Cerita Novel

1.5K 67 4
                                    

Sepasang mata sedang memerhatikan seseorang mengangkat sebuah kotak besar keluar dari sebuah rumah. Dari tadi lagi budak lelaki itu sibuk mengangkat satu per satu dan letak di kawasan halaman rumahnya. Lelaki itu adalah Fang. Pada hari ini, dia begitu sibuk sekali mengemas rumahnya dan buang barang yang dia tidak guna lagi contohnya baju lama dia. Kaizo pula, dia kini berada di kapal angkasa untuk mengadakan sesi latihan tempur seorang diri. Fang tidak kisah jikalau tiada siapa yang mahu menolong dia kerana kesemuanya dia akan buat dengan sendirinya. Orang yang memerhatikan dia tadi keluar dari tempat persembunyiannya iaitu belakang tong sampah

"ABANG FANG!"

"ERK!" Fang terkejut dengan jeritan dari Rizu tadi. Kotak yang di pegang olehnya, terjatuh ke atas permukaan tanah "Rizu buat apa dekat sini?"

"Spy abang Fang buat apa tadi.. hehehee"

"Oh! Pandai spy orang yea! Abang sekeh kepala tu nanti"

"Sekehlah! Pizu suka!" Rizu tersenyum lebar sehingga nampak seluruh gigi dia tetapi Fang hanya selekahkan rambut Rizu sahaja "Hehehe.. abang Fang tengah buat apa?"

"Tengah kemas rumah. Faye dan abang Kaizo, langsung tak nak tolong!"

"Nak Pizu gigit dia orang sebab tinggalkan abang Fang buat kerja seorang diri?"

"Hehehe.. boleh juga tu" Fang terus tersenyum sinis "Gigit dia orang sampai lebam! MUAHAHAHAHAA!"

"Err.. Pizu tak pernah gigit orang sampai lebam"

"Ohhh... tapi takpe, abang bergurau sahaja tu" Fang mengangkat balik kotak yang dia jatuhkan tadi "Rizu nak tolong abang?"

"Boleh juga! Ini semua barang apa yang abang Fang tak nak dah?"

"Baju-baju abang, anak-anak patung landak yang terlampau banyak tu, buku-buku yang abang tak baca dah.. macam-macam lagilah" kata Fang. Dia berjalan ke tepi halaman rumah untuk letak kotak yang dia angkat "Pizu nak tak anak patung landak abang tu?"

"Nak! Tapi bukan semuanya.. nanti ibu Pizu marah pulak"

"Ok" Lalu Fang letak kotak tersebut bersebelah dengan kotak anak-anak patung "Rizu ambiklah mana yang Rizu suka"

Rizu dengan serta merta selongkar kotak itu. Dia mencari sebuah anak patung yang dia sangat suka tetapi anak patung itu tiada di dalam kotak tersebut. Dia tidak berpuas hati dan keluarkan satu per satu tetapi anak patung itu tiada. Dia dapat rasakan bahawa abang kesayangan dia simpan anak patung itu

"Rizu cari apa?" tanya Fang yang asyik perhatikan Rizu dari tadi lagi

"Pizu cari anak patung landak yang abang Paizo bagi dekat abang Fang. Anak patung pertama yang abang Paizo bagi tu"

"Oh, yang tu.. abang Fang simpan sebab itu adalah hadiah pertama sekali abang dapat semasa abang ada dekat sini. Abang patung tu ada kenangan tersendiri sebab itu abang simpan"

"Oh.. hehehe.. Pizu suka abang patung landak tu" Rizu simpan balik anak-anak patung yang dia keluarkan tadi "Baguslah abang Fang simpan lagi anak patung tu"

"Kenangan yang abang tak boleh lupakan" Fang menolong Rizu mengangkat anak-anak patung tersebut simpan di dalam kotak besar itu "Walaupun yang lain ada juga kenangannya tapi yang abang simpan tu adalah sebuah kenangan yang sedih, marah dan juga gembira"

"Kenangan apa tu abang Fang?"

"Hmmm.." Fang duduk bersila di situ. Rizu turut ikut duduk sekali di hadapan abang angkatnya "Masa tu abang belum kenal Rizu lagi. Waktu tu abang masih darjah 5 lagi dan pada umur itu jugalah, abang Kaizo tinggal bersama kerana dia tidak mahu abang diseksa lagi oleh mana-mana musuh dia"

Aku Abang, Kau Adik (Season 4)Where stories live. Discover now