika muncul 5 jejaka itu di pintu bilik. Arianna hanya tersenyum ke arah mereka.

"Banyak lagi ke nak kemas ni Mak Yam? Soal Danny.

[C] RuffianWhere stories live. Discover now