טיפ 31 | מטאפורות ודימויים - מתי זה טוב ומתי זה לא?

1K 29 13
                                    

אז כמו שכותבים מנוסים יותר יוכלו לומר לכם – דימויים ומטאפורות זה חלק חשוב מאוד מהכתיבה הספרותית. בעזרת הדימויים והמטאפורות אנחנו יכולים להסביר דברים בסיפור שלנו בצורה הרבה יותר ברורה ורגשית תוך ניצול גדול של הדמיון של הקורא.

הדימויים והמטאפורות חשובים לסיפור כי הם ייתנו יותר טעם לכתיבה שלכם. במקום לתאר הכל בצורה סטטית ויבשה, דימויים יכולים לתת לתיאורים שלכם יותר חיים, צבע ועניין.

דימוי הוא לקחת את מה שאתם רוצים לתאר ולמצוא לו מכנים משותפים עם משהו אחר שמוכר לרוב הקוראים שלכם, ככה שבמקום לתאר אותו במדויק ולהשקיע את רוב הזמן והכוח שלכם במציאת תיאור מתאים למה שאתם רוצים לכתוב, תוכלו לשלוח אותם לדמיין משהו אחר שיוכל לגרום להבין בצורה הכי טובה למה התכוונתם.

למשל, במקום לתאר כלב שמנמן ונמוך עם רגליים עבות, תוכלו לכתוב שהוא נראה כמו היפופוטם קטן, או למשל, לתאר אדם צנום ורזה מאוד כמקל שעלול כל רגע להישבר.

הדימויים בדרך כלל יבואו עם מילה מקדימה או צירוף מילים מקדים של השוואה (שיש לו מכנה משותף עם משהו אחר) או הקבלה (שהוא כמו משהו אחר, רק יותר או פחות ממנו במובן מסוים), כמו "כ-", "כמו", "כאילו", "דומה ל-", "מזכיר", "יותר מ-", "פחות מ-" וכדומה.

להבדיל מדימויים, מטאפורות לא באות להציג את ההשוואה בין הדבר המתואר לדבר שמתאר אותו, אלא מציגים שני מונחים משני נושאים שונים ומחברים בניהם. התיאור המטאפורי בדרך כלל יהיה יותר עמום בכוונה שלו ויוכל לקחת את התיאור לכמה מקומות שונים, אך לרוב, השימוש במטאפורה יהיה ברור מאוד בכוונה שלו (אחרת, המטאפורה כנראה תהיה לא טובה כי לא יבינו אותה). התיאור המטאפורי יישמע ביזארי ולא הגיוני אם יתייחסו אליו בצורה מילולית, אבל כמטאפורה, הוא יישמע הגיוני לחלוטין, ולכן יהיה אפשר לזהות אותו כמטאפורה.

למשל, התיאור "גשם של אבק" הוא מטאפורה. גשם מיוחס למשקע החורפי הספציפי הזה, לכן אין דבר כזה גשם של אבק, ולכן אפשר להבין את המטאפורה כמצב בו אבק התפזר מלמעלה כאילו היה גשם. עוד דוגמא תוכל להיות "הבשורה חנקה את גרונו" (תסלחו לי, אין לי שמץ של מושג איך אני אמורה להקריץ עכשיו מטאפורות XD). הבשורה לא באמת חנקה את גרונו, וגרונו לא נחנק, אבל מעצם שמיעת הבשורה הזאת הוא הרגיש כאילו הגרון שלו נחנק, כי הוא התקשה לנשום בגלל ההלם.

בנוסף למטאפורות האלה, ישנן גם מטאפורות מתות. אלה מטאפורות מוכרות שהשתמשו בהן המון עד שכבר הפכו לחלק מאוצר המילים שלנו, למשל "צחנת מוות" או "שתיקה רועמת". אלה הן מטאפורות מוכרות שמחזקות רגשית את הכוונה שלהן בעזרת הגזמה או ניגוד.

אז מתי נשתמש בדימויים ומטאפורות? כותבים שעדיין לא מנוסים מספיק יגידו לכם שחייבים להכניס כמה שיותר דימויים ומטאפורות, או שחייבים להשתמש בהם המון וכמה שרק אפשר. אז כן, זה לא נכון, וזה אפילו יכול להרוס לכם את הסיפור לגמרי.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now