Bab 8

170 17 0
                                    

Kereta diberhentikan betul-betul di hadapan encik Khalid dan puan Zara. Pintu kereta dibuka dan dia terus pergi mendapatkan ibu dan bapanya itu.

"How was your flight from Dubai?" soal Mawar sambil mendakap encik Khalid dan kemudiannya puan Zara.

"Flight was okay.. Cuma penat je duduk diam-diam dalam kapal terbang lama-lama. Lenguh bontot" ujar puan Zara, tanpa lapik. Mereka ketawa. Puan Zara menguraikan pelukkan. Anaknya itu ditilik dari atas ke bawah.

"Anak ibu sihat? Kenapa nampak macam kurus saja ni? Tak makan ke? Kenapa macam dah tinggal tulang saja ibu tengok"

Mawar kerut kening. Kurus? Tak silap dia, sepanjang mereka tiada, kerja dia hanya memesan makanan dari Food Panda saja. Asyik makan saja 24 jam. Macam mana ibu boleh kata dia kurus pula?

"Baba.. Ibu kata Mawar kurus.. Betul ke?" pantas encik Khalid menidakkan, berpakejkan buat muka jijik lagi.

Dua buah beg bagasi dimuatkan ke dalam bonet kereta oleh encik Khalid dan dibantu oleh Mawar. Bantuan ala kadar saja.

"Mana ada kurus.. Sama saja baba tengok. Baba rasa, ibu saja membodek tu. Dengar boleh, percaya jangan" puan Zara menjegilkan mata kepada suaminya itu. Geram faktanya tidak disokong.

"Ibu awak tu, sepanjang dekat Dubai asyik menghitung hari saja nak balik Malaysia. Rindu betul dia dekat awak.. Malam tadi manalah dia tidur. Excited nak balik Malaysia nak lepaskan rindu dekat anaknya tu. Kita disebelah ni dia buat tak tahu je tau" terang encik Khalid sambil menutup bonet kereta.

"Ibu rindu Mawar? How cute!" terus puan Zara didakap dari sisi. Mawar menekan pipinya ke pipi ibunya itu membuatkan puan Zara kerut dahi.

"Baba tipu saja. Mana ada ibu buat semua tu! Ish budak bertuah ni pun satu.. Sakitlah pipi ibu" Mawar sengih tayang gigi. Pipi wanita itu seterusnya digosok-gosok lembut. Kata maaf turut juga diucapnya.

"Baba drivelah. Kesian anak baba drive jauh-jauh semata-mata nak jemput ibu dengan baba.. Untuk menghargai pengorbanan Mawar yang dah bersusah payah untuk pick up kami berdua, baba dah buat keputusan dan dah sebulat suara dengan ibu untuk naikkan allowence bulan ni kepada dua puluh peratus.. Reward sebab rajin"

Mawar buat kira-kira dalam kepala. Dua puluh peratus, ditambah dengan amaun elaun yang selalu baba beri tiap bulan.. Wah! Boleh tahan lumayan!

"Eh baba takpe.. Biar Mawar yang drive.. Mawar tau baba dengan ibu penat duduk dalam kapal terbang selama 7 jam tadi.. Sekarang, baba dengan ibu rest saja dekat belakang. Mawar drive slow-slow" cepat-cepat pintu kereta di bahagian belakang dibuka.

"Jemput masuk, Tan Sri dan Puan Sri. Make yourself comfortable in my Axia" Mawar mempersilakan orang tuanya itu untuk masuk ke dalam kereta dengan penuh hormat.

Umpama tersedar pintu masih tertutup, cepat-cepat dia membuka pintu di bahagian belakang kereta Axia itu,

"Eh sorry.. Sorry.. Ajak masuk tapi lupa nak buka pintu"

"Tengok tu bang.. Tiba-tiba jadi rajin pula dia lepas dapat tahu elaun dia nak naik" 

"Eh tak adalah.. Mawar cuma menyantuni ibu bapa saja.. Nakkan pahala dari tuhan. Ibu ni suka fikir yang bukan-bukan pasal Mawar tau. Tak baik macam tu"

"Iyalah.. Macamlah kita baru kenal dia semalam" gumam puan Zara perlahan sambil menjeling manja ke arah anaknya itu. "Kejap lagi singgah Starbucks. Ibu belanja" kata puan Zara sebelum membolos masuk ke dalam kereta.

Sekali Ini SajaWhere stories live. Discover now