טיפ 9 | ז'אנרים וקטגוריות

1.2K 74 47
                                    

ז'אנר, או בעברית, סוגה ספרותית, הוא הנושא הכללי שהסיפור שלכם משתייך אליו, כגון רומנטיקה, פנטזיה, הרפתקאות, דרמה, קומדיה, אקשן, מתח וכדומה, והוא עוזר לקוראים לדעת על מה הוא בערך ובכך לדעת האם הוא יוכל לעניין אותם.

ז'אנר הוא חלק מאוד חשוב לסיפור, אל תטעו! גם אם אתם לא רושמים אותו לעצמכם והוא פשוט מרחף באוויר כדבר מובן מאליו, הוא קיים תמיד. הז'אנר עוזר לקהל היעד שלכם להגיע אל מה שכתבתם ולדעת עליו קצת יותר לפני שהם בכלל ניגשים לבחון את העלילה עצמה.

לסיפור יחיד יכולים להיות כמה ז'אנרים, ובעצם, סיפור עם ז'אנר אחד בלבד יהיה סיפור משעמם מאוד ובלי הרבה מאוד עלילה. לסיפור, כמו לדמויות עצמן, יש רבדים שונים, ויכולים להיות לו כמה ז'אנרים שיתאימו לו, כאשר לרוב יש לו ז'אנר מרכזי אחד ואחרים קטנים יותר. הז'אנר המרכזי הוא הז'אנר המודגש ביותר בסיפור, זה ששמים לב אליו מיד.

למשל, הספר "ארץ האגדות" של כריס קולפר נמצא בז'אנר הפנטזיה, אבל יש בו גם הרפתקאות, מתח ואקשן. לעומת זאת, הספר "זה" של סטיבן קינג נמצא בז'אנר האימה, ויש בו גם פנטזיה ודרמה ומסע התבגרות.

איך אפשר לדעת מה הז'אנר המרכזי? בקלות. הנושא הכי מדובר בסיפור שלכם הוא הז'אנר המרכזי שלו. למשל: סיפור אהבה על מאפיה יהיה שייך לז'אנר הרומנטיקה, גם אם סגנון המאפיה נחשב לאקשן או מתח. סיפור הרפתקאות שמתרחש בעולם עתידני בסגנון מדע בדיוני יתאים יותר להרפתקאות מאשר למד"ב. סיפור שמתרחש בעולם של קסם אבל העלילה העיקרית מדברת על נישואיי הנסיכה ועל הדרך בה היא מתאהבת בבחור שהיא רוצה או לא רוצה כנראה יתאים יותר לרומנטיקה מאשר לפנטזיה, גם אם יש שם דרקונים. הז'אנרים האחרים שגם מתאימים לסיפור אבל לא יכולים להתאים לו יותר מדי יהיו תת-ז'אנרים, נושא שמופיע בסיפור אבל לא משפיע יותר מדי על העלילה.

אם הסיפור שלכם מתאים לכמה קטגוריות, אתם בהחלט יכולים לבחור באיזו קטגוריה לשים אותו (סיפור על אנשי זאב וערפדים יכול להתאים לפנטזיה, על טבעי, אנשי זאב או ערפדים, תלוי בצורה בה הסיפור בנוי), אבל הקפידו לחשוב טוב טוב לפני שאתם בוחרים, כי אולי בכל זאת קטגוריה אחת מתאימה יותר מאחרת.

הערה נוספת: פאנפיקים, ספרות מעריצים, תהיה תמיד תמיד תמיד תחת קטגוריית הפאנפיקים (בווטפאד, ספרות חובבים). לא משנה באיזה ז'אנר הסיפור עצמו, כל עוד הוא פאנפיק הוא צריך להיות בקטגוריה הזאת! זה יעזור לקוראים שלכם למצוא אותו בצורה טובה יותר.

בנוסף, אם הסיפור שלכם הוא סיפור קצר, מומלץ לשים אותו תחת הקטגוריה של "סיפורים קצרים". אם לא תשימו אותו שם זה לא באמת משנה, כי סיפור קצר זה לא ממש ז'אנר, אלא יותר התאמה לקוראים שמעדיפים עלילות קצרות יותר. אישית, אני ממליצה לשים סיפורים כאלה תחת אותה הקטגוריה.

לווטפאד יש עדכון חדש שעכשיו החיפוש הוא לא לפי קטגוריות אלא לפי תגיות. ככה שהקטגוריות שאתם בוחרים הם חלק מהתגיות של הסיפור שלכם. בצורה הזאת, קל יותר לקוראים למצוא סיפורים לפי המאפיינים שלהם ולא רק לפי ז'אנרים.

אבל, וזה אבל חשוב - אל תשימו סתם תגיות שלא קשורות לסיפור שלכם! יש מספר מוגבל לתגיות שאפשר לשים, אז כדאי להוסיף את אלה שהכי מתאימות לסיפור שלכם. אם תשתמשו בתגיות שלא קשורות לסיפור שלכם, אתם עלולים להפסיד קוראים.

תת-ז'אנרים נוספים הם: בלשי, מערבון, ערפדים, אנשי זאב, זומבים, דרקונים, התבגרות, מלחמה, היסטורי, פשע, אסונות, , טרגדיה, סאטירה, רומן מכתבים, הומו-לסבי (יש ז'אנר כזה, תשאלו את ויקיפדיה), אירוטי, ביוגרפי (בווטפאד יהיה ב"לא בדיוני"), קומיקס, ילדים וכדומה~

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now