טיפ 32 | ביקורות - איך לתת ואיך לקבל?

311 17 14
                                    

הגענו לשלב שאני חושבת שהוא אחד השלבים הכי חשובים שצריך ללמוד ולהתאמן עליו בתור כותבים שמפרסמים את היצירות שלהם - וזה קבלת ביקורת. עם זאת, צריך גם לזכור שבתור כותבים שמפרסמים את היצירות שלנו באינטרנט, כנראה שנמצא את עצמנו מעבירים ביקורת על יצירות של אחרים. גם זה, כמו קבלת הביקורת, לא פחות חשוב שנדע.

אז נתחיל קודם בלהבין מה זו ביקורת: ביקורת זו תגובה של אדם כלשהו כלפי משהו, בין אם זה טוב או בין אם זה רע. זה יכול להיות על כל דבר שיש. אדם ביקורתי הוא אדם שיש לו המון להגיד על הכל. אני בעצמי אדם די ביקורתי, ואני משתדלת למנף את זה רק למקומות שזה באמת נחוץ בהם XD

כשאנחנו מדברים על ביקורת ספרותית, אנחנו בעצם מדברים על ביקורות של קוראים כלפי היצירות הכתובות. בווטפאד, יש סיכוי קטן מאוד שלא יהיו ביקורות כלשהן כלפי כל יצירה שהיא. בגלל שהווטפאד היא פלטפורמה באינטרנט שמכוסה תחת אנונימיות, לפעמים נותני הביקורת יכולים להרשות לעצמם יותר מדי, ומקבלי הביקורת לא יכולים לדעת איך הם אמורים לקבל את הביקורת שניתנה להם.

כותבים צעירים/מתחילים עלולים להתקשות בקבלת ביקורת, בעיקר אם היא תהיה שלילית, כי עדיין לא יצא להם לפגוש את דעתם של קוראים מנוסים או שהם עדיין לא למדו בעצם איך להתמודד עם ביקורת.

ומה רע כל כך בקבלת ביקורת? זה עניין שתלוי בהרבה משתנים. קודם כל, יש את הדרך בה הביקורת ניתנת ואז יש את הדרך בה הכותב מקבל אותה. ברגע שאחת מהן נעשית בצורה לא טובה או לא נכונה, יכול להיווצר מצב לא נעים.

חשוב להזכיר שיש הבדל בין ביקורת לביקורת בונה. ביקורת היא כל ביקורת, היא יכולה להיות רעה וכתובה בצורה מגעילה ושבכלל לא באה לעזור לכותב (וזו ביקורת שלא כדאי להקשיב לה ולהימנע מלכתוב בעצמנו), ויכולה להיות ביקורת בונה - אחת שנועדה לעזור לכותב להבין איפה הוא טועה ואיפה הוא יכול להשתפר כדי להפוך את הכתיבה שלו לטובה יותר.

יש המון מה לכתוב על זה אז אני מקווה שאצליח לכסות את הכל XD

נתחיל בכל עניין קבלת הביקורת, כי הספר הזה נועד בעיקר לכותבים, וכותבים הם הקהל שצריך ללמוד מהביקורת.

אז השאלה הראשונה היא: איך מזהים ביקורת לא טובה שנועדה לפגוע? קודם כל, צריך לדעת שכל מי שכותב ביקורת רעה הוא מישהו שכנראה מעוניין רק להוריד אתכם, אפילו אם זה עלול להיות במסווה של כוונה טובה. תגובות שהתוכן שלהן בא להראות לכם כמה אתם גרועים בכתיבה וכמה הסיפור שלכם גרוע הן תגובות שכדאי לחלוף מעליהן ולהתעלם מהן. תגובות כאלה יהיו בעלות תוכן שיעליב אתכם בכוונה (אפילו ברמה האישית) וכנראה יהיו בו גם מילים לא נעימות, כמו "מפגר" או "טיפשי", ללא שום הסבר מעבר לכך. תגובות כמו:

"איזה סיפור מטומטם."

"איזו דמות סתומה."

"הסיפור הזה לא הגיוני."

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now