טיפ 13 | בניית העלילה

1.4K 65 43
                                    

עוד לפני שאתם בכלל מתחילים לכתוב, תחשבו על הסיפור היטב. מאוד קל להתחיל לכתוב את הרעיון הכללי שיש לכם, אבל מבלי לחשוב עליו עוד קצת, כנראה תמצאו את עצמכם נתקעים בפרק הראשון או השני כי לא יהיה לכם מושג מה הולך לקרות ומה הדמויות שלכם יעשו.

כן, יש פעמים שאתה עדיין לא יודע מה יהיה הסוף ומה יקרה בין לבין בתוך הסיפור, וזה בסדר לגמרי כל עוד יש לכם התחלה ידועה מראש שאחריה תוכלו לבנות עוד את העלילה. הבעיה שנוצרת כאשר מתעלמים מהחשיבה ההתחלתית וממהרים לכתוב את הסיפור זה שנקלעים לדבר הנפלא הזה שנקרא – חורים בעלילה. למי שלא יודע, "חור בעלילה" זה מונח שמסביר את השאלות הבלתי מוסברות לגבי התרחשויות לא ברורות במהלך הסיפור שהורסים את ההיגיון שבו. זה קורה הרבה פעמים, אפילו בסדרות ובסרטים של אנשי מקצוע. הדרך להפחית את הפוטנציאל שיימצאו בעלילה שלכם חורים היא לחשוב על כל התשובות מראש, או לפחות על רוב התשובות החשובות של העלילה. וחשיבה לוקחת זמן, אז אל תתבאסו אם אתם לא מצליחים למצוא תשובות על הרגע הראשון. יש לי כמה וכמה סיפורים שלקחו לי כמה שבועות, אפילו חודשים, עד שהגעתי לתשובה טובה לגבי ההתרחשויות שנמצאות בהן, וזו הסיבה שלפעמים אפשר להבחין שיש פרטים שפתאום הגיעו באמצע הסיפור (אחמ אחמ הטבעת של ג'ס שמוזכרת באיזה פרק 30 פלוס מינוס, איפה היית במשך כל הזמן הזה?). עצה ממני: לפעמים עדיף לא למהר לפרסם. בעצם, כמעט תמיד כדאי לא למהר לפרסם. אם יש לכם אפשרות לחכות עם הפרסום – לכו על זה.

אז איך בונים את העלילה? דבר ראשון – חושבים על קונספט. הקונספט זה הרעיון הראשוני שממנו העלילה של הסיפור שלכם תבנה. לפעמים, הקונספט הראשוני ומה שיוצא בסוף יכולים להיות שונים לגמרי אחד מהשני (למשל, הסיפור שלי, "ביש מזל", הוא הגרסה השנייה לרעיון ראשוני שלא הצלחתי להוציא לפועל), ולפעמים זה לגמרי בסדר.

לפעמים אנחנו לא יכולים לכתוב משהו מסוים, לא משנה עד כמה נרצה בכך, וזה בסדר. צריך לזכור שכותב טוב זה לאו דווקא כותב שיכול לכתוב הכל, אלא כותב שיודע מה הצדדים החזקים שלו ומנצל אותם לטובתו.
אם אין לכם קונספט לסיפור תמיד תוכלו לחפש השראה, והשראה יכולה לבוא מכל מקום (ראו את אחד הטיפים הקודמים שלי שמדברים על השראה~). אבל, וזה חשוב, אם אין לכם השראה, ואם אתם לא מוצאים אחת, אל תנסו בכוח! לנסות בכוח זה הדבר הכי רע שיכול לקרות לכם במהלך הכתיבה. אם זה לא קורה, אולי כדאי לתת לעצמכם כמה זמן עד שזה יגיע.

אחרי שיש לכם קונספט, הגיע הזמן לשאול שאלות שיעזרו לכם לבנות את העלילה. למשל:

מי הדמויות הראשיות?

מה הסגנון של הסיפור (קומי/אפל/קליל/טראגי וכו')?

באיזה עולם הסיפור מתרחש?

מה חשוב לך להביא לסיפור (מסר מעצמך, משהו חדש שלא כותבים עליו בדרך כלל וכו')?

האם הוא ריאליסטי או פנטסטי?

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now