טיפ 38 | סינדרום החדר הלבן

477 30 23
                                    

סוף סוף אני יכולה לומר שהגענו לחלקים המעניינים יותר במדריך (8 אחרי שעברנו על רוב הדברים הטכניים הכלליים, נוכל לחפור בדברים יותר ספציפיים של הכתיבה. ויש מלא.

אז אני רוצה להתחיל בדבר שנקרא "סינדרום החדר הלבן" – והוא קשור לתיאורים. אז מה זה בעצם "סינדרום החדר הלבן"? "סינדרום החדר הלבן" מתאר מצב בו בעקבות מחסור בתיאורים, כל סצינה יכולה להיקרא כאילו היא מתרחשת בחדר לבן וריק. תיאורים כמו המראה של המקום של הסצינה, מי נמצא בה, מה מתרחש בה מתחת לפני השטח, איך היא מתגלגלת עד סופה – כל התיאורים שבעצם נותנים בסיס לסצינה וגורמים לה להיות יותר מסתם אנשים שעושים פעולות ומקדמים את העלילה (או שלא, יש גם סצינות כאלה).

"סינדרום החדר הלבן" בעצם מציג בפנינו סצינה שטוחה. אין בה מספיק עומק כדי שהקורא יוכל להיכנס אליה ולהרגיש אותה, ובמקום זאת, הוא מרגיש כאילו הוא צופה עליה מרחוק, בתחושה מנותקת.

כשאנחנו באים לכתוב סצינה, חשוב שיהיו בה גם תיאורים נוספים. לא רק מה שהכרחי – מי אמר מה, מה הם חושבים, וכדומה – אלא גם מה שיוסיף לתוכה עוד עניין. ועניין לא חייב להיות דבר גרנדיוזי וראוותני שיגרום להם להגיד "וואו" עם כל שורה, אלא אפילו תיאור פשוט של דבר פשוט שיוכל לקבע את הקוראים בתוך העלילה, יחד עם הדמויות.

על מה אנחנו צריכים לחשוב כשאנחנו כותבים את הסצינה?

איפה היא מתרחשת? – איפה קורית הסצינה? בעיר או בכפר?במקום סגור או פתוח? במקום קטן או גדול? איך האווירה שיש שם? יש משהו שיכול להפריע לדמויות לפעול תוך כדי? מה החשיבות של המיקום של הסצינה? למה היא מתרחשת דווקא במקום הספציפי הזה?

מתי היא מתרחשת? – האם הסצינה מתרחשת כמה דקות אחרי זו שקדמה לה? אולי אחרי כמה שעות או ימים? מה המשמעות של מעבר הזמן הקטן או הגדול בינה לבין הקודמת, ומה תהיה הסצינה הבאה שתבוא אחריה? במשך כמה זמן היא מתרחשת? האם יש לחץ בזמן או שהתחושה הכללית די רגועה?

מי נמצא בסצינה? – מי הנפשות הפועלות שהסצינה מדברת עליהן? האם זה אדם אחד שעושה משהו, או שיש איתו עוד אנשים? איך הסביבה שלהם צריכה להשפיע עליהם בתוך הסצינה?

מה הדמויות עושות בסצינה, ולמה? – מה קורה בסצינה? מה החשיבות שלה ושל הדמויות שנמצאות בה? האם הן מדברות בניהן או שזו סצינה עם יותר פעולה? מה האינטראקציה בין הדמויות שנמצאות בה? לאן הסצינה מובילה ולאן הפעולות של הדמויות מובילות אותן? מה המטרה של הדמויות בסצינה הזאת? היא טובה או רעה? מה התחושות שיש להן בתוך הסצינה? איך הן משפיעות על מה שהדמויות עושות?

בכל הדברים האלה צריך להתחשב כשכותבים את הסצינה, אבל אל תיבהלו ותחשבו שזו עבודה קשה מדי לעשות. את רוב התשובות לשאלות האלה אתם כבר יודעים מראש, ככה שכל מה שאתם צריכים לעשות זה לחבר אותם ביחד. נסו לחשוב על מה שקורה לא רק מנקודת המבט שלכם – זו שיודעת הכל – אלא גם אילו לא הייתם יודעים דבר. טיפ למשהו שכדאי לעשות רק אחרי שסיימתם את הכתיבה של הסצינה – נסו לעבור עליה ולראות אם הייתם מבינים אותה מנקודת מבט חיצונית. אם הייתם הקוראים, לא הכותבים, הייתם מבינים מה היא מנסה להעביר? אם כן, אז כל הכבוד לכם! אם לא, אתם צריכים לחזור וללטש אותה.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now