טיפ 27 | הקונפליקט המרכזי

453 22 18
                                    

בואו נדבר על הקונפליקט המרכזי – מה שמניע את העלילה קדימה, בעצם.

מהו בעצם הקונפליקט המרכזי? הקונפליקט המרכזי הוא בעצם הבעיה המרכזית מולה הדמות הראשית מתמודדת – זו שמופיעה בתחילת הסיפור ונפתרת בסופו. להבדיל מקונפליקטים משניים – קונפליקטים פחות דומיננטיים שיכולים להשפיע על העלילה ועל הקונפליקט – הקונפליקט המרכזי נמתח על גבי כל הסיפור. קונפליקטים משניים הם בעיות קטנות יותר שיכולות להשפיע על העלילה ואפילו לעזור לפתרון של הקונפליקט, אבל הן יוכלו להתחיל גם באמצע הסיפור או להסתיים ממש בהתחלה שלו ואפילו להתפזר על גבי העלילה השלמה, ובעצם ישמשו יותר ככלי שיעזור להגיע לסוף הסיפור או להוסיף לו או לדמויות עוד נפח ועניין.

למה אנחנו צריכים את הקונפליקט המרכזי? זו שאלה די טיפשית, כן, אבל חשוב להשיב גם על זה. הקונפליקט המרכזי הוא בעצם מה שיקדם את הסיפור ומה שיניע את הדמות הראשית ואת שאר הדמויות קדימה. הגילוי של הקונפליקט המרכזי יהיה נקודת הפריצה של הסיפור, ועליו הסיפור בעצם יתבסס.

מה ההבדל בין הקונפליקט המרכזי לבין הקונפליקטים המשניים? חוץ מזה שהקונפליקטים המשניים יהיו פחות דומיננטיים בעלילה ואפילו יהיה אפשר להכניס כמה מהם בתוך העלילה השלמה, הם, שלא כמו הקונפליקט המרכזי, לא חייבים להתקיים בסיפור. למשל, בסיפור קצר יהיה רק קונפליקט מרכזי אחד, לרוב, או אחד מרכזי ואחד משני, בהתאם לאורך העלילה. התפקיד של הקונפליקטים המשניים הוא להביא יותר עניין בהתקדמות של הדמויות מול הקונפליקט המרכזי, לתת להן יותר נפח, להקשות על ההתקדמות של הדמויות בעלילה ואפילו לעזור להתקדמות שלהן לקראת הפתרון. מבחינת השילוב שלהם בעלילה, זה כבר משהו שצריך לעבוד עליו ולנסות אותו הרבה. אני אשתדל לכתוב על זה יותר בחלק נוסף בספר הזה (:

סוגי קונפליקטים: לכל ספר כלשהו יש קונפליקט מרכזי, ויש כמה סוגים של קונפליקטים שיכולים להיות במרכז:

אדם VS אדם – הדמות הראשית מתמודדת נגד דמות אחרת שמהווה את האיום המרכזי, למשל, נבל על או אדם שרוצה לפגוע בה. למשל: הג'וקר מול באטמן.

אדם VS עצמו – הדמות הראשית מתמודדת מול הנפש שלה ומול מה שהיא מרגישה. הבעיות המשניות הן חיצוניות והן משפיעות על הבעיות הפנימיות של הדמות שמהוות את המאבק המרכזי בסיפור. למשל: הנערה הדנית (המסע הפנימי שעובר על הדמות הראשית).

אדם VS הטבע – הדמות הראשית מתמודדת מול איום חיצוני שאינו מושפע מיישויות אחרות ואינו נמנע. למשל: ארמגדון.

אדם VS החברה – הדמות הראשית מתמודדת מול איום קולקטיבי שמגיע מהחברה שבתוכה הוא נמצא. למשל: רומיאו ויוליה.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now