טיפ 17 | תקצורים

579 41 13
                                    

חלקכם בטח חושבים על מה לעזאזל אני מדברת. אז היי, הנה ההסבר! D:

אז ככה, "תקצור" זה אחד הטיפים היותר מוצלחים בעיניי בשביל לבנות את העלילה בסיפור שלכם. יכול להיות שאתם מכירים אותו בשם אחר או אפילו ללא שם מדויק, אבל ככה אני נוהגת לקרוא לזה.

אז מה זה בעצם? טוב, תקצור, שלא כתוב תקציר, הוא כתיבת המהלכים שקורים בסיפור. זאת אומרת, כאשר אני כותבת תקצור אני רושמת את התפתחות העלילה בנקודות, בלי ציטוטים ובלי תיאורים ובלי מחשבות, רק את הדברים החשובים שמובילים את העלילה לאן שהיא. 

את התקצור אני ממליצה לכתוב תוך כדי שאתם מדמיינים את העלילה כסרט נע. ככה, אפילו שאין לכם רעיון, אתם פשוט מדמיינים מה אמור לקרות אחר כך, וזה בדרך כלל עובד (לפחות בשבילי). אתם זורמים עם הרעיונות שלכם ורואים לאן הם מגיעים בלי לפחד שהם יצאו רע או יובילו אתכם למחסום, ואז תיאלצו למחוק את כל מה שכתבתם. בפועל, אם זה קורה בתקצורים, אתם כנראה תמחקו רק כמה שורות, ולא עמודים.

למה תקצורים זה דבר טוב?

זה עוזר לך לדעת לאן העלילה הולכת: מכירים את זה שאתם כותבים וכותבים אבל בעצם אין לכם מושג לאן העלילה מובילה? אז בשביל זה נועדו התקצורים. התקצורים, לא רק שעוזרים לך לזכור מה ההתפתחות בעלילה שלך, למקרה שאי פעם תשכח, אלא גם נותנים לך מושג כלשהו לאן אתה אמור להגיע. זה מסייע לך לדעת אילו פרטים קטנים אתה יכול להוסיף כדי להוסיף עוד נפח לסיפור ומה אתה אמור לכתוב בשביל להגיע לנקודות שרשמת לעצמך.

זה עוזר לך לבנות את העלילה עצמה אם יש לך רק רעיון: זו בעצם הסיבה העיקרית שאני אוהבת להשתמש בתקצורים. להבדיל מהכתיבה של הסיפור עצמו, בתקצור אתה חושב אך ורק על ההתקדמות של העלילה (כמו שאמרתי קודם), אין ציטוטים, אין רגשות, אין פעולות, אין מחשבות, אין כלום חוץ מהסבר לאן העלילה הולכת, איך ולמה. כבר כמה וכמה פעמים השתמשתי בתקצורים בשביל שתהיה לי עלילה שלמה ובנויה לרעיונות חלקיים שהיו לי, ותאמינו לי, אין הרגשה יותר טובה מלבנות את הרעיון הקלוש שלכם לעלילה מגובשת. בנוסף, אצלי (לא יודעת אם גם אצל אחרים זה יכול לפעול), תוך כדי שאני כותבת את התקצור הרעיונות לתפניות בעלילה עולים לי ישר, כולל הסיבות שלהם, וככה יוצא שלא רק שיש לי את הרעיון הכללי, יש לי גם את מה שקורה בו, את הבעיות והתשובות שיש לו, ואפילו למה ואיך הדמויות הגיעו לאן שהם הגיעו.

טיפ ממני: אם קורה משהו חשוב שקשור למה שהדמויות אומרות או עושות, תרשמו את זה בתקצור כדי שתדעו מה הסיבה שהעלילה הלכה לאותו כיוון שכתבתם. למשל, "היא אמרה לו ש...", "תוך כדי שהוא *** נזכר...", "היא ראתה בזווית העין *** ובגלל זה אמרה..." וכדומה. זה יקל עליכם את העבודה בצורה מדהימה.

זה מושלם לסיפורים קצרים: בגלל האורך שלהם, תקצור לסיפור קצר יכול להיכתב מההתחלה עד הסוף מבלי להתחשב בדברים אחרים שעלולים להשפיע על העלילה. שלא בדומה לסיפור ארוך, בסיפורים קצרים אין יותר מדי תפניות, ולכן אתם יכולים להתמקד בקו העלילה היחיד שיש שם. בגלל האורך של הסיפור, הסיכוי שיעלו לכם רעיונות אחרים לעלילה קטנים יותר (אם כי אפשריים), ולא תצטרכו לבלות כמעט נצח בלרשום את התקצור של הסיפור. מהניסיון שלי, תקצור לסיפור קצר יכול לנוע בסביבות אלף מילים, זאת אומרת, פחות מאורך עדיף של פרק באינטרנט.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now