טיפ 33 | 10 טעויות שכותבים מתחילים עושים

754 39 54
                                    

אז קודם כל, ולפני הכל, כל מה שנכתב כאן הם דברים שלמדתי מניסיוני האישי ככותבת. אלה לא חוקים שחקוקים בסלע, אבל אלה דברים שחשוב לי שישימו לב אליהם, בעיקר כותבים צעירים ומתחילים שמעוניינים לקחת את הכתיבה ברצינות.

אז, בואו נתחיל D: הנה 10 טעויות שכותבים מתחילים עושים:

1 - לנסות להיות מישהו אחר

זה בעצם הטעות הכי הכי הכי נפוצה אצל כותבים מתחילים. אפשר לקרוא לזה העתקה, אפשר לקרוא לזה חוסר רעיון ואפשר לקרוא לזה ניסיון לשכפל הצלחה של מישהו אחר. בין כה וכה, הסיבה זהה, וזה הרצון להיות מישהו אחר שהוא יותר מצליח.

בפועל, זה אף פעם לא עובד. אני רוצה להסביר על זה קצת יותר מקרוב: אני מדברת כאן בעצם על כותבים מתחילים שקוראים לראשונה סיפור בסגנון מסוים ואומרים לעצמם שהם גם רוצים, בין אם זה בגלל העולם או בגלל הכתיבה או בגלל ההצלחה של הסיפור, ובעצם מוצאים את עצמם, במודע או לא במודע, מעתיקים הרבה דברים מאותו סיפור מצליח.

זה יכול להיות כל דבר – מלנסות לכתוב כמו מישהו אחר עד להעתיק את כל הקונספט הכללי של העלילה. בדיעבד, יוצא שכל ההשקעה על כתיבת הסיפור הזה תיגמר בבזבוז זמן ענק במקרה הטוב, ובגניבה בגלל זכויות יוצרים במקרה הרע. בתור כותבים שבאמת רוצים להצליח, הדבר האחרון שאתם רוצים זה להיות מפורסמים בתור אלה שכותבים כמו מישהו אחר. זה לא יעזור לכם להשתפר וזה לא יעזור למוניטין שלכם להיות טוב יותר. אנשים זוכרים את אלה שעשו משהו שונה לראשונה. אף אחד לא יזכור את ההוא שעשה משהו שכבר נעשה מאה פעם, ואף אחד בבירור לא יאהב את זה שמנסה להעתיק את סגנון הכתיבה של מישהו אחר.

וזה מבלי להזכיר את זכויות היוצרים, שזה לא רק מזלזל בכותב המקורי, פוגע בו ולא מכבד אותו, זה גם לא חוקי, ובמקרה הכי גרוע יכול להיגמר בבית משפט (אני מפחידה בכוונה כדי שלא תעשו את זה XD).

אז לפני שאתם מתחילים לכתוב סיפור כלשהו או שלא יצא לכם עדיין ונתקלתם בזה – תנסו לחשוב על משהו חדש שיהיה שלכם. זה לא רק יעזור לכם עם הכתיבה, זה גם יהיה הרבה יותר כיף.

2 - להתעלם מעריכה

עוד דבר שלתומי לא עשיתי עד לפני... ארבע שנים בערך, הוא לא לעבור ולערוך את מה שאני כותבת. התוצאות היו בעיקר שגיאות הקלדה, שגיאות תחביר ופיסוק שלא שמתי לב אליהם, ובמקרים גרועים מאוד גם חוסר עקביות בעלילה או עלילה שלא בנויה כמו שצריך.

וזה רע, גבירותיי ורבותיי, זה רע. אם אנחנו לא טורחים לערוך את מה שאנחנו כותבים, אנחנו מפרסמים תוצר לא גמור שלא עושה חסד עם הכתיבה שלנו. חומר לא ערוך הוא בעצם דלדול של הכתיבה שלכם בכמה רמות, ואם לא נערוך את מה שאנחנו עושים, אפילו פעם אחת, אנחנו עלולים לגרום לקוראים שלנו לחשוב שאנחנו מתחת למה שאנחנו באמת.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now