BAB 7

3.9K 63 27
                                    

"RUBY! Apa kau buat tu? Buka pintu ni! Ruby!" Bunyi ketukan pintu bertalu-talu mengejutkan aku.

Middle finger! Macam mana aku boleh terbayangkan bayangan maut tu? No! Aku tak akan buat macam tu. Aku tak akan buat kerja bodoh tu. Bunuh diri? No...no...no... Aku bukan selemah tu. Persetan, aku tak akan biarkan nyawa aku jadi habuan derita yang aku rasa. My worst nightmare!

"Tak ada apa bu, cermin pecah."

"Macam mana cermin boleh pecah? Buka pintu ni!" arah ibu lagi.

"Kejap..."

Aku membuka pintu bilik, beralih ke tepi sedikit memberi laluan kepada ibu yang ingin melihat cermin yang aku kata pecah tadi. Membulat matanya melihat serpihan cermin bertaburan atas lantai. Mulutnya turut ternganga.

"Apa kau buat tadi? Ibu tahu kau masih marahkan ayah kau. Tapi..."

"Cukup bu. Ruby tak nak dengar lagi pasal ayah." Aku terduduk serta merta di bucu katil bila ibu sebut ayah lagi.

"Tapi sampai bila?"

Aku hembus nafas berat. Tiada jawapan untuk soalan ibu. Dan, aku rasa ibu tak perlu tanya soalan seperti itu, sebab dia sendiri tahu jawapan aku apa.

"Ruby nak kemas serpihan cermin tu dulu." Aku melangkah ke luar rumah untuk mengambil penyapu tanpa mempedulikan ibu yang masih tercegat di dalam bilik aku.

Siap membersihkan serpihan cermin tadi. Aku merehatkan tubuhku di atas tilam. Mata masih terkebil-kebil lagi menadah siling. Bayangan maut tadi masih bermain di fikiranku walaupun aku cuba untuk lupuskan bayangan itu dari fikiranku. Berhantu betul!

Selimut nipis yang masih lagi terlipat di hujung kaki aku tarik menutupi seluruh tubuhku. Bergelap di bawah selimut itu, masih juga bayangan maut tadi mengejarku. Arghhh! Macam mana nak hentikan semua ni? Rimas aku!

AKU duduk di salah satu tempat rehat yang tersedia di Jambatan Darul Hana. Merenung air Sungai Rejang yang nampak tenang. Tapi keruh. Macam aku, nampak tenang juga seperti tiada apa-apa. Tapi dalam hati aku... Rasa berkecamuk itu seperti sedang membelasah sesama sendiri. Macam amukkan Khabib pada McGregro dalam perlawanan Ultimate Fighting Championship tahun lepas.

Aku penat sebenarnya, penat pendam rasa. Aku bukan tak nak luahkan, tapi aku tak reti nak luahkan apa yang aku rasa. Perlahan-lahan, semua rasa yang aku pendam jadi racun dalam diri aku. Jiwa aku kacau. Hati aku memberontak. Fikiran aku selalu terbayangkan bayangan maut tempoh hari, dan itu bukanlah kali pertama aku terbayangkan bayangan maut awal pagi tadi. Dah selalu sangat. Rasa macam kematian dan aku dekat sangat. Tapi, siapalah aku untuk tentukan ajal sendiri. Aku bukan Tuhan.

Aku hela nafas berat. Biar berkurang sikit rasa kecamuk dalam diri aku. Kemudian, aku pandang sebelah kiri. Ada seorang budak perempuan yang potongan rambutnya seperti potongan rambut penyanyi kegemaranku, Sia. Memang sebiji. Bezanya, cuma warna rambut mereka. Budak perempuan itu warna hitam berkilat rambutnya, manakala rambut Sia warna hitam putih yang paling latest aku usha dekat instagram dia beberapa hari lepas. Ya... Sia punya style memang pelik sikit, tapi aku kagum dengan bakatnya.

Berbalik pada budak perempuan tadi, di tangannya ada sebungkus keropok yang belum di buka. Aku lihat dia sibuk bermain dengan telefon pintar ibu atau ayahnya aku agak. Aku hanya gelang kepala. Budak-budak zaman sekarang, kecil-kecil dah reti main telefon. Aku membuang pandang sekilas pada jam di tangan. Sudah hampir dua puluh minit aku tunggu Sandra di situ. Sandra seperti biasa, selalu lewat.

"Nia... Jom balik."

Aku menoleh apabila mendengar suara garau seorang lelaki. Tiba-tiba darahku menderu di pembuluh darah. Nafasku seakan tersekat. Tubuhku pegun di situ, kolam mata rasa membahang melihat dua beranak di depanku. Bagai filem lama diulang tayang.

RubyWhere stories live. Discover now