טיפ 20 | כתיבת דיאלוג

1.1K 40 27
                                    

אם אתם כותבים נובלה, אתם כנראה צריכים להשתמש בדיאלוגים. דיאלוג = דו שיח = שיחה בין שני אנשים או יותר. השימוש בדיאלוג נותן לכם, בתור כותבים, שיטה נוספת להעביר מידע, להעמיק את הקשר בין הדמויות ולהעביר עוד רגש בדרכים נוספות שכתיבה חסרת דיאלוגים לא תוכל להעביר באותה צורה. השימוש בדיאלוגים הוא חשוב מאוד כשכותבים נובלה, ואפשר ליפול בהם בקלות אם לא יודעים איך לבצע אותם נכון. לא פעם ראיתי סיפורים טובים מאוד שנפלו על החלק הזה, בין אם זה מבחינת פיסוק, תחביר, שפה, היגיון וכדומה.

אז כשכותבים דיאלוג, כדאי להתייחס לכמה דברים:

פיסוק נמצא גם בדיאלוג: כן, כן, חברים, נתחיל במרכיב החשוב ביותר שצריך לבדוק אותו כשכותבים דיאלוג. שלא כמו כתיבה "רגילה", של תיאורים והסברים, בדיאלוג יש דיבורים, והפיסוק בדיאלוג עלול להיות קצת שונה. למה הכוונה? טוב, נתחיל ב"איך" – איך מפסקים דיאלוגים.

דבר ראשון שחשוב לזכור הוא שפיסוק נמצא גם בדיאלוג! הכוונה שלי כאן היא שלא פעם כותבים מתחילים (ואפילו לא מתחילים), לא מתייחסים לקיום של הפיסוק כשהם כותבים דיאלוג. אין נקודה, אין פיסוק, אין כלום – בעיקר בסוף המשפט.

לדוגמא, שורה כמו זאת:

"מעולם לא הייתה לי הרגשה סתמית" שיי נד בראשו, מתעקש על כך.

היא לא תקנית. למה? בגלל שאין נקודה בסוף המשפט של הדיאלוג. הצורה הנכונה לכתוב שורה כזאת, היא כך:

"מעולם לא הייתה לי הרגשה סתמית." שיי נד בראשו, מתעקש על כך.

או כך

"מעולם לא הייתה לי הרגשה סתמית". שיי נד בראשו, מתעקש על כך.

השיטה הראשונה מומלצת יותר כשכותבים סיפור, והשנייה מומלצת יותר כשכותבים מאמר. הרבה סיפורים שנחשבים "ישנים יותר", מכילים פיסוק שמופיע מחוץ למרכאות בדיאלוגים. זה לא שגוי, אבל זה גם לא תיקני במיוחד, ולכן אני ממליצה לשים את הפיסוק בתוך המרכאות.

שימוש לא תקני נוסף שהרבה כותבים מתחילים משתמשים בו הכפלת סימני פיסוק. למשל, הם שמים שתי נקודות אחרי משפט – אחת בתוך המרכאות ואחת אחריהן, או שמים סימן שאלה בתוך המרכאות ונקודה אחריהן – כל אלה הם שגיאות ממש גדולות. המרכאות הן אמנם עוד סימן פיסוק, אבל הן לא משפיעות על הנקודות או הפסיקים שאמורים להיות שם. אין סיבה להשתמש בשני סימני פיסוק שיתחמו את המרכאות, זה די מיותר.

בתפקיד שלהם, פסיק (,), נקודה (.), סימן שאלה (?) וסימן קריאה (!) הם אותו הדבר. אפשר לשלב אותם כמו ?!, ...?, ...! או ;, אבל אי אפשר להוסיף אותם בין מרכאות. זה כמו שתכתבו בסוף משפט .. , ?. , !. , ,. – כל אלה לא תקינים בשום מצב.

צורה לא תקנית תהיה:

טנא נאנח בגללו פעם נוספת. "מה עכשיו?".

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now