טיפ 26 | על תחביר

287 17 15
                                    

עד מתי נדבר על הכתיבה עצמה ונתחיל לדבר על יצירת עלילה? עוד מעט, עוד מעט. עכשיו, הגענו לאחד החלקים הכי חשובים עליהם נדבר שקשורים לכתיבה עצמה – התחביר.

התחביר הוא אולי הדברים הכי חשובים שצריך ללמוד כשכותבים סיפור או קטע או מכתב או אפילו הודעת טקסט (סימני פיסוק הם חברים, בבקשה תשתמשו בהם). בעזרת תחביר תקין, יהיה קל יותר להבין את מה שכתבתם. הכתיבה תהיה יותר זורמת ונוחה לקריאה ונעימה לעין.

אז, במקום להסביר מה לעשות בשביל שהתחביר יהיה תקין, הפעם אכתוב את הסימנים שעלולים להפוך את התחביר שלכם ללא טוב. בעצם, טעויות שעלולות להימצא במה שכתבתם שיעידו שהתחביר שלכם צריך ליטוש.

אז נתחיל?

הדבר הראשון שיגרום לתחביר שלכם להיות פחות טוב הוא אם יש שימוש לא נכון בסימני פיסוק – כמו שכתבתי קודם, סימני פיסוק הם חברים (ומאז שאמרו את זה באן-סי-איי-אס זה המוטו שלי). אני לא ארחיב יותר מדי כאן כי יש חלק שלם שמוקדש לסימני פיסוק בספר הזה, אז אתם יכולים לקרוא אותו שוב בשביל לדעת יותר. בעיקרון, כאשר אתם עוברים על מה שכתבתם, שימו לב שסימני הפיסוק נמצאים במקומות הנכונים, שיש מספיק מהם ושאין יותר מדי מהם. סימני הפיסוק הם מה שבונה את הדרך שבה הקורא יקרא את מה שכתבתם, ואם לא משתמשים בהם כמו שצריך, הם עלולים לפגום יותר מאשר לעזור.

אם המשפטים ארוכים מדי – זה גם כן קשור לסימני פיסוק. אם אין מספיק מהם או שיש יותר מדי מהם ללא שימוש בנקודה, הם יהפכו את המשפטים לארוכים מאוד, ולכן גם מסורבלים. כאשר אתם עוברים על מה שכתבתם, שימו לב שהמשפטים לא ארוכים מדי. זאת אומרת, אם יש שימוש מוגזם בפסיקים במשפט אחד, נסו לבדוק את אפשר להחליף אחד מהם בנקודה ולפצל את המשפט לשניים. הבעיה במשפטים ארוכים היא שהם עלולים להיות מסורבלים ומבלבלים ויוצאי את האוויר מהריאות של הקוראים כי לא יהיה מקום להפסקה לנשימה. המטרה שלכם בשימוש במילים היא לעזור לקרוא להבין את מה שהוא קורא, וכאשר יש משפטים ארוכים מדי, זה יהיה קשה לו לעשות את זה.

אם המשפטים קצרים מדי – אותו הדבר כמו הנקודה הקודמת, רק הפוך. שימו לב שאין לכם משפטים קצרים מדי. זאת אומרת, שימו לב שאתם לא מגזימים בשימוש בנקודות, ושימו לב שאתם לא נמנעים מלהשתמש במילות קישור (אבל, ו-, כאשר, למרות ש-, בנוסף, וכדומה). הבעיה במשפטים קצרים מדי היא התכיפות שהם יוצרים, וחוסר החיבור שהם מביאים לכדי המשפט עצמו. בלי מילות קישור, יצא שתכתבו רק משפטים אקראיים שבאים אחד אחרי השני ומסתמכים על ההבנה הבסיסית של הקורא שיחבר בניהם לכדי הרעיון שאתם באים להציג. עם זאת, משפטים קצרים מדי יכולים לעזור כאשר אתם מנסים להעביר מהירות במהלך הסצינה. במקרה הזה, שימוש במעט מילות קישור ובמשפטים קצרים מאוד בלי הרבה תיאורים יוכלו לעשות את האפקט הזה.

טיפים לכתיבהOnde as histórias ganham vida. Descobre agora