Ochobot

937 65 17
                                    

Sudah tiga hari Boboiboy ulang-alik dari sekolah, dari rumah, dari kedai Tok Aba ke makmal rumah Emmy. Dia ke sana kerana Ochobot. Dia ingin tahu perkembangan Ochobot dar semasa ke semasa. Dia menyesal dengan perbuatan dia terhadap Ochobot tempoh hari. Kawan-kawan dia mengatakan itu semua hanya tindakan bisikan jahat di hatinya. Dia haru bertenang dan tidak terlalu emosi sangat dengan situasi ini. Boboiboy boleh dikatakan selalu duduk di makmal Emmy sambil melihat sang robot kuningnya yang tidak bergerak. Emmy memberitahu Boboiboy bahawa robot kuning itu perlukan tenaga baru untuk hidupkannya kembali

"Tenaga baru?"

"Yea.. buat masa sekarang ni, dia macam koma" kata Emmy kepada Boboiboy "Tenaga itu mungkin wujud di angkasa lepas"

"Tak boleh ke guna kuasa kristal kak Lynna ke? minta bantuan daripada Adudu ke"

"Wei, karang tak pasal-pasal, si Adudu tu buat hal pulak nanti" marah Fang

"Hehehe.. maaf Fang, aku bagi cadangan sahaja" kata Boboiboy sambil tersengih "Lagipun, Emmy tengah cari jalan nak hidupkan semula Ochobot. Jadi aku kenalah tolong dia sekali untuk mencari tenaga itu"

"Kami faham maaa.. tapi lu jangan susah-susah sangat, kita orang pun ada dekat sini untuk tolong lu"

"Terima kasih Ying" Boboiboy menatap robot kuningnya yang terapung di dalam sebuah kotak lusinar. Ianya seperti ada magnetik yang membuatkan robot itu terapung di dalam kotak itu "Maafkan aku, Ochobot. Aku tiada niat nak buat kau macam tu.. tapi aku janji, aku akan kembalikan kau semula. Aku tidak akan kehilangan seorang sahabat yang aku sangat sayangi"

Gopal pegang bahu Boboiboy. Dia juga dapat merasai apa yang Boboiboy rasai pada ketika itu. Mereka semua kelihatan sedih tetapi mereka tidak mahu berputus asa. Fang, Gopal, Yaya dan Ying akan bantu Boboiboy mencari jalan untuk hidupkan semula Ochobot kerana robot itu adalah rakan mereka juga. Idoli menangis sedikit kerana dia selalu bermain dengan Ochobot ketika dia berada di kedai Tok Aba. Dia selalu panggil Ochobot, abang bebola kuning

"Bila abang bebola kuning nak bangun?"

"Hmm.. abang tak pasti bila tapi Idoli kena bantu abang untuk bangunkan Ochobot semula" kata Boboiboy kepada Idoli "Emmy.. dekat mana kita nak cari tenaga itu?"

Emmy terus ke komputer dia untuk dapat maklumat sumber tenaga untuk bangunkan Ochobot. Sebuah planet biru kehijauan muncul di dalam komputer tersebut. Ianya memberikan maklumat-maklumat tentang planet itu. Boboiboy, Fang, Gopal, Yaya, Ying dan Idoli berkumpul di hadapan komputer tersebut

"Planet apa tu?" tanya Gopal

"Aku tahu tentang planet tu" balas Fang "Abang aku pernah bawa aku ke planet itu. Planet yang agak penuh dengan elektrik. Ianya mempunyai sebuah jana kuasa yang boleh membuat senjata, kenderaan, kapal angkasa dan beberapa lagi alat elektrik yang luar biasa.. tapi macam mana nak dapatkan tenaga kuasa dari situ?"

"Emmy tak pasti tapi mesti kapten itik hot.." Fang terus berikan renungan tajam ke arah Emmy "Hehehe... maaf, Emmy rindu dekat kakak Milly, terus terpanggil abang beruang kapten itik hot. Kalau tanya dia, mesti dia tahu. Tak pun tanya dekat Kommander kuih koci"

"Jadi kita kena pergi ke planet tu ke?" tanya Gopal

"Yelah, untuk dapatkan tenaga kuasa. Kalau tidak, macam mana nak hidupkan balik Ochobot" kata Fang dengan nada yang sedikit marah

"Adeh.. rasa malaslah pulak" Gopal mengeluh sedikit "Apasal tak guna kuasa kak Lynna aje.. dia kan ada kristal hebat. Selesai satu masalah"

"Tak naklah Gopal. Aku tak nak menyusahkan kak Lynna aje. Hari tu dia dah tolong Fang dan abang Kaizo untuk pulihkan aku. Jadi, kali ni.. aku nak kak Lynna berehat pula" kata Boboboi "Tapi kalau rancangan kita nak dapatkan tenaga tu gagal, kita akan cari jalan lain pula"

Aku Abang, Kau Adik (Season 4)Wo Geschichten leben. Entdecke jetzt