BAB 56 💛

12.5K 534 15
                                    

Hande terjaga dari tidurnya bila mendengar suara ibunya dari tingkat bawah, dia berlari anak pergi mendapatkan ibunya.

"Mana anak kau huh?" tengking lelaki itu kepada ibunya.

"Kau nak apa dari anak aku? Anak aku tak suka pun dengan kau sebab kau tu gila," jawab Puan Watie kepadanya.

"Kau orang tua memang nak kena." lelaki tersebut mendekati Puan Watie lalu menusuk perutnya menggunakan pisau ditangannya. Hande yang baru sahaja sampai terus menjerit nama ibunya.

"Ibu!"

Jeritnya dengan airmata yang berlinangan, kaki dilajukan mendekati ibunya yang sudah berlumuran darah.

"Ibu, bangun bu, jangan tinggalkan adik ibu, adik dah tiada siapa-siapa lagi, tolong bangun ibu." rintihnya dengan airmata yang tidak berhenti mengalir.

Puan Watie tidak bersuara, nafasnya tersekat dan selepas ibu matanya sudah tertutup dan meninggal.

"Ibu, bangun ibu! Jangan tinggalkan adik ibu! Adik sayang ibu!" ujarnya lalu memeluk tubuhnya dengan erat. Teresak-esak dia menangis lalu matanya dihalakan kepada lelaki yang membunuh ibunya, lelaki itu hanya tersenyum sinis memandangnya.

"Kau buat apa ni setan?" tengking Hande kepadanya.

"Aku buat apa? Aku cuma permudahkan perkhawinan kita je, mak kau ni penghalang hubungan kita, jadi sebab itu aku bunuh dia," jawabnya selamba. Hande berasa marah lalu melangkah mendekati lelaki tersebut.

Pang!

"Kau fikir setelah kau bunuh ibu aku, aku akan khawin dengan kau? Jangan haraplah bodoh!" tengkingnya lagi kepada lelaki itu, nafasnya turun naik sahaja. Lelaki itu kelihatan marah lalu mencengkam lehernya dengan kuat.

"Aku tak kisahlah kalau kau taknak Hande, aku tetap akan jadikan kau milik aku walaupun menggunakan dengan cara kasar," balas lelaki tersebut lalu melepaskan cengkamannya pada leher gadis itu.

Hande mengatur nafasnya yang hampir terputus, airmatanya setia mengalir. Ya Allah, dugaan apa lagi yang kau turunkan kepada aku, Ya Allah.

Lelaki tersebut menarik tangan Hande dengan kasar, gadis itu menjerit minta untuk dilepaskan namun cengkaman lelaki itu sangat kuat.

Ketika berjalan, dia terlihat sebuah pasu lalu dia mengambilnya dan menghentakkan pasu tersebut di kepala lelaki itu.

"Arghh!"

Cengkaman tangannya serta-merta terlepas, Hande mengambil peluang tersebut melarikan diri, laju sahaja dia berlari dan tidak menoleh kebelakang walau sekali pun.

"Siallah!" tengking lelaki tersebut lalu memegang kepalanya yang berdarah, langkah diatur untuk mengejar Hande yang semakin menjauh.

Tercungap-cungap nafas Hande, dia berhenti di sebuah bas perhentian. Sekarang dia sudah jauh dari lelaki tersebut.

Nasib baik dia menggunakan laluan rahsianya jadi senang sikit dia nak melarikan diri, dia berlutut ditempat tersebut, hari pun sudah lewat malam.

"Riz, kenapa kau buat aku macam ni? Aku ingat kau sudah move on, tapi kenapa kau sanggup bunuh ibu aku." gumamnya sayu, airmatanya kembali mengalir bila mengenangkan ibunya.

"Ibu..esk..hande..esk..minta..maaf..esk..sebab......esk..hande...ibu..jadi..mangsa..esk..maafkan.......hande..juga..esk...sebab..tak..dapat..esk..bawa..ibu..esk..sekali.....esk..dengan..esk...hande.." rintihnya teresak-esak.

"Hande..nak...ibu..esk..esk..hande..dah..tiada...esk..sesiapa..lagi...esk..kenapa..esk..semua..orang...esk..tinggalkan..hande...esk..esk..korang..esk..esk...semua..tak..kasihan..esk..dengan..hande..ke?" rintihnya lagi, hari sudah mendung dan hujan turun dengan lebatnya.

Dia menangis teresak-esak, menyesal menyelubungi diri kerana tidak dapat menyelamatkan ibunya, dia cuma mahukan ibunya sahaja kerana ibunya sahaja keluarga yang dia ada dan sekarang ibunya sudah tiada.







Raziq dalam perjalanan pulang kerumahnya, hujan turun dengan lebatnya, dia memandu keretanya dengan perlahan.

Dia lihat ada seorang gadis yang duduk bersendirian di bas perhentian, dia mengerutkan keningnya.

"Siapa pula tu? Hari dah lewat takkan ada perempuan yang berani keluar, takkan hantu." ujarnya sendiri.

"Lebih baik aku tengok dulu." katanya lalu menghentikan kereta dan melangkah keluar mendekati gadis tersebut.

"Adik, adik buat apa dekat sini seorang diri?" soalnya kepada gadis itu namun gadis tersebut hanya diam dan menangis teresak-esak.

Raziq berasa pelik dengannya, pakaian yang berdarah, berkaki ayam dan juga tudung yang tidak teratur.

"Adik kenapa ni? Kenapa menangis?" soalnya lagi, gadis itu mengangkat wajahnya yang lecun dengan airmata.

Raziq terpukau melihat kecantikkannya dan dia mengamati wajah tersebut, sepertinya dia mengenali wajah tersebut.

"Hande...kan?" tekanya dan dibalas anggukan oleh Hande. Raziq tersenyum melihat wajah Hande dengan mata yang sembab, comel!

"Hande buat apa dekat sini? Bahayalah." katanya tetapi Hande tidak menjawab sebaliknya dia memeluk tubuh Raziq dengan erat.

Raziq tergamam, badannya menjadi kaku. Seumur hidupnya, dia tidak pernah dipeluk oleh gadis lain kecuali ibu dan kakaknya sahaja, perlahan-lahan dia membalas pelukan tersebut.

"Shhh! Jangan nangis eh, saya ada." pujuk Raziq lalu mengusap belakang gadis itu.

"Hande nak ibu, hande cuma nak ibu je." luahnya dan membuatkan Raziq bertambah bingung, tidak faham apa yang terjadi dengan gadis tersebut.

"Hande, kita pergi rumah saya eh, disini hujan lebat." katanya kepada Hande, lantas gadis itu meleraikan pelukan dan menjauhkan dirinya dari Raziq.

Raziq tersenyum melihat Hande yang takut dengan dirinya, tubuh Hande dihampiri dengan senyuman dibibirnya.

Buat pertama kalinya dia mempamerkan senyuman yang sangat ikhlas dan manis untuk seorang gadis.

"Hande jangan risau, saya takkan buat apa-apa dekat awak, takkan Hande masih takut dengan saya, sedangkan saya jugalah yang selamatkan awak waktu di italy dulu." ujarnya kepada Hande.

Hande berfikir sejenak, apa yang dikatakan oleh Raziq semuanya betul, buat apa dia nak takut sedangkan Raziq juga yang selamatkannya dulu.

Gadis itu tersenyum dan menggangukkan kepalanya, tersenyum lebar lelaki itu lalu dia menarik lembut tangan Hande.

Mereka menuju pada kereta milik Raziq lalu mereka berdua meninggalkan kawasan tersebut.

𝐓𝐇𝐀𝐓 𝐋𝐈𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐌𝐀𝐅𝐈𝐀 𝐆𝐈𝐑𝐋 𝐈𝐒 𝐌𝐈𝐍𝐄Where stories live. Discover now