Prolog

820 41 0
                                    

Kilat mulai kelihatan di dada langit pada malam itu. Semakin lama semakin galak sambar menyambar, menandakan hari akan hujan. Bunyi tangisan anak kecil mulai kedengaran di segenap ruang rumah banglo tiga tingkat itu hasil diteran sehabis baik oleh wanita itu selama hampir tiga puluh minit, mengikut saranan mak bidan tadi. Hampir saja wanita itu putus nafas demi melahirkan seorang insan kecil itu kedunia dan insan itu jugalah bakal menjadi manusia yang paling dibenci olehnya, selamanya.

"Syukur alhamdulillah Laila.. Kau dapat anak lelaki!" ujar bidan itu sambil tersenyum bangga.

Tali pusat bayi itu dipotong dan bayi itu seterusnya diletakkan ke atas dada wanita itu namun pantas ditepis olehnya dengan kebencian. Wajah anak yang dilahirnya itu langsung tidak dipandang walau sesaat pun.

"Bawa budak jahanam ni jauh dari saya, mak Ina. Buat dia diam. Bising!"

"Laila! Apa cakap macam tu pada anak sendiri?" marah lelaki tua itu. Dato' Rahmat membongkokkan badan untuk mengambil bayi itu dari tangan bidan yang bernama Ina itu.

"Jangan sesekali panggil cucu aku budak jahanam. Yang jahanam tu kau.. Kau yang menjahanamkan diri sendiri dan kau yang buat dosa.. Kau jangan lepaskan marah kau dekat budak ni. Dia tak bersalah"

"Saya tak pernah mahukan dia. Dulu saya nak gugurkan tapi ayah tak bagi. Ayah yang suruh saya simpan! Ayah lupa ke?" suara Laila meninggi sedikit. Marahkan bapanya itu gara-gara menegah dia dari mengugurkan bayi dalam kandungannya, 9 bulan lepas.

"Habis? Kau nak terus-terusan buat dosa? Dosa berzina tu dah cukup besar dah untuk kau tanggung dan kau nak tambah dosa membunuh pula? Kau tak takut tuhan ke?" jeda. "Cakap macam orang tak ada iman!" suara dato' Rahmat juga turut meninggi, marahkan anak sulungnya itu. Kecewa dengan perangai anaknya yang berfikiran pendek sebegitu.

"Iman tak iman.. Budak ni hanya akan menyusahkan aku sampai aku mati. Elok aku pergi klinik je dulu gugurkan dia. Menyesal pula tak pergi. Sekarang ni, aku yang sakit lahirkan si bangsat tu. Orang tua tu mana tau" gumam Laila, masih lagi hangat hati tentang hal budak itu. Bertambah sakit hatinya sebab terpaksa melalui sakit yang maha hebat semata-mata untuk melahirkan budak itu kedunia.

Dato' Rahmat membawa si kecil itu ke penjuru bilik untuk mengazankan cucunya itu. Kedengaran suaranya sebak sewaktu melaungkan azan. Hati tuanya yang dulu pernah kecewa setelah mendapat khabar anak kandungnya itu mengandung anak luar dari nikah, kini seakan-akan terubat setelah melihat wajah si kecil itu.

Bayi ini suci dan bersih tanpa dosa. Dia layak disayangi dan dia juga layak dibelai.

Atuk akan sayang kamu dan atuk akan jaga kamu baik-baik wahai cucuku. Segala kemahuan kamu atuk akan cuba penuhi semampu atuk..

"Assalamualaikum Adam.. Cucu atuk" si kecil yang masih menangis itu ditepuk-tepuk, menenangkan dia dengan cara begitu.

"Lapar ya? Adam pergi kat ibu, menyusu dulu ya?"

"Tak.. Laila tak nak menyusukan dia" bentak Laila setelah mendengar perbualan ayahnya dengan anaknya itu.

Mak Ina yang sedang membersihkan sisa darah pada bahagian bawah tubuh puan Laila itu hanya menggelengkan kepala saja. Tak sangka hati puan Laila sekeras itu.

"Menyusukan cucu aku atau.."

"Atau apa?" puan Laila pantas menyoal, umpama mencabar ayahnya.

"Atau kau keluar dari rumah ni, malam ni juga" 


12 tahun kemudian..

Sekali Ini Sajaحيث تعيش القصص. اكتشف الآن