BAB 3

5.3K 65 29
                                    

SAMPAI di depan rumah, aku keluar dari perut kereta yang aku tumpang tadi. Entah kereta siapa pun aku tak tahu. Yang aku tahu masa tu, aku kena larikan diri. Mujur aku terjumpa kereta yang melalui jalan sunyi dan gelap itu tadi. Kalau tidak, rasanya tadi aku dah jadi mangsa si Fahim buaya tu.

Tombol pintu aku pulas, tidak berkunci. Perlahan-lahan, aku menapak masuk ke dalam rumah. Ibu dan adik-adikku sudah tidur rasanya. Aku sempat kerling jam dinding bentuk bulat warna putih tanpa sebarang corak. Hanya angka yang tertera dan jarum jam telah meniti angka sebelas.

Lewat sangat ni... Nasib baik ibu telah tidur, jika tidak pasti aku dibidik dengan soalan membunuh sampai aku rebah. Aku masuk ke dalam bilik, meletakkan beg sandang ke atas meja lalu segera ke bilik air.

Aku membiarkan diri di bawah pancuran air. Tanganku mula menyental tubuh dengan kasar. Aku cuba hilangkan rasa sentuhan Fahim tadi. Semakin aku mencuba, semakin kuat rasa sentuhan itu mencengkam tubuhku. Sehingga aku rasa tubuhku kaku di situ. Rasa cuak, rasa sebak, dan rasa marah bercampur. Bila dikisar rasa itu, hasilnya adalah air mata.

Aku terduduk di bilik air, belakangku rasa dihempap 'luggage monster'. Aku benci rasa itu. Rasa sedih yang aku pikul sudah sarat. Rasa sedih yang aku sembunyi bertahun-tahun timbul semula. Aku ketap bibir kuat-kuat, menahan bibir dari mengeluarkan sebarang bunyi tangisan. Sakitnya rasa itu bila kita simpan sendiri.

Usai sesi meditasi untuk meredakan meter kesedihanku di dalam bilik air tadi, aku merebahkan tubuh ke atas tilam usang yang sangat tidak empuk milikku. Siling usang di atas kepala aku tenung kosong. Adegan panas yang kami lakonkan tadi bermain semula dalam fikiranku, aku cuba buang tapi aku tak mampu. Macam dejavu.

Hanya ada garis halus yang memisahkan kejadian tadi dan kejadian semalam. Aku pula terperangkap di tengah-tengah. Meniti garis halus dengan penuh berhati-hati agar aku tidak terjatuh ke dalam kejadian tadi atau kejadian semalam. Kejadian tadi, umpama lautan air yang dalam. Kejadian semalam pula umpama lautan berapi. Jatuh ke mana-mana pun impaknya tetap sama, aku larut.

Aku hela nafas berat, seolah-olah aku melepaskan beban yang aku pikul saat ini. Aku pejam mata yang tak mengantuk. Muncul wajah Fahim. Arghh! Tiba-tiba, aku jadi benci pada dia. Dia pun sama seperti tangan-tangan yang selalu muncul saat aku pejamkan mata. Tangan-tangan yang menimbulkan nikmat sensasi yang tidak dapat aku ungkapkan dengan kata-kata bagaimana perasaan itu, tetapi dalam masa yang sama tangan itu juga buat aku rasa jijik dan hina. Hati aku saat ini terasa sendat diasak pilu. Permukaannya, ada kesan remuk redam yang tak akan pernah hilang. Aku cuba tenangkan diri, tetapi gagal. Akhirnya, aku mengambil bantal lalu menekup mukaku sendiri.

"Argghhh!"

Aku menjerit sepuas hati. Sampai aku lega. Sampai hati aku rasa lapang dan ringan. Entah berapa kali aku menjerit pun aku tak tahu. Aku tak ada masa nak kira.

Tok! Tok! Tok!

"Ruby! Apa kau buat jerit malam-malam ni?" Aku segera mengetap bibir apabila pintu bilik diketuk.

Apabila ibu masuk semula ke dalam bilik tidurnya, aku hela nafas lega. Selimut nipis yang berada di hujung kaki aku tarik perlahan-lahan menutupi seluruh tubuhku. Mata yang tidak mengantuk, aku paksa juga supaya terlelap biar pun terasa bagai ada duri pada kelopak mata saat dua garis kelopak mata itu bertemu.

Sejak malam itu, hubungan kami berubah seratus peratus. Kami selalu bergaduh sepanjang lima bulan aku menjadi teman wanitanya. Bila berjumpa ada saja yang tak kena. Aku hilang kepercayaan padanya. Yang paling teruk, bersama dia aku rasa benar-benar tidak selamat. Seperti aku sedang berada dalam genggaman penjenayah. Akhirnya, Fahim putuskan hubungan kami.

Yang pelik, aku tidak pula menangis atau meratap seperti perempuan lain bila diputuskan. Mungkin aku sudah jangka yang hubungan kami memang akan berakhir begitu. Aku rasa lega walaupun jauh di sudut hatiku, aku sayangkan dia sebenarnya. Tetapi aku redha dengan keputusannya, sebab aku lebih sayangkan diri aku sendiri.

RubyМесто, где живут истории. Откройте их для себя