טיפ 8 | נושא הסיפור

1.4K 93 28
                                    

אז סיימתם לכתוב סיפור ובא לכם להתחיל אחד חדש, או אולי בכלל החלטתם להתחיל לכתוב בפעם הראשונה. בין אם זו האפשרות הראשונה או השנייה, בשביל להתחיל את תהליך הכתיבה קודם כל צריך למצוא רעיון. בין אם אין לכם רעיון בכלל ובין אם יש לכם יותר מדי רעיונות ואין לכם מושג מה לבחור, הנה כמה עצות שיוכלו לעזור לכם לבחור.

1. תכתבו על משהו שאתם אוהבים - זה בעצם הרעיון הכי חשוב בכתיבה. אם אתם לא כותבים על משהו שאתם אוהבים, אז למה התחלתם לכתוב את הרעיון, בעצם? הכי חשוב זה לכתוב על נושא שמעניין אתכם, שאתם אוהבים ושמושך אתכם. למשל, אני מתעניינת בעיקר בפנטזיה, מדע בדיוני, אימה ועלילות בלשיות, אז סביר להניח שאתעניין מאוד בקריאה ובכתיבה על הנושאים האלה. אם יצא לכם לראות את הסיפורים שפרסמתי כאן בטח הבחנתם שהרוב הוא בז'אנר הפנטזיה. הסיבה שרוב הסיפורים שלי הם בנושאים האלה היא כי אני מתעניינת בז'אנר וברעיונות האלה.

נסו לחשוב מה אתם אוהבים לקרוא ומה תצליחו לכתוב (כי לי למשל יהיה מאוד קשה לכתוב סיפור בלשי או מותחן פסיכולוגי אף על פי שאני מאוד אוהבת את הנושא). אם אתם מתבססים על נושא קיים כמו מיתולוגיה או פסיכולוגיה, תהיו בטוחים שאתם עושים מחקר כמו שצריך (ולא רק על הנושא המרכזי, אלא גם על נושאים קטנים שמופיעים תוך כדי הסיפור שיוכלו להפוך אותו להרבה יותר ריאלי ואמין). למשל, בשביל הסיפור שלי "ממלכת האלים", שמבוסס על המיתולוגיה הנורדית, חקרתי יותר את המיתולוגיה הזאת ואת המונחים שיש בה. ככה זה גם נתן לי עוד רעיונות.

תנסו שלא לכתוב משהו רק כי הוא טרנדי או פופולרי. זה כנראה לא יהיה מקורי וכנראה יהיה פחות זכור בגלל שיש עוד עשרות כמוהו.

הרעיון החשוב שצריך לזכור זה לכתוב מהלב, לכתוב מה שאתם הייתם רוצים לקרוא, ואז הסיפור יזרום לכם.

2. אם יש לכם כמה רעיונות, תבחרו את האחד שהכי מדבר אליכם - לי יש הרבה רעיונות. יותר מדי רעיונות. אבל למה אני לא כותבת את כולם? הסיבה הברורה, לא לכל רעיון אני מצליחה להתחבר. זה דומה מאוד לטיפ הראשון אבל גם די שונה. כאן אני באה לומר לכם לבדוק קודם אם כל הרעיונות שאספתם מעניינים אתכם, ומה מהם הוא לא טרנד חולף. למשל, אם פתאום אני צופה בסרט על חייזרים, יהיה לי חשק לכתוב משהו על חייזרים, אבל זה לא יימשך להרבה זמן כי ההתלהבות תחלוף. הטריק הוא להצליח לשמור על הנושא כאחד שמעניין אתכם. יש נושאים שאתם תמיד תתעניינו בהם. תכתבו לעצמכם אותם ואליהם תכוונו. גם אם מצד אחד יש לכם רעיון אחד שיש לכם הרבה מאוד רעיונות עלילתיים בשבילו אבל אתם עדיין לא בטוחים לגביו ומצד שני יש לכם רעיון שאתם מאוד אוהבים אבל אין לכם מושג עם מה להתחיל, אולי כדאי להתעסק באחד שיותר מושך אתכם.

3. אל תעתיקו אחרים! - זה מנהג מאוד מוכר שאני רואה באינטרנט. הכי מפורסם זה הרעיון של "הילדה הטובה והילד הרע" או סיפור בסגנון "חמישים גוונים של אפור" (הגבר החזק והשולט והאישה הכנועה שעושים הרבה סקס). למה יש כל כך הרבה סיפורים כאלה? ברוב המקרים יש אנשים שקוראים את אותם סיפורים ואומרים לעצמם "היי, זה ממש מצליח, אני גם רוצה לנסות!", ואז מתחילים לכתוב סיפור שבעיקרון הוא אותו הדבר כל הזמן, ומי שקורא אותם גם רוצה לנסות, ואז מי שקורא את הסיפורים שלהם גם רוצה לנסות, וכן הלאה וכן הלאה, מה שיוצר שרשרת של העתקת עלילות חרושות. בנוסף, יש מקרים יחידים שבהם מישהו רואה סיפור מצליח בנושא מסוים ופשוט לוקח את הרעיון בשבילו, משנה קצת פה וקצת שם ומחליט שהרעיון כולו שלו. זה נקרא הפרה של זכויות יוצרים, וזו עבירה פלילית, גם אם היא מתרחשת באינטרנט. ממש לא כדאי לכם להתקרב לנושא של זכויות היוצרים.

אבל, כמו תמיד, קורה מצב שבו שני אנשים יכולים לעלות על אותו רעיון או אותו שם לסיפור בצירוף מקרים מדהים, מבלי שגניבה תהיה קשורה לזה בכלל. במקרה הזה אין הרבה מה לעשות חוץ מחהתפשר או לנסות להיות מקורי יותר מהאדם השני שחשב על אותו הדבר.

הדבר הכי גרוע שקורה ברגע שמעתיקים ממישהו הוא שכאשר זה קורה הפואנטה בכתיבה הולכת לאיבוד. כך, ממשהו שנוצר בשביל לשתף מחשבות ורעיונות הוא הפך למשהו ממוסחר שמחפש יחס ופופולריות. אם לא אכפת לכם מתגובות כנות וממחשבה מעמיקה בעלילה, בבקשה, זה הסיפור שלכם ואתם יכולים חעשות בו מה שתרצו,. אבל אם מסתכלים על העתיד הרחוק, יצא שבזבזתם הרבה שעות מחייכם על חיקוי של משהו קיים ושיש עוד אלפים כמוהו, ועם כך, מה הטעם בלכתוב אותו מלכתחילה?

4. אין לכם רעיון? נסו לחפש השראה - השראה יכולה לבוא מכל מיני מקומות. אצלי, למשל, היא מגיעה בעיקר משירים ותמונות מסדרות וסרטים. למשל, כל הסיפור שלי "מבוך האשליות" בעצם לוקח השראה מתמונות מהסדרה "עד עצם היום הזה בארץ הפלאות" ו"עד עצם היום הזה". הרבה רעיונות שלי הגיעו מקליפים או שירים, לפעמים גם מסדרות וסרטים. נסו להבין מה גורם לכם למצוא השראה. אם זה טיולים בחוץ או מוזיקה או תמונות או סתם שיחות ומחשבות. אם תחפשו תוכלו למצוא רעיון כלשהו למשהו שתוכלו לכתוב, ולרוב הרעיונות האלה יהיו הכי מקוריים, כי הם לא מושפעים משום דבר עלילתי שכבר קיים.

5. רצון לכתוב - לפעמים יכול לבוא רצון לכתוב על נושא מסוים. מוות, אונס, עולמות מקבילים, דרקונים, חייזרים, אהבה אסורה, מבחנים נפשיים, חטיפה, ערפדים, כל נושא כזה יכול לשמש קונספט לסיפור. נסו לחשוב אילו נושאים מעניינים אתכם ואיזה נושא מסוים הייתם רוצים לנסות לכתוב עליו. למשל, אני תמיד רציתי לכתוב סיפור על פיראטים (ויש לי כמה רעיונות לזה) או סיפור פסיכולוגי או סיפור על ערפדים. אני מדברת על נושאים שהם לא נחשבים ז'אנרים, אלא יותר נושאים שמתמקדים בסגנון העלילה ואולי גם באים לאתגר את הכותב בסגנון חדש. נסו לעשות רשימה של נושאים שמעניינים אתכם ויכולים לשמש לכם לרעיון, תבחרו אחד ותנסו. מקסימום, אם זה לא יעבוד, תגלו שאולי אתם צריכים עוד זמן לרעיון הספציפי הזה.

חשוב לזכור שלא כל רעיון יכול לצאת לפועל, ויהיו רעיונות שממש תרצו לכתוב אבל זה פשוט לא יצליח לכם. זה בסדר. יש רעיונות שיקח לכם הרבה זמן לעבוד עליהם, כאלה שתצטרכו לתת להם לשכב לרגע לנוח ורק אז להמשיך... אל תכפו את עצמכם על רעיון שיוציא מכם רק הרגשות רעות. זו לא המטרה שלשמה אתם כותבים.

תזרמו עם הרעיונות שלכם. קודם כל תחשבו מה אתם רוצים.

אז זה הכל לחלק הזה, מקווה שעזרתי ^-^

טיפים לכתיבהOnde as histórias ganham vida. Descobre agora