טיפ 15 | תיאורים

1.3K 61 102
                                    

החלק הזה יצא לי 2,687 מילים! היה מתיש, אז אני מקווה שהיה שווה את זה! (:

--- --- ---

תיאורים הם הדבר ה כ י ח ש ו ב שיש בסיפור. בלעדיו, כתבתם תסריט, ואחד קלוש, כי גם בתסריט יש תיאורים. ההבדל בין סיפור עצמאי לבין תסריט זה שסיפור יכול לעבוד מבלי עיבוד למסך. הטעות הכי גדולה שכותבים מתחילים עושים זה לא לכתוב מספיק תיאורים ולהאמין שבגלל שהכל נמצא אצלם מסודר בראש, ככה יהיה גם עם הקוראים. בפועל, ברגע שהכותב לא מתאר או מתאר בקושי, הקורא נשאר מבולבל ומסיק דברים לא נכונים ממה שקורה בעלילה.

אני עדיין מתקשה עם תיאורים. לפעמים זה ממש קל לי וזורם לי על הלשון, ולפעמים אני מוצאת את עצמי בוהה מול המסך, ממלמלת וריאציות שונות ומשונות ומנסה למצוא את המילים שאני לא מצליחה למצוא, ואז יוצאת מתוסכלת. אני בטוחה שחלק מכם מכירים את התחושה הזאת.

אז, להלן אציג לפניכם כמה טיפים בנוגע לתיאורים שבתקווה יוכלו לעזור לכם יותר (:

תקראו: הדבר שהכי עוזר לי לשפר את התיאורים שלי זה לקרוא ספרים. בגלל שספרים (אמיתיים, שיצאו לאור, לא כאלה באינטרנט, כן?) עברו עריכה על ידי איש מקצוע ונבחרו בקפידה כדי להתפרסם. ברוב המקרים (כי יש גם יוצאים מין הכלל) התיאורים שם יהיו טובים, בין אם זה תיאורי רגשות או תיאורי מראה. ככל שאתם קוראים יותר ככה אתם לומדים יותר מה אפשר ומה אי אפשר לעשות בכתיבה, איך אפשר לתאר דברים בצורה מובנת ואיך להשתמש במילים בשביל להסביר את מה שאתם רואים בראש שלכם. עברתי על זה בחלק הראשון של הספר הזה ואעבור על זה גם כאן, כי בעיניי זה טיפ מצוין. אפשר להשתפר מלימוד עצמי, ואפשר ללמוד גם מאחרים ומהעבודות שלהם, לדעת איך קוראים לדבר המסוים הזה או איך לתאר תנועה מסוימת. אם אתם כותבים פנטזיה לנוער, נסו לקרוא ספרים פנטזיה לנוער, אם אתם כותבים אירוטי, תקראו ספרים אירוטיים (אלא אם כן אתם פחות מבני שמונה-עשרה ואז... די אסור למכור לכם את זה), אם אתם כותבים ספרים למבוגרים, תקראו ספרים למבוגרים, משלב השפה משתנה בין קהל יעד לאחר, ולדעת למי אתם פונים זה דבר חשוב מאוד כשכותבים סיפור.

אל תחזרו על אותן מילים: במקרה ויש שיח בין שתי דמויות, תשתדלו שלא לחזור כל הזמן על המילה "אמר/ה". חזרה על אותן מילים ואותם תיאורים או אותו סגנון תיאורים יגרום לכתיבה להישמע יבשה וחוזרת על עצמה, ועל כן פחות מעניינת. נסו להשתמש במילים נרדפות, או במילים שיכולות להחליף מילים אחרות. למשל, אפשר לכתוב במקום "אמר" את המילים "התלונן", "גער", "זעף", "גיחך", "סילף", "טרטר", "הציק", "מלמל", "צעק", "נחר", "הצהיר", "ביקש", "תבע", "יבב", "ציין", "העיר", "פסק" וכדומה. בנוסף, אפשר לוותר על מילות ה"אמר" אחרי המשפט שהדמות אומרת ולהוסיף פועל כלשהו שהיא עשתה תוך כדי, למשל, "טפח על שכמו", "החזיק אצבעות", "נקף אצבע", "לקח נשימה עמוקה", "השפיל מבט", "צמצם את עיניו" וכדומה. לפעמים, אפשר אפילו לוותר על לכתוב תיאור מסוים לאחר משפט של הדמות, אבל זה במידה ואין צורך בכך, אם הדמות לא עושה משהו מיוחדת או נשמעת שונה, ואם השיחה מתנהלת בין שני צדדים בלבד. מומלץ לא להוסיף תיאור אחרי משפט של הדמות רק כאשר אין בתיאור צורך, ולא בגלל שאתם לא מעוניינים בכך. תיאור זה דבר חשוב, אסור לזלזל בו.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now