Misi Perangkap

857 43 17
                                    

Antena Picu keluar sedikit demi sedikit dari poket jaket Kaizo. Lalu dua biji mata dia keluar. Mata dia melirik ke arah kanan dan kiri penjara itu. Dia melompat keluar dari poket itu. Dia pusing kebelakang dan melihat Kaizo sedang pengsan di atas lantai. Dia kembali pusing kebelakang dan nampak seorang gadis masih lagi menangis di hadapan penjara. Dia melompat-lompat menuju ke depan dan terus keluar dari celah pintu pejara itu dengan begitu mudah sekali. Picu jilat tangan gadis itu sedikit demi sedikit. Mimiko mula bangunkan badannya. Mata dia terkebil-kebil melihat Picu

"Picu?" Mimiko mengesat air matanya dengan lengan bajunya "Macam mana Picu boleh ada dekat sini?"

Picu tidak menjawab. Mata dia hanya pejam kelip pejam kelip sahaja. Mimiko tadah tangan kanannya di hadapan Picu. Sang alien comel itu melompat naik ke atas tangan tersebut. Mimiko mengangkat tangannya. Lalu dia mengusap kepala Picu dengan jari kirinya

"Picu.. maafkan aku sebab ini semua salah aku" bisik Mimiko "Aku... aku perlu cari jalan untuk lepaskan Kapten Kaizo dari penjara ini. Mungkin lepas tu dia boleh bantu aku untuk selamatkan ibu bapa aku dan yang lain-lain juga"

Picu seperti biasa, hanya perhatikan wajah Mimiko yang suram itu. Lalu Mimiko kembali bercakap lagi

"Aku bukan budak jahat seperti dulu. Aku buat ini sebab arahan Kapten Vergo. Dia yang culik ibu bapa aku. Dia mempergunakan aku untuk dapatkan Kapten Kaizo. Sekarang ini, aku betulkan balik semuanya. Aku perlu selamatkan mereka. Picu boleh bantu aku?"

Picu berguling sedikit di atas tapak tangan Mimiko. Buat pertama kalinya, sang gadis itu tersenyum gelak kerana suka melihat kecomelan Picu. Tiba-tiba Kaizo mula bergerak. Kepala Kaizo tidak rasa sakit lagi. Badan dia tidak lagi rasa lemah. Kaizo mula buka matanya dan tangan dia mula bergerak-gerak. Dia melihat Mimiko sedang bermain-main dengan Picu

"Picu?" bisik Kaizo. Badan dia kini tidak berasa lemah. Dia mula bangun seperti biasa "Picu.. bagaimana kau boleh berada di sini? Kau culik dia juga ke?"

"Bu-bukan aku.. mungkin Picu yang ikut Kapten Kaizo" balas Mimiko dengan suara ketakutan dia "Kapten Kaizo.. aku boleh keluarkan kapten dari situ. Aku juga ingin tebus balik kesalahan aku" Dia bangun dari tempat duduknya "Aku ingin selamatkan semua orang"

"Hmm.." Kaizo kelihatan ragu-ragu dengan Mimiko "Adakah ini salah satu muslihat kau?"

"Bukan.. ini bukan muslihat aku" Mimiko menjawab dengan penuh keyakinan "Aku ingin betulkan balik kesalahan aku. Ya, aku mengaku.. aku sudah tersilap langkah tapi aku buat begitu kerana ibu bapa aku. Sepatutnya aku beritahu abang aku tetapi aku diam sahaja. Aku bukan seperti dia. Momoki sangat berani dan lantang bersuara tapi aku ni.. lemah"

"Kau tidak lemah.. kau mempunyai perasaan. Kau ingat lagi tentang kau ingin selamatkan abang kau dari buat kerja gila"

Mimiko angguk. Dia terkenang kembali tentang kejadian itu. Tentang abang dia ingin musnahkan Kaizo tetapi pada masa yang sama, Momoki musnahkan setiap seorang yang rapat dengan Kaizo. Mimiko terpaksa betulkan keadaan itu dengan menggunakan kuasa ulangan masa. Kuasa itu adalah kuasa ibunya sendiri yang telah diberikan kepada Mimiko. Malangnya, kuasa itu telah diambil oleh Emmy. Mimiko tidak mahu memiliki kuasa itu. Jadi dia menyuruh Emmy menyerap kesemua kuasa itu dan simpan kuasa itu dengan baik

"Aku ingat lagi" jawab Mimiko

"Itu adalah kekuatan kau tetapi... ianya boleh menjadi kelemahan kau sendiri. Jangan biarkan emosi sedih atau marah mengawal diri kau"

"Ya, aku tidak akan benarkan" Kepala Mimiko tertunduk sedikit. Lalu dia angkat kepalanya sedikit dan berikan satu senyuman yang penuh semangat kepada Kaizo "Aku akan jalankan misi ini dengan berhati-hati. Picu duduk dengan Kapten Kaizo ok... biar aku pergi dapatkan kunci penjara ini"

Aku Abang, Kau Adik (Season 4)Where stories live. Discover now