טיפ 11 | תקציר

1.2K 63 51
                                    

אחרי שהכותרת והכריכה משכו את העיניים של הקורא, הוא בדרך כלל יגיע אל התקציר, וזה השלב הקריטי באמת. הרגע שבו הקורא בודק את התקציר זה הרגע שבו הוא יחליט אם לקרוא את הסיפור שלכם או לא.
המון פעמים כותבים בונים את התקציר שלהם באותו סגנון ובאותה אווירה, ולרוב גם יוסיפו יותר פרטים פחות חשובים על פני הפרטים החשובים.

כדאי לזכור שמה שמושך את העין יותר הוא מה שנראה שונה. אל תנסו לכתוב את התקציר שלכם כמו כל תקציר שראיתם עד עכשיו. נסו לחפש דרך שבה תוכלו לומר את מה שאתם רוצים לוצר בצורה הכי מעניינת שתוכלו.

למשל, תנסו להימנע מלהתחיל את התקציר שלכם במשפטים כמו: "היי, אני...", "*** נערה רגילה לגמרי...", "*** בת ה-*** היא...", "*** אף פעם לא היה כמו כולם..." וכדומה. אלה משפטים שהשתמשו בהם אינספור פעמים בתקצירים, ולכן הם יהיו פחות מעניינים לקורא, גם אם התוכן של התקציר דווקא כן. תקציר טוב לסיפור לא רק צריך להראות לקורא מה הוא מתכנן לקרוא, אלא לגרום לו לפתח ציפייה והתרגשות לגבי מה שהוא יימצא בפנים.

אז איך עושים את זה? הנה כמה טיפים (:

קודם כל, הנה כמה נקודות שכדאי לזכור כשמעוניינים לכתוב תקציר:

אל תכניסו פרטים מיותרים

פרטים מיותרים, משמע פרטים שלא צריכים להיות בתקציר ולא באמת מוסיפים לו. למשל, המראה של הדמות, המצב המשפחתי המורחב שלה (אם זה לא רלוונטי. למשל, אם הדמות יתומה ויש לה רק אח אחד ששומר עליה, זה כנראה יכול להיות חשוב), הגיל שלה, מה היא אוהבת ללבוש, למה הדמות עושה דברים ואיך הם קורים. את כל הדברים האלה, הפרטים הקטנים, צריך להשאיר לסיפור עצמו. אם יש בסיפור שלכם עולם ובו חוקים מיוחדים, אין צורל להתחיללפרט עליהם ולהסביר יותר מדי כבר בתקציר. תקציר - משמע קצר. גם אם התקציר ארוך מאוד, ביחס לפרקים, הוא עדיין יהיה קצר, והוא צריך להיות תמציתי ומיידע בו זמנית. נסו לבדוק תקצירים של ספרים שיצאו לאור ועברו עריכה מקצועית ותשימו לב איך הם כתובים. איך יודעים מה מיותר ומה לא? תחשבו מה משפיע על העלילה ומה הקורא צריך לדעת כדי להיכנס לרגע לעולם שאתם מציגים לפניו. למשח, אם זה סיפור אקשן אפוקליפטי, תכתבו מה מאיים עליו או מה הרס אותו, אבל תשתדלו שלא לפרט יותר מדי על איך ולמה. את הדברים האלה תוכלו להוסיף בסיפור עצמו.

תכתבו את הדברים החשובים

זה בעצם ההיפך מלא להכניס את הפרטים המיותרים, וכתבתי על זה קצת בסוף הפסקה ההיא. הדברים החשובים זה בעצם מה שהקורא צריך לדעת כדי להבין לאן הסיפור הולך. לפעמים, יש סיפורים שהתקציר שלהם מעורפל מאוד או הולך לכיוון אחר לחלוטין מהנושא שעליו הוא מתמקד, וזה מצב רע שלא כדאי להגיע אליו אם זה לא מכוון.
אז מה כדאי לכתוב? מי הדמות הראשית (אלא אם כן יש כמה, ואז מומלץ להתחיל בתיאור הסביבה הכללית ולהוסיף מי הדמויות הראשיות), איך השגרה שלה נראית, מה גורם לשגרה שלה להשתנות (הבעיה המרכזית שמניעה את הסיפור), ומה עלולות להיות הבעיות שלה בדרך. לא חייבים לכתוב הכל, ולא חייבים להתמקד דווקא בדוגמאות האלה. לפעמים אפשר לכתוב אפילו ציטוט יחיד בתור תקציר (וזה תלוי בסיפור עצמו, כי יש סיפורים שזה מתאים ויש סיפורים שזה פחות מתאים. לפעמים, אפשר גם לשלב ולהתחיל בציטוט ואז להמשיך לתקציר עצמו). נסו שלא ללכת סחור סחור. תגיעו לעיקר אבל תשתדלו שלא לגלות יותר מדי מידע שעלול להרוס גורמי הפתעה שמצפים לקוראים בהמשך.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now